Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min kompis som jobbar på Volvo säger samma sak, generation 5 har potential att vara minst lika effektiv som generation 4. Förklaringen som cirkulerar på Volvo i Göteborg är att att Volvo har problem med kringliggande hårdvara(missljud,och/eller vibrationer). Vid styrning av systemet på det sätt det initialt hade tänkt uppstår troligen mekaniska problem som man inte kan hantera via programmeringen. Att specificera ny hårdvara för att lösa problemet är tydligen inte att tänka på i spartider som dessa...

Att hantera ett för-tryck via programmering är fullt möjligt och har tydligen gjorts men fungerar uppenbarligen så dåligt att de fått backa från en optimal lösning. Jag har försökt få mera fakta men vet inte mer ännu, hoppas att få reda på mer vad det lider. Notera att det jag skriver är hörsägen, jag har inte fått detta bekräftat från någon som jobbar internt, ännu.
Momentum skrev:http://www.vibilagare.se/nyheter/volksw ... vkorningen

"– Jämfört med generation fyra av Haldexkopplingen har "femman" bantats och man har slopat tryckackumulatorn för att pressa vikten och bränsleförbrukningen nedåt.

Volkswagen hävdar att systemet ska reagera snabbare än tidigare. Om så är fallet låter jag än så länge vara osagt, men responsen är i alla fall omedelbar och sömlös."
Tja, vad skall man säga?

I tider av dieselhysteri så erbjuder WV två dieslar med 4-hjulsdrift till Golfen. För 7-papp!!
Volvo erbjuder en bensinfemma(som iofs är en trevlig motor) till V40AWD,som jag inte vågar tänka på
hur mkt mer den kostar över en framhjulsdriven dito när man måste "välja" en med aut och en massa extra plast.

VW tjänar pengar och vad gör Volvo?

Snälla Volvo ge oss större val vad gäller drivlinor!
Det gör Audi och BMW, och hällsa era ekomoner att dom tjänar pengar!

MVH en Ingenjör och Ekonom
Ferraridriver skrev:Min kompis som jobbar på Volvo säger samma sak, generation 5 har potential att vara minst lika effektiv som generation 4. Förklaringen som cirkulerar på Volvo i Göteborg är att att Volvo har problem med kringliggande hårdvara(missljud,och/eller vibrationer). Vid styrning av systemet på det sätt det initialt hade tänkt uppstår troligen mekaniska problem som man inte kan hantera via programmeringen. Att specificera ny hårdvara för att lösa problemet är tydligen inte att tänka på i spartider som dessa...

Att hantera ett för-tryck via programmering är fullt möjligt och har tydligen gjorts men fungerar uppenbarligen så dåligt att de fått backa från en optimal lösning. Jag har försökt få mera fakta men vet inte mer ännu, hoppas att få reda på mer vad det lider. Notera att det jag skriver är hörsägen, jag har inte fått detta bekräftat från någon som jobbar internt, ännu.
Intressant, jag har dock svårt att tro att gen5 på något sätt skulle kunna bli effektivare än gen4. Mjöigen lika bra i några situatiner, men bättre har jag riktigt svårt att tro, hur skulle detgå till?!

Gör man något för att förbättra gen5 på existerande hårdvara, eller går det helt enkelt inte?

/Martin
Det är frågan om man gör något som jag försöker få svar på. Jag gissar att det inte händer så hemskt mycket just nu när dom står inför stora konsult-nedskärningar och har mycket större utmaningar än ett "litet" AWD problem...
Ferraridriver skrev:Min kompis som jobbar på Volvo säger samma sak, generation 5 har potential att vara minst lika effektiv som generation 4. Förklaringen som cirkulerar på Volvo i Göteborg är att att Volvo har problem med kringliggande hårdvara(missljud,och/eller vibrationer). Vid styrning av systemet på det sätt det initialt hade tänkt uppstår troligen mekaniska problem som man inte kan hantera via programmeringen. Att specificera ny hårdvara för att lösa problemet är tydligen inte att tänka på i spartider som dessa...

Det där stämmer bra om man tittar på hur Gen 5 är byggt och hur det upplevs att köra.

Man gjorde nämligen inte EN besparing utan TVÅ stora besparingar på Gen 5 som slår mycket hårt på prestandan.

1. Man plockade bort tryckaccumulatorn som ju gjorde att man kunde får drivning ögonblickligen i Gen 4, Gen 5 är seg då man måste få snurr på elmotor/pump innan man får något driv.

För att kompensera för denna slöhet har man försökt att dra på pumpen redan innan det är halt för att få upp trycket i förväg. (Så mycket för de fina orden om bränslebesparing, det gör ju att man förbrukar enerigi i onödan så Gen 5 drar mera energi än Gen 4)

Nu är det ju så att ibland kör man inte rakt fram 100% hela tiden, ibland vrider man ju faktiskt på ratten. Och då måste man släppa på trycket för bilen ska kunna svänga.

2. Då slår besparing 2 till. För man sparade ju även bort den progresiva snabba ventilen som inte bara var snabb på att dra åt kopplingen utan även kunde släppa efter blixtsnabbt. Istället moterade man en billig AV/På - panikventil som kan släppa allt tryck om föraren panikbromsar och ABS skall reglera varje hjul individuellt.

Så om man nu har pumpat upp trycket i förväg för att systemet är slött, och föraren råkar svänga lite så är enda möjligheten att öppna panikventilen så bilen kan svänga, med resultatet att det smäller, skakar och vibrerar.

Jag har den mjukvaran i min bil, och visst den driver enormt mycket bättre än produktionsmjukvaran med man får stå ut med smällar, vibrationer ochj skakande.

Det problemet verkar inte att gå runt. Man får välja mellan "bra driv med brak och smäll", eller "kass driv och komfort",

På gen 4 fick man båda, dvs både bra driv och komfort på samma gång.

Om problemet är "litet" kan man väl funderar på. På en billig liten bil kan det väl vara ok, men Volvo vill ju bli premuim och då känns det inte rätt,
Dette må jo være for dårlig testet ut? Hva videre? Kommer det utbedringer som vi ikke får fordi det krever ombygging? Blir 2013 the lost generation? :-O). Volvo b20, har du inntrykk av at volvo har noen løsning på gang? Du har jo vært i kontakt med volvo om dette i 8-9 mnd. Jeg forstår ikke helt hva problemet er hvis gen 5 er raskere en gen 4. Hvis det er et problem med vibrasjoner og ulyder, kan de ikke programmere slik at det fungerer som gen 4. Det er da ikke vibrasjoner og ulyder i den?
VolvoB20, undrar om inte Volvo har tämligen hög ekonomisk marginal på detta system, de 20 lakan de vill ha kommer säkert att rabatteras duktigt i kampanjer. Jag har för mig att min v60AWD var ungefär 10000 dyrare än enbart framhjulsdrift när jag slog till + att jag fick den större motorn. Det ska bli spännande att följa hur VW kommer att fungera med detta system, de har ju lite resurser att stoppa in i utveckling.
Enligt samma källa som jag hänvisat till tidigare har Haldex inte alls samma problem med implementationen hos VW. Vid konkurentjämförelser som Volvo gjort har man tydligen inte noterat några brister på det sätt vi ser på Volvos MY13 AWD. Tvärt om verkar det fungera ypperligt där...
Det är sannolikt problem i kombination mellan gen5 och Volvos AWD system som ställer till det. Min gissning är att detta inte kommer att åtgärdas.
Ferraridriver skrev:Enligt samma källa som jag hänvisat till tidigare har Haldex inte alls samma problem med implementationen hos VW. Vid konkurentjämförelser som Volvo gjort har man tydligen inte noterat några brister på det sätt vi ser på Volvos MY13 AWD. Tvärt om verkar det fungera ypperligt där...
Det är sannolikt problem i kombination mellan gen5 och Volvos AWD system som ställer till det. Min gissning är att detta inte kommer att åtgärdas.
Mulig jeg er dum :D , men er ikke gen 5 volvo sitt awd system?
  • 1
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 130
230fk går snålt

Okej men något måste känna av hur[…]

Spolarmotor fram

Hur byter man spolarmotorn fram på s40 sedan[…]

Ny stereo i min s40 2004

Tack för svaren, nu bara att installera.

Motorbyte Volvo 240

Väldigt snygg lyft!