- tor 03 mar 2016, 14:33
Den som i likhet med dig själv sätter tilltro till auktoritetsargument riskerar däremot att gå på pumpen. Den som inte har elementära lärobokskunskaper i kemi och ändå ifrågasätter de sakliga argument som anförs av dem som har det går med all säkerhet på pumpen. Och den som använder halmdockor frångår spelreglerna för rationella samtal i ett försök att få det att se ut som han/hon vunnit debatten trots brist på giltiga argument.
HakanF skrev:Nej. Du har missförstått även detta. Om en anonym internetdebattör uttalar sig med hänvisning endast till sin expertstatus och någon ifrågasätter uttalandet ifrågasätter han/hon med rätta en suspekt typ av argument. Argumentet är dubbelt suspekt när det används av anonyma internetdebattörer eftersom det då inte ens går att kontrollera om personen ifråga faktiskt är expert på det aktuella området eller inte.andersuw skrev:Så om någon inte tar ditt (anonym internet debattörs ) ord för något som du inte kan verifiera på något annat sätt än att jag vet bästHakanF skrev:Utan något annat än att "så här är det", funkar inte om ni inte kan visa att ni jobbar med forskning inom området.Jag använder inte det argumentet ens när jag uttalar mig om mitt eget forskningsområde. Jag skulle nämligen i så fall begå felet att åberopa ett auktoritetsargument.
före publicerad forskningsresultat är alltså automatiskt någon som använder auktoritetsargument så fort den säjer i mot dej.
Den som i likhet med dig själv sätter tilltro till auktoritetsargument riskerar däremot att gå på pumpen. Den som inte har elementära lärobokskunskaper i kemi och ändå ifrågasätter de sakliga argument som anförs av dem som har det går med all säkerhet på pumpen. Och den som använder halmdockor frångår spelreglerna för rationella samtal i ett försök att få det att se ut som han/hon vunnit debatten trots brist på giltiga argument.
HakanF skrev:Kul kille (ironi)Personangrepp (ad hominem-argument), oavsett om de gör anspråk på att vara ironiska eller inte, är ytterligare ett exempel på en typ av argument som strider mot spelreglerna för rationella samtal. I likhet med halmdockor används sådana argument vanligen bara av den som inte har några giltiga argument att anföra till stöd för sin uppfattning.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut

- By v16v