Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#675378
Löjligt eller inte med jag tvivlar starkt på att en V60 P drar en 335i. Nya M135iX gör enl bmw 0-100 på 4,7. Jag tror inte att en jämnstor v40 t6 P Skulle dra den.../ph
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#675379
Fartdåre skrev:En jämförande vridmomentstabell säger ju normalanvändaren ingenting om hur bilen upplevs.
Visst är upplevelsen grymt viktig.....

Visst är det så att min D5:an gör ju 0-100 på 8 sek men känslan är ju en våldsam protest, "Snälla sluta varva och kör lungt o fint och utnyttja vridet istället skriker den, jag vill köras värdigt". Samma var det med min Yamaha XT.

Supran o min nya båge har helt annan karaktär, de säger på något sätt "Mera gas och varv, nu stortrivs jag, mera mera mera mera, snälla ned växla en gång till och låt mig varva ut,,,,,,,,"

T4F känns också som den gillar att köras ....
Användarvisningsbild
av MartinS
#675393
VolvoB20 skrev:
Fartdåre skrev:En jämförande vridmomentstabell säger ju normalanvändaren ingenting om hur bilen upplevs.
Visst är upplevelsen grymt viktig.....

Visst är det så att min D5:an gör ju 0-100 på 8 sek men känslan är ju en våldsam protest, "Snälla sluta varva och kör lungt o fint och utnyttja vridet istället skriker den, jag vill köras värdigt". Samma var det med min Yamaha XT.

Supran o min nya båge har helt annan karaktär, de säger på något sätt "Mera gas och varv, nu stortrivs jag, mera mera mera mera, snälla ned växla en gång till och låt mig varva ut,,,,,,,,"

T4F känns också som den gillar att köras ....
Jag sklle nog vlja säga att T6:an är en kompromiss mellan dessa ytterligheter. Den trivs skitbra att glida fram på låga varv men ylar gärna över nejden ända upp till varvstopp.

/Martin
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#675397
MartinS skrev:
VolvoB20 skrev:
Fartdåre skrev:En jämförande vridmomentstabell säger ju normalanvändaren ingenting om hur bilen upplevs.
Visst är upplevelsen grymt viktig.....

Visst är det så att min D5:an gör ju 0-100 på 8 sek men känslan är ju en våldsam protest, "Snälla sluta varva och kör lungt o fint och utnyttja vridet istället skriker den, jag vill köras värdigt". Samma var det med min Yamaha XT.

Supran o min nya båge har helt annan karaktär, de säger på något sätt "Mera gas och varv, nu stortrivs jag, mera mera mera mera, snälla ned växla en gång till och låt mig varva ut,,,,,,,,"

T4F känns också som den gillar att köras ....
Jag sklle nog vlja säga att T6:an är en kompromiss mellan dessa ytterligheter. Den trivs skitbra att glida fram på låga varv men ylar gärna över nejden ända upp till varvstopp.
/Martin
Ligger en hel del i det, Annars är den mesta Dr Jekyl - >Mr Hyde motorn jag haft en BMW V8:a, den var silkeslen, snål och knäpptyst med bra bottenvrid men helt vild om man drog ur den. Blåste ned till Spanien med den på en 680 mila-resa och den klarade sig på ca 0.9 l/m trots hög fart, grymt var det.

Min D5a är inte mycket snålare om man håller samma tempo. Knappt alls faktiskt och då felar det ju ca 100 hk med..
av Amli
#675418
Tyvärr har jag inte haft möjligheten att köra den nya T6 utan endast den förra med "bara" 285hk. Den motorn tyckte jag mycket om och den gjorde att V70 kändes klart lyxigare än jag någonsin tidigare upplevt. Däremot var jag klart besviken på prestandan då den gick inte alls så bra som jag föreställt mig. Men till dess försvar vill jag säga att man lurades lite då bilen är så tyst och komfortabel så fart ökningen maskeras en del. Men någon sportig körupplevelse blir det aldrig i en V70 oavsett motor.

Är det någon skillnad i körbarhet på den nya eller är det bara mer effekt?
av Lövet
#675437
Volvo V70 T6 AWD Summum Automatik - 2007 (Serie)

Motorart R 6 Benziner
Hubraum 2953 ccm
Aufladung Turbo/Euro 4
PS - UMin 285 PS (210 kW) - 5600/min
Nm - UMin 400 Nm - 1500/min
Motorlage/Antrieb Frontmotor/Allrad
Gänge/Schaltung 6/Automatik
Test in auto motor und sport Jahrbuch 2008
Gewicht 1907 kg
0 - 80 km/h 5,4 s
0 - 100 km/h 7,4 s
0 - 120 km/h 10,3 s
0 - 130 km/h 11,8 s
0 - 140 km/h 13,4 s
0 - 160 km/h 17,6 s
0 - 180 km/h - s
0 - 200 km/h - s
0 - 250 km/h - s
400 m, stehender Start - s
1 km, stehender Start - s
Vmax 245 km/h
100 - 0 km/h (kalt) 38 m
100 - 0 km/h (warm) 41 m
Nordschleife - min
Hockenheim, kleiner Kurs - min
Motopark Oschersleben - min
max. Querbeschleunigung - g
Slalom 18 m 58,6 km/h
Slalom 36 m - km/h
ISO Ausweichtest 110 m 122,6 km/h
Testverbrauch min/max/ges 9,1/17,3/14,4 L/SP
Grundpreis 52.040 Euro (10/2007)
Testwagenpreis - Euro (10/2007)


BMW 535i GT F07

Motorart R 6 Direkteinspritzer-Benziner
Hubraum 2979 ccm
Aufladung/Umwelt Turbo 0,7 bar / Euro 5
PS - UMin 306 PS (225 kW) - 5800/min
Nm - UMin 400 Nm - 1200/min
Motorlage/Antrieb Frontmotor längs / Heck / ESP
Gänge/Schaltung 8 / Automatik
Test in auto motor und sport 24/2009
Leergewicht vollgetankt 2115 kg
0 - 50 km/h 2,4 s
0 - 80 km/h 4,7 s
0 - 100 km/h 6,8 s
0 - 120 km/h 9,2 s
0 - 130 km/h 10,5 s
0 - 140 km/h 12,3 s
0 - 160 km/h 15,8 s
0 - 180 km/h 20,8 s
0 - 200 km/h 27,1 s
0 - 400 m 14,8 s / 154 km/h
Höchstgeschwindigkeit (abgeregelt) 250 km/h
100 - 0 km/h (kalt leer) 38 m
100 - 0 km/h (kalt beladen) 38 m
100 - 0 km/h (warm beladen) 38 m
Slalom 18 m leer/beladen 61,7 km/h / 61,4 km/h
VDA Ausweichtest ein/aus leer 69,0 km/h / 54,0 km/h
VDA Ausweichtest ein/aus beladen 68,0 km/h / 52,0 km/h
Testverbrauch min/max/gesamt 8,8/16,5/12,8 L/SP
ECE Verbrauch Stadt/Land/gesamt 12,3/6,9/8,9 L/SP
Grundpreis 55.700 Euro (11/2009)
Testwagenpreis 86.130 Euro (11/2009)
av Amli
#675446
Ganska jämnt ändå även om BMWn är snabbare genom hela registret. Men det är väl den tyngre och långsammare GT ovan gäller? 535i Touring xDrive är ju ytterligare en halv sekund snabbare till 100km/h och skillnaden ökar troligen i takt med hastigheten.
Användarvisningsbild
av Camel
#675472
När vi ändå jämför motorer med hastighetsmätaren: Volvo V60 D5 vs. S60 T3
http://www.youtube.com/watch?v=hiN5VKaUtpc

We felt to check how much faster a 2012 D5 (2.4 Bi-Turbo - 215hp) actually is than a 2012 T3 (1.6 Turbo - 150 hp). Sure, the D5 feels much quicker due to it's 440 NM of tourque. But by just comparing the speedometers the difference isn't as big as one could expect.

Överraskande liten skillnad! Nu jämförs ju i viss mån äpplen och päron, men ändå. Den lilla skillnaden borde bestå även i V70II mellan D5 och T4? Fast lite i högre farter kommer dock effektskillnaden att ta ut sin rätt.

D5:an är inte till för att varvas (egentligen ingen diesel). VolvoB20 är inne på samma sak:
VolvoB20 skrev:/.../Visst är det så att min D5:an gör ju 0-100 på 8 sek men känslan är ju en våldsam protest, "Snälla sluta varva och kör lungt o fint och utnyttja vridet istället skriker den, jag vill köras värdigt"./.../
För maximal originalprestanda gäller T6 i V70II.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]