Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har i dag en Subaru Outback 2009 med boxerdiesel. Är väl i stort sett nöjd med bilen men den är lite rå och bullrig i jämförelse med mer ombonade bilar som ex Volvo V70/XC60/XC70. Jag åker mycket långa resor så går nu i köpartankar och är intresserad av en XC70 D4 gen III. Har provkört och den känns verkligen skön på landsvägen. Skulle gärna sitta skönare (är rätt lång och får i Subarun ont i ryggen ibland) så XC70:n känns som ett bra val.

Hög markfrigång och fyrhjulsdrift vill jag ha dels för vanlig vinterkörning men även för jakt och övrigt friluftsliv då jag ofta kör på dåliga vägar, ibland riktigt dåliga där jag idag precis kommer fram med Subarun.

Frågan är hur dålig nya Haldex generationen egentligen är? Just nu är det detta som gör att jag tvekar.
Wachtel skrev:...ibland riktigt dåliga där jag idag precis kommer fram med Subarun.....
Återigen, det är inte när man brötar runt i ett lerigt surhål i skogen där skillnaden ligger, Att Haldex Gen 5 tar en halv sekund på sig att kopplas in spelar ingen större roll när man gräver runt i gyttjan. Det är min erfarenhet och har även synts på film här.

Det är när man startar snabbt och ska ut på en större väg eller när man passerar en hal fläck som den där halva sekunden känns välding lång innan bak kopplas in.

Gen 4 av Haldex var så snabb i inkopplingen att till vargdags var den nästan lika bra som Subarun med full time 4wd då man aldrig han märka att volvon behövde koppla om till 4WD. Gen 5 har tagit ett rejält steg bakåt där med den inbyggda slöheten.

Om du tycker det uppvägs av mycket goare komfort kan bara du själv svara på.
Låter inte ohanterligt vad gäller skogsvägarna mao. Då återstår frågan hur illa det blir vid rödljus i motbacke och liknande situationer, det är något jag gillat med Subarun att det aldrig varit något slirande utan man har lugnt kunnat åka iväg utan trassel.

Får grunna lite till på det här.
Wachtel skrev:Låter inte ohanterligt vad gäller skogsvägarna mao. Då återstår frågan hur illa det blir vid rödljus i motbacke och liknande situationer, det är något jag gillat med Subarun att det aldrig varit något slirande utan man har lugnt kunnat åka iväg utan trassel.

Testa istället för att grunna ;) Alla upplever nog det här olika.
Wachtel skrev:Låter inte ohanterligt vad gäller skogsvägarna mao. Då återstår frågan hur illa det blir vid rödljus i motbacke och liknande situationer, det är något jag gillat med Subarun att det aldrig varit något slirande utan man har lugnt kunnat åka iväg utan trassel.

Jag har en XC70 2006:a med Haldex generation... ja, vad är det på den, generation 2? Den är ju knappast bättre än den i denna tråd så hyllade generation 4. Det är inga som helst problem att starta vid rödljus i motlut på hal vinterväg med den. Skulle generation 5 vara sämre än generation 2?

Edit: det verkar vara generation 3 med Instant Traction på modellerna från vecka 20 2005 fram till XC70II.
llesrof skrev:

Jag har en XC70 2006:a med Haldex generation... ja, vad är det på den, generation 2? Den är ju knappast bättre än den i denna tråd så hyllade generation 4. Det är inga som helst problem att starta vid rödljus i motlut på hal vinterväg med den. Skulle generation 5 vara sämre än generation 2?

Edit: det verkar vara generation 3 med Instant Traction på modellerna från vecka 20 2005 fram till XC70II.
Japp, jag har också haft en 2006 med Gen 3 och Instant Traction, den var ljusår bättre än den 2013 med Gen 5 jag har nu. De spelar inte i samma liga kan jag lungt säga.
apersson850 skrev:
llesrof skrev:Edit: det verkar vara generation 3 med Instant Traction på modellerna från vecka 20 2005 fram till XC70II.
Såvitt jag vet kom XC70II under 2008, men fick generation 4 under 2009. Men jag är inte säker.
Jag har en V70 II AWD -09 manuell (enligt Volvo. Själv tycker jag det är en -08) som är uttagen sent -08. Den tror jag har Gen 4. Ser iallafall ut så under bilen. Men den uppför sig ungefär som de ni beskriver som Gen 4. Fast ibland händer det att jag upplever bakhjulen som slöare. Men det är svårt att säga om det spinner även där dessa gånger. Då måste man nästan ha någon som kollar utifrån eller försöka utröna det av spåren vilket kan vara svårt.
Men de Passater -06-07 jag kört borde ju haft Gen 3 och de har varit precis lika snabba.

En helt annan sak som jag vet inte hör till den här tråden men jag har för mig att jag läst at någon hade det problemet;
Min radio tappar lagringen av kanalerna. Är det någon här som haft samma trassel?
Hej, citerar dig i denna "monstertråden",
Exquattro skrev:Efter snart 1000mil i V60 D4AWD (efter många quattromil) har jag följande omdöme i vinterhalkan. Det kan skilja sig en del från V70 eftersom V60 är en svansviftare av rang med AWD om man kör lite hårt.
Igångstart i halka blir jag inte klok på, ibland är den o.k. och ibland spinner den för mycket med framhjulen, jag blir inte klok på när och hur den reagerar. Omkörning genom snö/moddsträng vill jag alla dagar i veckan ha konstant fyrhjulsdrift. Dock upplever jag stabilitet i lite högre fart i halka som mycket bra, kanske är det V60 i grunden som är bra men återigen är osäkerhetsfaktorn där eftersom jag inte vet hur och när den driver bak. En förmån jag har haft är att köra på bana och känna på bilen vid lite hårdare körning. Där måste jag säga att det fungerade bra, ganska trygg överstyrning med systemen bortkopplade men givetvis måste man stå på gasen så att den driver på ordentligt annars blir den understyrd igen för att sen hastigt bli överstyrd när det trycker på bakifrån. Automatlådan hjälper nog till att maskera problemen lite, med manuell låda kan jag tänka mig att det inte är så roligt. Sammanfattning är att det givetvis är mycket bättre än enbart framhjulsdrift men vad man förstår så är det några steg tillbaka från vers 4 och framför allt från konstant drift, men, som vanligt, man får vad man betalar för och detta är troligen ett ganska mycket billigare system.
Min teori varför det ibland spinner hysteriskt och ibland inte alls med Gen 5 är följande.

Gen 5 är i grunden mycket långsamt i elektro/hydraulik/mekaniksystemet sedan man sparade bort de snabba ventilerna och tryck-accumulatorn.

Styrdator är ju dock lika snabb som innan.

Det hela hänger sedan på om datorn hinner få någon förvarning om att det är halt och eventuellt kommer att spinna i framtiden, tex om det micro-släpper lite i starten. Då kan datorn dra åt kopplingen i förväg och när det väl är halt och ska spinna så är bakhjulen redan inkopplade.

Om systemet inte fått någon förvarning, tex om man passerar en plötslig isfläck, rullgrus eller det inte har micro-släppt i starten innan det släpper rejält så är systemet chanslöst, under den halva sekunden det tar för systemet att få upp trycket har framhjulen hunnit få upp farten och tappat greppet fullständigt. Även om man då får upp trycket i Haldexen så tar det ytterligare tid att hämta hem alltihopa igen och återfå greppet.

På Gen 4 existerade de problemen överhuvdtaget inte alls. Systemet var så snabbt att det kunde gå in och koppla in AWDn på millisekunder och korrigera omedelbart, så systemet kunde aldrig bli taget på sängen av tex isfläckar eller plötsliga släpp under start/acc.

Det är flera som upplever samma sak när systemet sätts på prov,
ansjo skrev: I morse körde jag frugan till jobbet med ca 5-10 cm nysnö på oskottade vägar och jag tog mig fram utan problem. Ett par gånger märkte jag att drivningen inte var riktigt likt som på min förra XC70 MY08, men inte att det blev fastkörning eller liknande utan mer att man inte kom iväg som förr.
Jag är ingen expert, men jag kände mig betydligt nöjdare med just den biten på min förra bil.
ansjo skrev: Igår när jag skulle ut från avfarten på motorvägen var det ganska mycket trafik från båda hållen, så jag fick passa på att dra iväg när det kom en liten lucka då jag skulle svänga vänster.
Fuktig vägbana och full gas med my13 är stor skillnad från min förra my08 trots bättre ös i den förra modellen...inte innan jag svängt över båda vägbanorna kändes det att det var bättre grepp i bilen, och detta är första gången jag verkligen känt av "försämringen" trots att jag hade ganska tung högerfot tidigare.
Visserligen är detta inget som direkt påverkar min körning under normala omständigheter, men det var lite otrevligt när jag var van vid hur det brukade vara.
2013xc70 skrev: På vinter føre når det er glatt merkes tregheten før awd slår inn godt, ved igangkjøring og i bakker. I en bakke holdt jeg 20 km og så begynte den å spinne foran, såpass lenge at hvis det hadde vært i sving kunne fronten sklidd sidelengs, og når da bakhjula drar så "hopper" den frem. Det kan være litt skummelt! Det virker som det fungerer dårlig når det er skikkelig glatt og det virker som det går et par sekunder før det skjer no bak.og tro meg , den spinner mye på den tida! Det jo vanlig at det skrytes og reklameres når det kommer en ny versjon, her er det helt stilt!
comnet skrev:Har samme erfaring med en MY13 XC70. Tar tid før AWD kobler inn og det "rykker" i bilen når bakhjulene kommer. Skuffende :x Får et skikkelig "forhjulsdrag" i rattet når en gir litt gass. Ikke akkurat "premium" awd dette.....
Her må det jo komme en utbedring!!
Happ, då var det dags att återuppliva tråden igen.....:)

Volvos "reklamare" kör fortfarande med Instant Traktion..... och ljustets hastighet :P !!

http://www.pavag.volvocars.se/innovatio ... nostormen/

Nu kan det ju i och för sig vara så att just den testade modellen var av den äldre typen med Gen 4,
om så var fallet så borde man inte göra reklam för något som inte finns att få tag på längre?!
  • 1
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 130

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]