Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pb81
Ja det fungerar ju bra fram tills jag starta bilen o stänger av den igen.
Användarvisningsbild
av pb81
Ja den går 50min, men den startade upp 06:45 och den stängdes av tillsammans med bilen 07:05 typ fast den var inställd på 07:20
Användarvisningsbild
av apersson850
Vi har två XC70, en 2012 och en 2016. Den äldre gör som du beskriver, den nyare håller värmaren igång tiden ut.
Man kan direktstarta värmaren manuellt omedelbart efter det att man stannar motorn. Då hinner värmaren inte stanna, utan fortsätter gå.
av Iznogoud
Äh tänkte kicka igång denna tråd igen:

Har hela föregående vinter (2024 > 2025) kört med traditionell DEFA block-värmare (JA, utanpåliggande blockvärmare, specialbyggd) + kupévärmare + att jag "permanent" gjorde en "specialare" genom att dra en extra DEFA Y-koppling så jag laddar batteriet med en Ctek MXS 5-Ampere, samtidigt som motorvärmaren körs.

Har mått lite dåligt över att jag inte lagat dieselvärmaren.
Speciellt eftersom en dieselmotor generellt sett har svårare att snabbt uppnå optimal driftstemperatur (ca 85-95c) och framförallt i ca -30c utetemperatur (bor i Norrland).
Kollegor och annat löst folk har hånat mig när jag kört med motorvärmare vid ca +5c (speciellt vår/höst).
"Va f*n kör du med motorvärmare nu när det är plusgrader!?"
-Ja, självklart? Det är liksförbann*t ca 80-90c för kallt, för en optimal motortemp..! :-D

...Tog äntligen tag i detta nu i helgen.
Bytte därför brännarenheten till min Webasto Top V på min V70 AWD D5 2010 (ca 30K mil).

Men känner att jag behöver reda ut begreppet "Extravärmare" och innebörden:

Jag har hört att som tumregel, är om man kör dieselvärmaren i 30min (ex. via tidur) så bör man också köra bilen ca 30min för att generatorn ska ha en chans att ladda batteriet.
(Batteriet lär laddas ur rätt snabbt om man kör dieselvärmaren 30min innan varje färd, om avståndet/tiden dit man ska, är till postlådan).
Rätt logiskt, så långt.

Sambon som kör bilen, har ca 15-20min till förskolan där hon lämnar ungarna. Hon drar sen vidare (antingen hem eller till jobbet) ytterligare ca 15-20min.
= Då bör ju batteriet inte dras ut speciellt mycket. Speciellt om jag/vi ändå alltid kör med vanlig blockvärmare + Ctek-laddning i ca 3 timmar varje morgon (laddas ungefär 15 Ah i teorin (3h x 5A).

Men om jag väljer:
Extravärmare: PÅ
... kommer dieselvärmaren då gå 30min extra, i samband med att man startar bilen? Eller stängs dieselvärmaren automatiskt av när motorn uppnått optimal motortemp? Eller kommer den inte ens överhuvudtaget starta dieselvärmaren om jag 30min innan kört dieselvärmaren via tidur?
Alltså om man valt att starta dieselvärmaren via tidur att vara klar 07:00 (värmaren startar 06:30).
07:00 startar jag bilen och kör. "Extravärmare: På". Kör bilen 31min = Då har dieselvärmaren gått totalt 60min?
Tänker att det lär döda batteriet i vårat/mitt fall?

Min VW Caddy TDI som firmabil, hör man ju att dieselvärmaren per automatik startar om jag kallstartar motorn (för att hjälpa motorn att snabbt uppnå optimal motortemp). Det gör alltså inte dessa Volvos, såvida man inte har "Extravärmare: På"?
Kör jag från ett varmt land som har +20c till svinkalla Sibirien som då har ca -60c så måste jag alltså manuellt starta dieselvärmaren under färd?
Eller känner den av att motortempen sjunker, och den startar dieselvärmaren automatiskt oavsett om Extravärmare: AV/På?

Ber om ursäkt för lång text, men hoppas ni förstår vad jag menar/frågar om! :-)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
V60 bifuel, -18: omkopplaren

Omkopplaren för gas-/bensindrift, som sitte[…]

Dämpare/fjäder bak?

Aj då, ja det var ju faktiskt en markant ski[…]

Bränsletanks-reparation

Glöm inte slipa bort rosten innan vilket den […]