perhall skrev:Den gamla sexstegade lådan kan ju därför sägas vara bekvämare och mer relaxad, för mjukt växlar den, men den slirar också en hel del. Även om det blivit bättre. Faktum kvarstår dock, vid aktiv körning samt vid varierad landvsvägskörning får jag betydligt högre förbrukning än med manuell, och så är det inte hos konkrurenterna med modernare lådor.
PH
Nu vet jag inte hur du definierar "en hel del" men om den vid normal körning i princip aldrig slirar (annat än millisekunder vid växlingar) och den vid "aktiv körning" inte heller slirar om man använder paddlarna, vilket man ändå vill göra för att alltid ligga på rätt växel, så skiljer det sig från min definition av "en hel del". Håller med om att äldre generationer slirade mer, speciellt i relation till DSG osv, men inte med den uppgraderade mjukvaran. I alla fall inte i vår bil, det kan ju variera. Poängterar igen att skillnaden före och efter uppgraderingen är stor. Din beskrivning stämmer mer med hur lådan var innan.
Att du får högre förbrukning än med manuell gissar jag har mer att göra med att du med manuell väljer växel proaktivt själv och att automaten reaktivt försöker gissa sig till rätt växel. Att det skiljer mindre hos konkurrenterna kan ha att göra med att deras lådor är bättre på att gissa växel eller att deras kombo motor/låda/utväxling stämmer bättre med det/ditt körmönster. Att Volvos drivlina i de flesta sammanhang inte är optimerade för aktiv körning vet vi alla och de mekaniska förlusterna i AW-lådorna är inte så mycket större att det ensamt kan förklara skillnaden utan det är hela kedjan i kombination med föraren, tror jag.
Sedan kallar du konkurrenternas lådor för "modernare", vet inte vad du syftar på då men en majoriteten av alla lådor är relativt nyutvecklade. Koncepten kring dubbelkopplingslådorna uppfanns runt andra världskriget och har använts av Porsche sedan 80-talet. De nya 6 och 8 stegade AW lådorna i Volvo är nyare än DSG lådorna (som funnits sedan ca 2005) och är därmed per definition modernare. Den gamla 6-stegade gjordes om ganska ordentligt runt 2008, minns inte exakt när, och är också en nyare konstruktion än tex de tidiga DSG. BMWs ZF-lådor har funnits länge också, utan större förändringar. Begreppet modernare tycker jag haltar ordentligt i det här sammanhanget. Det handlar mer om prioriteringar av egenskaper, hur en tillverkare vill att bilen ska uppfattas och fungera samt naturligtvis hur bra tillverkaren lyckats med designen/konstruktionen av lådorna.