Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

2013xc70 skrev:
andreas_lofgren skrev:Inte på snö.
Ok, jeg fikk bilen 8 oktober og testet den i bratte grusbakker og på igjengrodde skogsveier, over 10 cm tykke røtter og vanndammer. Jeg var veldig imponert over hvordan den dro seg frem, uten antydning til å spinne. Men så kom vinteren! Det virker som at når det er skikkelig glatt så spinner forhjula lett rundt og da tar det 1-2 sek før bakhjula kommer. Jeg har automatgear og i en alder av snart 60 år så kjører jeg pent og rolig i gang. Ikke noe hard gass og spinning. Så når jeg opplever spinning er det med pen gassbruk. Det virker som forhjula river seg løs når det er glatt og jeg skal bare 30-40 cmm frem, når bakhjula tar "hopper" den frem. Jeg opplever også ved kjøring en bakke i 20-30km at den begynner å spinne foran før bakhjula kommer, i en slik grad at snuta drar seg sidelengs. Så jeg håper inderlig at volvo kommer med en løsning på dette. Ved igangkjøring kan du bruke sportmodus , sette den i 1 gear og trykke på dstc knappen, da drar den bedre , men når du vil ha mere fart og setter den over i drive så kan den begynne å spinne igjen i motbakker.
Kan bara hålla med, Om man brötar i leråkern, skogen eller med ett släp efter och det slirar mest hela tiden så har ju Gen 5 låååång tid på sig att låsa och det funkar rätt ok, inte riktigt lika bra som Gen 4 men man kommer ju oftast fram i alla fall..

Det är vid vardagskörning när det händer saker plötsligt som Gen 5 blir plågsamt dålig, Tex en isfläck som dyker upp i backen, start i en korsning, eller filbyte och det är en moddsträng. Då är Gen 5 verkligen ingen höjdare.

Så säg inte att det bara är skogsmullar med tunga läp som skulle märka skillnad. Det är nästan tvärs om.
Det känns som om jag måste ta ut en Gen5-bil av lokale ÅF för att verifiera om det verkligen är sådan skillnad.

Jag har en Gen4-bil, en sen MY11 XC70 D5 AWD Aut Polestar 225 hk och jag måste säga att efter 2 vintrar i bilen har jag mentalt svårt att föreställa mig hur andra AWD-konstruktioner egentligen kan fungera bättre än den här annat än under möjligen rent militärt utmanande förhållanden.

Jag har, bl.a. efter att ha läst den här tråden, verkligen *försökt* få bilen att spinna loss eller fastna men ännu inte lyckats.

Enklaste testet kan jag göra varje dag. Bor på en smal, brant villagata med ca 20 graders lutning uppför. Plogas inte jättesnabbt av kommunen. Decimetervis med snö? Bilen brötar på. Nollgradigt med våt, snorhal is så att man knappt kan stå på benen till fots, start från stillastående på brantaste stället med gasen i botten och dubbfria vinterdäck? Ibland hjulspinn i 1/10 sekund, sedan fäster alla hjulen och bilen drar uppåt som om det vore torr sommarväg.

Enda problemet i halka är om man gasar i tvära svängar, då kan man få vift på bakvagnen lite grann.

Annars - kan inte vara mer nöjd.
Maccie skrev:
Jag har en Gen4-bil, en sen MY11 XC70 D5 AWD Aut Polestar 225 hk och jag måste säga att efter 2 vintrar i bilen har jag mentalt svårt att föreställa mig hur andra AWD-konstruktioner egentligen kan fungera bättre än den här annat än under möjligen rent militärt utmanande förhållanden.
För framkomlighetens skull spelar det inte så stor roll, men för körglädjen oavsett väglag vill jag påstå. Det är ett annat driv när fyrhjulsdriften är konstant.. En haldexbil beter sig som en framhjulsdriven bil tills det tillfället när fyrhjulsdriften behövs.
mattish skrev:
apersson850 skrev:
andreas_lofgren skrev:Skillnaden mellan Quattro och Haldex Gen* lär vara större än Haldex4 vs Haldex5.
Nu vimsar du till det. De menar att skillnaden mellan Torsendiff och Haldex si eller så är större än Haldex 4 gentemot Haldex 5. Annars kan du lika gärna skriva att skillnaden mellan en Quattro och en annan Quattro är större än mellan olika generationers Haldexkopplingar. Under varumärket Quattro finns även bilar med Haldexkopplingar.
Precis så han menade misstänker jag och när jag läser andreas svar så tänker jag precis som han menar. Visst Quattro är ett varumärke, men jag tänker konstant 4wd när det nämns.
Konstant 4wd kontra haldex (eller andra system som kopplar in efter behov) så är det skillnad i körgläde..
Angående Audis "konstanta 4wd" så nåja, den är inte riktigt så konstant som man vill tro. Här har man fördelen med det betydligt mer avancerade Haldex jämfört med 50-talstekniken Torsen:

Jag tar ett välfungerande Haldex vilken dag som helst före Torsen, ser inga fördelar med Torsen (förutom att det är billigare). Haldex styr du ju själv hur du vill ha det, till betydligt större grad än Torsen, även om de börjar med fjäderförspänningar och liknande.
Enzo skrev: Angående Audis "konstanta 4wd" så nåja, den är inte riktigt så konstant som man vill tro. Här har man fördelen med det betydligt mer avancerade Haldex jämfört med 50-talstekniken Torsen:

Fast här är det ju differentialerna på varje axel som ställer till det om man skall vara ärlig, mellandiffen är ju låst.

/Martin
Det det där youtubeklippet som förföljer Q5 har oerhört lite med verkliga förhållanden att göra. Quattro behöver viss friktion för att föra över kraften och på rullar är friktionen helt 0. Det är den aldrig i verkliga livet - inte ens på is.
Enzo skrev:
Angående Audis "konstanta 4wd" så nåja, den är inte riktigt så konstant som man vill tro. Här har man fördelen med det betydligt mer avancerade Haldex jämfört med 50-talstekniken Torsen:

Jag tar ett välfungerande Haldex vilken dag som helst före Torsen, ser inga fördelar med Torsen (förutom att det är billigare). Haldex styr du ju själv hur du vill ha det, till betydligt större grad än Torsen, även om de börjar med fjäderförspänningar och liknande.
Ingen rättvis film, konstigt att det är så populärt att länka till den filmen där det är olika förare som gör (fel) på olika saker.
Vad menar du med att den inte är konstant? Visst den skickar kraft mellan fram och bakaxel precis som haldex, MEN den är tex i A4 av senare sort fördelat 40/60 (fram/bak) och det gör en stor skillnad på körglädjen och känslan.

Hur kan du styra haldex själv? Upplever du att körgläden är bättre med haldex kontra quattro(torsen) och isf på vilket sätt?

(och som vanligt bör man väl påpeka att jag inte menar de quattromodellerna som det sitter haldex i!)
Jag menar att inte ens Audis TorsenQuattro är permanent, i den bemärkelse man menar helt låst, det är det väl bara renodlade jeepar som har idag.

Att styra själv med Haldex, jag menar att man som konstruktör är mer fri att hantera systemet som man vill. För vanlig körning anser jag ett välimplementerat Haldexsystem är överlägset Torsen som ju bara kan föra över begränsat mellan axlarna. Nu funkar ju iofs båda systemen till vardags.

Visst kan man lura Torsendiffen genom att dutta till på bromsen, men man lurar sig om man tror att Torsen är "mer" permanent än Haldex.
MartinS skrev:
Enzo skrev: Angående Audis "konstanta 4wd" så nåja, den är inte riktigt så konstant som man vill tro. Här har man fördelen med det betydligt mer avancerade Haldex jämfört med 50-talstekniken Torsen:

Fast här är det ju differentialerna på varje axel som ställer till det om man skall vara ärlig, mellandiffen är ju låst.

/Martin
Nja, det är väl torsendiffen som ställer till det, eftersom den behöver en momentskillnad för att låsa. Torsen = TORque SENsing.

Samma sak händer ju om du ställer ena hjulparet på rullar t.ex., då blir ju Torsenbilen stående, finns såna klipp också.

Äsch, skitsamma, det är bara att jag retar mig lite på folk som per automatik tror att en Torsen blir så mkt bättre än nåt annat och att det skulle vara mer "äkta" fyrhjulsdrift.
Enzo skrev: Nja, det är väl torsendiffen som ställer till det, eftersom den behöver en momentskillnad för att låsa. Torsen = TORque SENsing.

Samma sak händer ju om du ställer ena hjulparet på rullar t.ex., då blir ju Torsenbilen stående, finns såna klipp också.

Äsch, skitsamma, det är bara att jag retar mig lite på folk som per automatik tror att en Torsen blir så mkt bättre än nåt annat och att det skulle vara mer "äkta" fyrhjulsdrift.

Jag vet inte om det är mig som du retar dig på? Jag skrev aldrig att torsen är mkt bättre än haldexen, bara att den är körgladare i sitt uppträdande när man pressar. Men alla tycker vi olika...
  • 1
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 130

Brodit

På en MY 13 så sitter väl backupb[…]

Om någon av avluftningsslangarna läcker[…]

Fel centerhögtalare?

Någon som kan bekräfta om det bara &aum[…]