Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klabban
Han menar nog att relaterat till de förväntningar man bör kunna ställa på en dieselfemma respektive bensinsexa så är dieselfemman bättre på att infri förväntningarna, åtminstone i XC70:n.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag tycker inte att det är något fel på ljudet i D5an. Låter som en Volvofemma! Men mer 'bruksigt' än bensinfemmorna! :D

Men det är klart, hade D6 funnit med som motoralternativ hade det varit ett självklart val istället!
av Primus
Jag är en stort BMW freak! Erkänner det direkt! Äger en 330iA. Och så klart bygger BMW bättre bilar än Volvo. Men de kostar mer. Dessutom är det svårt att hitta någon som motsvarar XC70. Detta är helt klart! Enligt mig... :lol:

Jag håller med om att Volvos sexor inte är något att hurra för. Har inte provat T6. Jag förstår många tycker att ljudet från sexan är sämre jämfört med motsvarande andra sexor. D5 är inte heller någon ljudfantom. Men skillnaden mot andra dieslar är dock mindre.

Så i valet mellan 3,2 och D5 - D5!
av Continental
Helt rätt klabban.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Tänkte på detta idag när jag stod och väntade i stan. Först kom en BMW 320d (helt ny) och körde förbi. Nån minut efter kom en V70II 2.4D. Måste säga att Volvo lät betydligt bättre (mjukare, finare). Däremot en sexcylindrig diesel, då är det en helt annan sak. En sexcylindrig diesel får en mycket mjukare gång (oavsett märke).

Jag tycker fortfarande att 3.2 är en fin motor. Men nya T6 gillar jag bättre! Den känns mer förfinad.
av Pachipachihand
T6 är en kanon fin motor. Dock grovt undermotoriserad med endast 285 hk.Det är en skymf mot vad denna motor e kapabel till. Heico har bara på några veckor fått ut ett chip som levererar 330 hk. Säger lite mer om vad som borde vara volvos effekt siffror. Men det handlar nog mer om avgasemitioner och konkurrens fördelar. Volvos V8 mäter ju bara 315 hk hur skulle det se ut om den blev piskad av en 330-350 hk V70!
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Pachipachihand skrev:T6 är en kanon fin motor. Dock grovt undermotoriserad med endast 285 hk.Det är en skymf mot vad denna motor e kapabel till. Heico har bara på några veckor fått ut ett chip som levererar 330 hk. Säger lite mer om vad som borde vara volvos effekt siffror. Men det handlar nog mer om avgasemitioner och konkurrens fördelar. Volvos V8 mäter ju bara 315 hk hur skulle det se ut om den blev piskad av en 330-350 hk V70!
Det kan komma något kraftigare senare.....vem vet..... :wink:
av bilgalen
XC90_Executive skrev:Tänkte på detta idag när jag stod och väntade i stan. Först kom en BMW 320d (helt ny) och körde förbi. Nån minut efter kom en V70II 2.4D. Måste säga att Volvo lät betydligt bättre (mjukare, finare). Däremot en sexcylindrig diesel, då är det en helt annan sak. En sexcylindrig diesel får en mycket mjukare gång (oavsett märke).

Jag tycker fortfarande att 3.2 är en fin motor. Men nya T6 gillar jag bättre! Den känns mer förfinad.
Fast om man nu tänker ett steg längre så inser man att det är MÅNGA faktorer som avgör hur ett motorljud uppfattas.

När det gäller dieselbilar så kan de ibland låta groteskt mycket..alltså illa. För att i nästa stund i ett annat tillfälle låta "ganska mjukt" som du skrev ovan.

Exempel. Hörde en Saab 9-3 SC Tid för ett tag sen åka förbi mig när jag cyklade. Den lät då så där groteskt som bara en diesel kan göra. Sekunden senare kommer en Saab 9-5 Tid och kör förbi, den lät då så där "mjukt och fint" (för en diesel). Till saken hör ju att det är samma 1.9L diesel i båda bilarna (båda bilarna var nya).
av Steff 99
Alla fyrcylindriga dieslar går mycket hårdare än en sexa eller femma, (men så är det även med bensinmotorer,) sedan så har vi det där med ljudisolering inne i bilen som av gör hur väl "dieselknacket" hörs.
V70n och XC 90 upplever jag som mer dämpade när man kör D5 till skillnad i ex S80N som känns mer högljud.
Från början när S80n lanserades var ljudnivån markant högre i S80 till skillnad till V70n, i de senare levererade S80N och V70II har det blivit bättre men fortfarande känns D5 mer dieselaktig än tidigare modeller när man accelererar.
Står man utanför så har Volvo lyckats riktigt bra med dämpningen från motorn , jämför man med en exv. SAAB eller Peugeot där det verkligen knackar.
Synd bara att Volvo inte har en diesel sexa, det hade varit ett lyft
av mikeS80
Steff 99 skrev:Alla fyrcylindriga dieslar går mycket hårdare än en sexa eller femma, (men så är det även med bensinmotorer,) sedan så har vi det där med ljudisolering inne i bilen som av gör hur väl "dieselknacket" hörs.
V70n och XC 90 upplever jag som mer dämpade när man kör D5 till skillnad i ex S80N som känns mer högljud.
Från början när S80n lanserades var ljudnivån markant högre i S80 till skillnad till V70n, i de senare levererade S80N och V70II har det blivit bättre men fortfarande känns D5 mer dieselaktig än tidigare modeller när man accelererar.
Står man utanför så har Volvo lyckats riktigt bra med dämpningen från motorn , jämför man med en exv. SAAB eller Peugeot där det verkligen knackar.
Synd bara att Volvo inte har en diesel sexa, det hade varit ett lyft
Jag kan bara hålla med vad Du skriver om hur man uppfattar D5 i olika Volvomodeller. D5an upplevs riktigt kultiverad i XC90 (2007) där även den 6-stegade automaten fungerar bra. Även i V70N AWD M (2006) upplevs motorn bättre dämpad i kupén än i min tidigt byggda S80N D5. Jämförelsen är dock inte helt på samma villkor då V70N AWD M (2006) är manuell och S80N är automat men ändå intressant.

Vad som även är intressant är att tomgångsknattret är lägre för min S80N än V70N AWD M (2006). Isoleringen verkar alltså vara bättre för yttre ljudnivå i S80N än i V70N.

När det gäller upplevd ljudnivå i kupén påverkar dock många andra faktorer än bara mängd i isoleringsmaterial. Här har Volvo en del kvar att göra i S80N och V70II.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]