Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
andersuw skrev:Att man börjar med 2.0 istället för 1.0 är ju också lite myko. :roll:
Jag vet inte om det är därför, men Sensus kom i andra modeller, typ V60, innan det dök upp i V70/XC70. Så det kan vara därför.
av andersuw
Ja 60-bilarna hade ju en lite större skärm från scratch så det låter som en mycket rimlig förklaring.
Användarvisningsbild
av Derank
apersson850 skrev:
andersuw skrev:Att man börjar med 2.0 istället för 1.0 är ju också lite myko. :roll:
Jag vet inte om det är därför, men Sensus kom i andra modeller, typ V60, innan det dök upp i V70/XC70. Så det kan vara därför.

Allt skulle ju vara 2,0 då, service 2,0 infördes ju då ochså, nå försäljningsjoller typ.
av Nelsson
andersuw skrev:
Nelsson skrev:Om voc varit inaktivt länge eller om abonnemanget gått ut måste bilen in på verkstad för att återaktivera voc.
Nej. Varifrån har du fått det? Har aldrig behövts att ta bilen till verkstad för detta. Behövs inte ens på min gamla 02:a som har det allra tidigaste VoC-systemet.
Står i Vida, gäller iofs de senare med tem3 enheter. De tidigare går att återaktivera med 10 siffrig kod från åf.
av vilstorparn
Nelsson skrev:
andersuw skrev:
Nelsson skrev:Om voc varit inaktivt länge eller om abonnemanget gått ut måste bilen in på verkstad för att återaktivera voc.
Nej. Varifrån har du fått det? Har aldrig behövts att ta bilen till verkstad för detta. Behövs inte ens på min gamla 02:a som har det allra tidigaste VoC-systemet.
Står i Vida, gäller iofs de senare med tem3 enheter. De tidigare går att återaktivera med 10 siffrig kod från åf.
Varför känns det som ÅF:s verkstadspersonal har noll koll på det här när man ringer dem? Och hur vet jag vilken TEM-enhet jag har?
av andersuw
Nelsson skrev:
andersuw skrev:
Vad jag kan se står det ingenstans i VIDA (avseende XC70 -13) att det behövs verkstadsbesök för att återaktivera VoC om systemet varit inaktivt länge eller abonnemanget gått ut. Exakt var påstår du att den informationen finns i VIDA?

Den 10-siffriga kod du nämner avser återaktivering av systemet (inte samma sak som att förnya abonnemanget). En första aktivering av systemet görs av ÅF via VIDA före nybilsleverans och återaktivering kan vid behov göras med hjälp av den 10-siffriga aktiveringskoden i senare skede. Det gäller enligt VIDA även på en bil av den modell och årsmodell som TS har. Återaktivering behövs dock så vitt jag vet bara om tjänsten först deaktiverats och någon sådan tidigare deaktivering har TS inte nämnt.

Om abonnemanget gått ut behöver det bara förnyas för att VoC skall fungera fullt ut. Nödtjänsterna fungerar hela tiden eftesom de är abonnemangsoberoende. Se här:

http://support.volvocars.com/se/Pages/a ... 5168896f0f
av Kimmen90
andersuw skrev:
¡ Nödtjänsterna fungerar hela tiden eftesom de är abonnemangsoberoende. Se här:

http://support.volvocars.com/se/Pages/a ... 5168896f0f
Nu har jag förvisso en bil från 2009, on call och SOS (knapp i tak). Har sedan jag köpt bilen haft meddelandet "on call avstängt". Bilen är utrustad med VoC men knapparna i taket började inte fungera förens jag aktiverade VoC i bilen med en kod jag fick från Volvo supporten.
av andersuw
Visst. Om VoC är avaktiverat av ett eller annat skäl måste det aktiveras igen för att fungera. Men som jag redan påpekat är aktiverat/avaktiverat en sak och abonnemang eller inte en annan. Nödtjänsterna fungerar som sagt utan abonnemang. För äldre bilar finns för övrigt inte ens något abonnemang att tillgå. Det fanns ett tag i början när VoC lanserades omkring år 2000 men efterfrågan var troligen så liten att man lade ner det. Kvar blev då bara nödtjänsterna. Abonnemanget återuppstod igen 2011/2012 när VoC började kunna användas för att fjärrstarta bränslevärmare (2011) och det gick att få diverse andra tjänster via en app (2012).
av Nelsson
Kommer inte ihåg EXAKT vart jag läste det, men troligen under systemöversikt, dock en v40 -17.
Dock såg jag i VOC manualen att den 10 siffriga koden även kan användas för senare enheter men att Vida är att föredra (varför står ej).

Saxat från VOC manualen.
"Obs! Om abonnemanget har gått ut måste kunden först köpa en förlängning och systemet måste
återaktiveras av en återförsäljare (i VIDA eller med den tiosiffriga koden, se 8.1)."

"Obs! Aktivering i VIDA kan bara göras på fordon med TEM3 eller
TEM3G installerat. För fordon med TEM2 eller äldre versioner behövs
en tiosiffrig kod för att aktivera TEM-enheten. Koden hämtas från
återförsäljarportalen. Den tiosiffriga koden kan även användas för
att aktivera TEM på nya bilar, men aktivering i VIDA är att föredra."

Oavsett så verkar det som att man måste kontakta ÅF för att återaktivera voc om man inte förlänger det innan det går ut.
av andersuw
Det må så vara att det du säger gäller för V40 -17. Men motsvarande information finns varken i VIDA eller i VoC-manualen för den bil som är aktuell här (XC70 -13) och inte vad jag vet för någon annan av de bilar som diskuteras i den här forumdelen heller. Istället finns i de fallen funktioner för att aktivera system och/eller prenumeration i bilen via My Car. Som framgår av den länk till Volvos hemsida som jag gav dig sägs inget där heller om att bilen måste in på verkstad för att VoC skall börja funka igen om abonnemanget förnyas först efter att det gamla löpt ut.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??