Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbev
Emiljonsson7 skrev:Jag tror (som någon av er varit inne på) att de flesta bilar idag levereras med rätt breda vinterdäck. 205 och uppåt. Kanske egentligen för breda för att de skall vara bra? Samtidigt tror jag inte smala vinterdäck skulle sälja särskilt bra ens med säkerhet som argument.....

Jag hade faktiskt iaf mer problem med min gamla V70N än jag haft med mina V70II. Men V70N är också mycket mer oprecis i styrning och mjukare satt i fjädring och dämpning vilket bidrog till den svävande känslan när man körde i mycket slask. Som ni skriver så kändes det som bilen planade ovanför allt och aldrig riktigt nådde ner och hittade grepp.

Nu har jag inte hunnit testa de Conti Winter contact som jag har nu tillräckligt för att ge en bra bild men i de snöoväder och slask som varit i västsverige hittills så har de fungerat utan att ge känslan av att sväva ovanpå slasket. Det är 205/60 R16 om jag inte minns fel.
Jag har samma vinterdäck som du och jag tycker de har funkat kanon hittills.
VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev:Du kan ha rätt i detta , men jag har kört V70N och även V70II runt 50.000mil i olika väg lag och med olika vinter däck men det är först nu med
dessa Maxi Ice det känns som om de flyter ovanpå slask och saltblandad snö, de kommer inte ner, greppkänslan är mer som ett sommardäck är i snö.
Men på torr och packad snö, barmark och blött väglag känns dom hel ok.
Hur breda däck kör du ?
225x50x17 det samma som jag har haft på de senast 4-5 bilarnas vinterdäck, men det kan vara så att just maxi ice är för breda eftersom de är väldigt finmönstrade.
Riktigt kass grepp är det i varje fall :cry:
Steff 99 skrev:
VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev:Du kan ha rätt i detta , men jag har kört V70N och även V70II runt 50.000mil i olika väg lag och med olika vinter däck men det är först nu med
dessa Maxi Ice det känns som om de flyter ovanpå slask och saltblandad snö, de kommer inte ner, greppkänslan är mer som ett sommardäck är i snö.
Men på torr och packad snö, barmark och blött väglag känns dom hel ok.
Hur breda däck kör du ?
225x50x17 det samma som jag har haft på de senast 4-5 bilarnas vinterdäck, men det kan vara så att just maxi ice är för breda eftersom de är väldigt finmönstrade.
Riktigt kass grepp är det i varje fall :cry:
Ok, jag har kört 205/60 R 16 på maxi-ice och det plande aldrig, bet sig fast av bara satan och flöt aldrig uppepå, Michelin har ju väldigt bred slitbana mot marken om man gämför med andra däck så det är kanske inte alls kosntigt att din bil planar uppepå snö och modd med så breda sulor.

Titta på lite andra däck som också är 225 bred ska du se att de är mycjket smalare än Michelinen, skulle du gå ned lite i dimention skulle du nog få en helt ny bil på snön.
av XCThord
I år har varit en ovanligt snöig och isig vinter där jag bor och jag har blivit riktigt avskräckt från friktionsdäck pga alla friktionsdäcksanvändare som med jämna mellanrum haft problem att åka på gatan utanför mitt hus :???:

Snackade med grannen som har nya A4 Avant Quattro. Han har i alla år haft dubbdäck men gick nu över till friktion (däcket som fick högst betyg i AMS-test). Han sa att det visserligen fungerar, men att bilen blir mycket mer svårbromsad och att man måste ta det mycket lugnare på vägarna.

Var hemma hos en bekant som har en väldigt lång uppfart. XC60:n tuggade sig upp utan några problem, likaså en Toyota Avensis med dubbdäck, men för en BMW 520 med friktion tog det stopp direkt. Vi fick stå o knuffa ut bilen på vägen igen vilket känns sådär lagom roligt i -10*c.

Sist men inte minst pratade jag med en på jobbet som kör V70II med dubbdäck. Hans förra bil, en V70N, kom med friktionsdäck och de var "ren skit" i hans ögon.

Jag kommer nog behålla mina dubbar ett tag till :)

Sen förstår även jag att många aldrig behöver dubbarna, jag var nere i Skåne över nyår och där kändes det ju helt 100% onödigt. Men här uppe i dåligt plogade snö- och istäckta delar av Stockholm är det bra med lite spikar ibland :wink:
XCThord skrev:I år har varit en ovanligt snöig och isig vinter där jag bor och jag har blivit riktigt avskräckt från friktionsdäck pga alla friktionsdäcksanvändare som med jämna mellanrum haft problem att åka på gatan utanför mitt hus :???:

Snackade med grannen som har nya A4 Avant Quattro. Han har i alla år haft dubbdäck men gick nu över till friktion (däcket som fick högst betyg i AMS-test). Han sa att det visserligen fungerar, men att bilen blir mycket mer svårbromsad och att man måste ta det mycket lugnare på vägarna.

Var hemma hos en bekant som har en väldigt lång uppfart. XC60:n tuggade sig upp utan några problem, likaså en Toyota Avensis med dubbdäck, men för en BMW 520 med friktion tog det stopp direkt. Vi fick stå o knuffa ut bilen på vägen igen vilket känns sådär lagom roligt i -10*c.

Sist men inte minst pratade jag med en på jobbet som kör V70II med dubbdäck. Hans förra bil, en V70N, kom med friktionsdäck och de var "ren skit" i hans ögon.

Sen förstår även jag att många aldrig behöver dubbarna, jag var nere i Skåne över nyår och där kändes det ju helt 100% onödigt. Men här uppe i dåligt plogade snö- och istäckta delar av Stockholm är det bra med lite spikar ibland :wink:
Det finns bara ett väglag som dubbdäcken gör nytta och det är på is.
På de flesta andra väglag så är bra friktionsdäck lika bra som dubbdäck, för att inte tala om hur de uppträder på våt och torr vägbana.
Konstigt att ingen som ivrar för dubbdäck talar om hur värdelösa ett dubbdäck är på barmark oavsätt det är torrt eller blött, bromsträckan blir längre väggreppet är mycket sämre. m.m
Ingen skulle köra med ett sommardäck med så urusla vägenskaper på sommaren.
Allt är en kompromiss, en del behöver dubb andra inte, att därför ensidigt förkasta fiktionsdäcken är löjligt.
Jag har kört bakhjulsdrivet med BMW från Dalälven o söderut i flera år med mellaneuropeiska friktionsdäck och har inte haft några problem med framkomlighet.

Men det är inte bara däckens fel att man inte kommer fram, det är också stor skillnad mellan olika fabrikat, det finns dubbdäck som är sämre än friktionsdäck och tvärt om.
En del tror att vinterdäck gör att man kan köra som på sommarväg självklart blir dom besvikna, jag hoppas att jag slipper möta någon av dessa när det är halt oavsätt om de har dubb eller inte.
Steff 99 skrev:
XCThord skrev:I år har varit en ovanligt snöig och isig vinter där jag bor och jag har blivit riktigt avskräckt från friktionsdäck pga alla friktionsdäcksanvändare som med jämna mellanrum haft problem att åka på gatan utanför mitt hus :???:

På de flesta andra väglag så är bra friktionsdäck lika bra som dubbdäck, för att inte tala om hur de uppträder på våt och torr vägbana.
Konstigt att ingen som ivrar för dubbdäck talar om hur värdelösa ett dubbdäck är på barmark oavsätt det är torrt eller blött, bromsträckan blir längre väggreppet är mycket sämre. m.m
Allt är en kompromiss, en del behöver dubb andra inte, att därför ensidigt förkasta fiktionsdäcken är löjligt.
Jag har kört bakhjulsdrivet med BMW från Dalälven o söderut i flera år med mellaneuropeiska friktionsdäck och har inte haft några problem med framkomlighet.

Men det är inte bara däckens fel att man inte kommer fram, det är också stor skillnad mellan olika fabrikat, det finns dubbdäck som är sämre än friktionsdäck och tvärt om.
En del tror att vinterdäck gör att man kan köra som på sommarväg självklart blir dom besvikna, jag hoppas att jag slipper möta någon av dessa när det är halt oavsätt om de har dubb eller inte.
Det där stämmer tyvärr inte. Pratar vi nordiska dubbfria, dvs. inte sk mellaneuropeiska, så är de i allmänhet sämre vid bromsning på vått,vattenplaning och älgtest än dubbade.

Sen en sak till. När det är isigt är marginalerna små. På sommarväglag oftast stora. Att köra omkring med dubbdäck på asfalt, i vått och i slask är ofta bättre - men mindre bekvämt - än motsvarande med nordiska friktionsdäck.

Sen finns det givetvis skillnader mellan däck men generellt finns det flera grenar där dubbdäck oväntat slår dubbfria. Dubbdäckens hårdare konstruktion gör att de oftast klarar vått bättre och rätt ofta även torrt.

Jag förkastar inte friktionsdäck men om vi håller oss till fakta kanske vi kan hjälpa våra forummedlemmar att köpa däck som passar dem.../PH
perhall skrev:
Steff 99 skrev:

Det där stämmer tyvärr inte. Pratar vi nordiska dubbfria, dvs. inte sk mellaneuropeiska, så är de i allmänhet sämre vid bromsning på vått,vattenplaning och älgtest än dubbade.

Sen en sak till. När det är isigt är marginalerna små. På sommarväglag oftast stora. Att köra omkring med dubbdäck på asfalt, i vått och i slask är ofta bättre - men mindre bekvämt - än motsvarande med nordiska friktionsdäck.

Sen finns det givetvis skillnader mellan däck men generellt finns det flera grenar där dubbdäck oväntat slår dubbfria. Dubbdäckens hårdare konstruktion gör att de oftast klarar vått bättre och rätt ofta även torrt.

Jag förkastar inte friktionsdäck men om vi håller oss till fakta kanske vi kan hjälpa våra forummedlemmar att köpa däck som passar dem.../PH
Eftersom jag kör en mäng olika bilar, med och utan dubb däck i olika väglag , så kan jag säga att dubbdäck på torrt och blött är kasst.
Senast innan jul hade jag en Audi A4 1.8T med Gislaved dubb,( den hade rullat 150 mil) bilen var helt hopplös att köra, kasade och gled, spann vid stoppljusen att påstå att detta skulle vara bättre än mellaneuropeiska vinterdäck när det är snö och isfritt, då vet jag inte vilka referenser man har.

Betänk att de tester man gör, oftast sker upp i norra Finland då det är 20-25 minus. Jag talar om normal vinter söder om Dalälven där vi har barmark 95% av vintern och av egen erfarenhet.
Bor man där det är andra förhållande skall man naturligtvis skaffa det däck man tror på själv, men en övertro på dubbar är lika förödande som att tro att man stoppar lika snabbt på is som sommarväglag bara för att man har vinterdäck.

De senaste 2-3 åren har det hänt en massa på utveckling av vinterdäck utan dubb, de mellaneuropiska har blivit mycket bättre och även de nordiska har förbättrats, men det finns riktigt dåliga också.
Jag har i en annan tråd just skrivit om mina Michelin Maxi Ice som jag fick till min V70 nu innan jul.
Dom är inte dåliga dom är kass..framförallt på slask, på barmark är dom hur stabila som helst, men som vinterdäck skulle de inte få säljas.
Det är en diskussion jag skall ta med Åf och se vad dom gör åt detta.

En del tror att vinterdäck gör att man kan köra som på sommarväg självklart blir dom besvikna, jag hoppas att jag slipper möta någon av dessa när det är halt oavsätt om de har dubb eller inte.[/quote]

Jag förkastar inte friktionsdäck men om vi håller oss till fakta kanske vi kan hjälpa våra forummedlemmar att köpa däck som passar dem.../PH[/quote]

Eftersom jag kör en mäng olika bilar, med och utan dubb däck i olika väglag , så kan jag säga att dubbdäck på torrt och blött är kasst.
Senast innan jul hade jag en Audi A4 1.8T med Gislaved dubb,( den hade rullat 150 mil) bilen var helt hopplös att köra, kasade och gled, spann vid stoppljusen att påstå att detta skulle vara bättre än mellaneuropeiska vinterdäck när det är snö och isfritt, då vet jag inte vilka referenser man har.

Betänk att de tester man gör, oftast sker upp i norra Finland då det är 20-25 minus. Jag talar om normal vinter söder om Dalälven där vi har barmark 95% av vintern och av egen erfarenhet.
Bor man där det är andra förhållande skall man naturligtvis skaffa det däck man tror på själv, men en övertro på dubbar är lika förödande som att tro att man stoppar lika snabbt på is som sommarväglag bara för att man har vinterdäck.

De senaste 2-3 åren har det hänt en massa på utveckling av vinterdäck utan dubb, de mellaneuropiska har blivit mycket bättre och även de nordiska har förbättrats, men det finns riktigt dåliga också.
Jag har i en annan tråd just skrivit om mina Michelin Maxi Ice som jag fick till min V70 nu innan jul.
Dom är inte dåliga dom är kass..framförallt på slask, på barmark är dom hur stabila som helst, men som vinterdäck skulle de inte få säljas.
Det är en diskussion jag skall ta med Åf och se vad dom gör åt detta.[/quote]

I 2009 års vinterdäckstest i Teknikens Värld kom det sämsta dubbdäcket före det bästa nordiska dubbfria på vått...

några citat ur testet:
Vattenplaning: de mellaneuropeiska klarar sig bra, de dubbade får nätt och jämt godkänt och de dubbfria är rent usla
Broms: ett nordiskt dubbfritt däck suger tag bra i både snö- och isunderlag, men har inte mycket att hämta på våta och torra vägar
etc.

Men visst verkar det finnas potential att göra bra dubbfria, som Conti TS810/830.

sen kan det ju som du skriver vara så att man bor där miljön inte stämmer med testmiljön, men alla tester visar ju på problemet med mjuka dubbfria

Hoppas du lyckas reklamera Michelin-däcken
Steff 99 skrev:På de flesta andra väglag så är bra friktionsdäck lika bra som dubbdäck, för att inte tala om hur de uppträder på våt och torr vägbana.
Jag ska inte uttala mig om hur ett odubbat vinterdäck beter sig eftersom jag inte provat något sådant.

Jag köpte nya dubbdäck till ett bra pris i höstas, är väl inte de nyaste på marknaden men jag är nöjd. Visst känner man att det kasar på blöt/torr asfalt i te.x en cirkulationsplats, visst vore det skönt att slippa det höga bullret som dubbarna orsakar.

Men jag kör till 90% på snö-/is täckta vägar därför valde jag dubbdäck. De sliter inte heller på asfalten genom att jag använder dubben "där den hör hemma", på riktig vinterväg.

Jag skulle inte betala för en ny uppsättning dubbfria däck bara för att testa, tänk om jag inte är nöjd och då står jag där med nya, värdelösa däck. hellre då att jag får låna en bil med dubbfritt så man kan testa och göra jämförelser innan man bestämmer sig.

Förresten igår kom en bil med släp in i en cirkulationsplats. När han svänger så sladdar släpet ut och in i snövallen :shock: Såg att föraren skrattade, och även jag gjorde det :-O)
vis av erfarenhet.. kör sk-tmycket och dubbfritt. `Hade Maxi-ice för några år sedan och nöjd. Men på vinterfälgarna går jag ner till 16 tum och kan då ha 205 i stället för 235 i bredd. Där tjänar man mycket grepp på bekostnad av utseendet (som jag struntar i). Desutom mjukare och tystare. 225-235 = skidåkning och det ska ju gå på ovansidan!! :P
Senast redigerad av 1 CalleV70, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Smäller höger fram

Senaste nytt, på bilsemestern långt he[…]

Det kan vara lite krångligt att veta p&arin[…]

Oki , be at dom letar efter RTTI patch , det var […]

Kopplingspedal knarrar

Provat att smörja själva pedalen? Fukt e[…]