- tor 31 jan 2013, 16:57
#723840
Det man menar med "mera konstant" är förstås att en Torsen normalt fördelar 50/50 (eller rättare sagt numera 60/40) medans en Haldex fördelar 95/5 så länge inget hjul spinner.
Ett hjulpar som ansvarar för 95% av drivningen tappar greppet tidigare än ett som ansvarar för 60%. Det är därför så många föredrar Torsen/Quattro.
Jag har dock kört mycket Torsen på snö och det är inte särskilt lättkört när det väl släpper kan jag lova. Det understyr brutalt på gränsen och för att få neutral/överstyrd balans måste du ger mängder av gas. Det är inte lätt i vanlig trafik. Däremot skitkul på en öppen otrafikerad plats.
Ett hjulpar som ansvarar för 95% av drivningen tappar greppet tidigare än ett som ansvarar för 60%. Det är därför så många föredrar Torsen/Quattro.
Jag har dock kört mycket Torsen på snö och det är inte särskilt lättkört när det väl släpper kan jag lova. Det understyr brutalt på gränsen och för att få neutral/överstyrd balans måste du ger mängder av gas. Det är inte lätt i vanlig trafik. Däremot skitkul på en öppen otrafikerad plats.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i