Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Reducerar man DSTC (sätter den i läget DSTC SPORT) på min XC70 händer följande med de tre komponenter som ingår i DSTC idag:
  • Diffbroms (Traction Control): Ingen skillnad
  • Antisladd (Dynamic): Begränsat ingrepp
  • Antispinn (Stability): Avstängt
Det som händer med min bil ibland, om det är riktigt jävligt och DSTC är i fullt ingrepp, är att motorn dör för att hindra att det slirar för mycket, men när bara motorn får dra på, då tar sig bilen fram. Då går det därför bättre med DSTC i läget SPORT.

Audin ovan har uppenbarligen för klen momentöverföring mellan hjulen på varje sida. Höger bakhjul är i luften, så det har inget grepp alls, och vänster fram har väl rätt dåligt marktryck, kan man tänka sig. Alltså är det bara höger fram och vänster bak som har bra tryck på sig, men de får inte tillräckligt moment för att orka driva bilen framåt. Åtminstone höger bak skulle bromsen kunna blockera helt utan att det är någon nackdel i det här läget.
av corzair
Ligger mycket i det apersson här ovan skriver men om man jämför så har ju inte audin någon fart över alls, vilket dom andra förarna verkar lägga märke till och således håller lite mer fart.
Användarvisningsbild
av MartinS
Stackars q5:a, tacka vet jag volvo.

Kolla 2.43 in i den här testkörningen:

Eller kolla hela klippet förresten, rätt bra bilar som är kul att se in action.

/Martin
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
Testade när jag körde hem från jobbet idag. Tvärs över gatan finns en kort men brant backe, som i vanliga fall är gräsbevuxen, men nu ligger det förstås snö ovanpå.
Kom smygande lugnt och fint. Framhjulen klättrade uppför backen, tills bakhjulen kom fram till backens fot. Där tog det stopp. Gasade jag mer stod bilen bara och brölade lite dämpat, utan att komma någon vart. Kopplade ur DSTC och gasade på igen. Då startar den igen och klättrar vidare uppför backen. Detta alltså med stillastående start, i läge DSTC SPORT, där den inte ens tog sig upp i flykten (låt vara långsamt) med DSTC inkopplat. Här är väl 1-2 dm snö nu, ungefär.

Så visst kan det gå bättre med DSTC i urkopplat/begränsat läge.
Användarvisningsbild
av bjornw
Jag skulle vilja påstå att främsta orsaken till Q5s problem har med dess mitten differential, som är av torsen typ, att göra. Torsen funkar enkelt uttryckt så att den fördelar kraften mellan axlarna baserat på den med sämst fäste multiplicerat med en faktor på ca 3. Om ett hjul på en axel har nästan noll fäste blir det inte mycket kraft överfört till den andra axeln. Det är bara kraft motsvarande det som bromsarna lyckas klämma fram.

En haldex gen 4/5 eller annan mittendiff som kan låsas oavsett axlarnas rotation eller fäste har inte det problemet.
av asyvan
Nu ska vi väl vara lite noggranna, för vår egen skull...

Jag är inte den som bryr mig om "en kompis sa att..." eller "jag har hört att..." eller "den där YouTube videon visar att...". Jag gillar repeterbara och reproducerbara resultat som har anknytning till pratiskt verklighet, då faller många syntetiska tester bort.

Jag uttalar mig dessutom sällan om saker jag inte vet något om, jag gissar inte och drar inte slutsatser som jag inte kan bevisa eller härleda. Faktum är att jag har ägt ett flertal bilar med både Torsen och Haldex, jag har kört dem 1000-tals mil i olika förhållanden med och utan släp.

Betänk det jag sagt ovan nu, innan du läser nästa stycke.

Torsen är överlägset Haldex i samtliga situationer under samtliga väg- och väderförhållanden. Jag kan beskriva ett antal situationer som exempel: stabiliteten över snösträngen i mitten vid en omkörning, start i backe med eller utan släp, framkomlighet och spårstabilitet i djupsnö, dra upp båt på en sandstrand, rolighetsfaktor med kontrollerade bredställ.

Haldex beter sig underligt i många situationer, och jag har fördelen att jämföra Haldex och Torsen vilken dag jag vill då jag har två bilar med dessa system idag (Haldex gen4, Torsen med 60/40 bak/fram). Som exempel kan nämnas framkomlighet i djupsnö där Haldex "ormar" sig fram och går på tvären, medan Torsen går klippstabilt exakt dit du styr med ratten.

Till Haldex försvar ska jag säga att det är ett mycket bra system, det funkar i samtliga situationer. Haldex är dessutom billigare för tillverkaren att implementera och har lägre vikt och lägre förbrukning. Men att påstå eller insinuera, genom diverse teoretiska situationer eller hörsägen, att Haldex skulle vara bättre än Torsen är att lura sig själv att tro något som inte är sant.

Så, per mitt första stycke i denna post så kan ni välja att lyssna på detta eller inte. Jag tar gärna emot kritik, frågor eller annat men undanber mig osakliga påhopp.
av mattish
Diagonalspinn är det svåraste man kan reda upp och utan spärrar/bromsar så går det knappt att reda upp. Dessutom är det fruktansvärt påfrestande för materialet, något som jag har fått erfara eftersom jag tappade bakaxeln efter ett DS i en sandgrop :P

I filmen är det enbart förarens körsätt som gör att dom misslyckas, eller kanske snarare de andra förarnas körsätt som gör att dom lyckas.. Går det inte med lite fart, lös det med mer fart :P
Användarvisningsbild
av StringerBell
Vinslöv skrev: Kan någon förklara varför det går som det går för Q5an i denna film?
Den simulerar ju en terrängbana. Finns ingen i världen som skulle välja något annat än Geländewagen eller Landrover med låsta differentialer om man utsätter sin bil för sådana utmaningar.

Bättre är då de test där ena sidans hjulpar står på ett rullband med noll friktion och andra sidans hjulpar har fäste.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
asyvan skrev:Torsen är överlägset Haldex i samtliga situationer under samtliga väg- och väderförhållanden. Jag kan beskriva ett antal situationer som exempel: stabiliteten över snösträngen i mitten vid en omkörning, start i backe med eller utan släp, framkomlighet och spårstabilitet i djupsnö, dra upp båt på en sandstrand, rolighetsfaktor med kontrollerade bredställ.
Håller med dig i det du skriver och situationerna du tar upp, men det finns faktiskt ett läge som Haldex har uppfört sig bättre än Torsen som du inte tagit upp, och det är när man klättrar fram i skogen över stubbar och stenar och något hjul kommer helt upp i luften, Då måste Torsen ta till ABS bromsen för att lösa situationen medans Haldex istället kan låsa ihop axlarna. Torsen står ju för Torque-Sensing och i de lägena finns ju inget Torque att låsa på eftersom en axel snurrar fritt och bilen måste dra åt ABS bromsen för att bygga upp Torque så att Torsen kopplingen kan börja jobba. Nu är det väl inte ett vanligt läge för normalföraren att hamna i men jag har varit med om detta och på quattron jag körde tyckte jag att ABS bromsen var rätt seg i att göra detta.

Nu har jag ju dessutom bytt till en Gen 5 haldex som tyvärr också är grymt seg så nu vinner väl Torsen även i dessa lägen när ett hjul totalt får 0-friktion.

Torsen quattro har ju också den fördelen att hjulen slits jämnare då alla hjulen driver hela tiden till vardags via mellandiffen.
av KalleH
VolvoB20: Hur upplever du att Haldex Gen V fungerar i vinterväglag? Är det så illa som befarat?

Mvh, Kalle.
  • 1
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]