Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Bredden i sig mellan dörrarna är nog ingen skillnad. Min uppfattning är att i nya A6 samt F11 (just dessa har jag kollat mycket på) att hjulhusen stjäl mycket utrymme och därför är de yttre sittdynorna närmare varandra. Dvs man sitter längre från dörren och närmare varandra. Det ser mao ut att vara gott om utrymme när man läser div. broschyrer med mått men det säger inte hela sanningen.

Just detta blir extra tydligt när man ska ha in bilbarnstolar.
av Linqid
När vi ändå pratar F11 (på tal om Mondeo och Hyundai.. :wink: ) såg jag precis den knepigaste kärran hittills på Blocket. Vem köper en 520dT och smackar på med allt från panoramatak till Head-Up Display (och allt där mellan!) utan att välja automat?! Snacka om värdetapp... Kan en Premium Selection vara importbil eller är de alltid svensksålda?

http://www.blocket.se/skaraborg/BMW_520 ... 9.htm?aw=1
Användarvisningsbild
av MartinS
Variosboy skrev:Kanske för att smaken är som baken å vissa gillar väl inte automat helt enkelt..
:-)-)

Jag skulle gärna byta bort automaten i min XC mot en manuell om det nu hade gått.

/Martin
Användarvisningsbild
av na96gen
Amli skrev:Bredden i sig mellan dörrarna är nog ingen skillnad. Min uppfattning är att i nya A6 samt F11 (just dessa har jag kollat mycket på) att hjulhusen stjäl mycket utrymme och därför är de yttre sittdynorna närmare varandra. Dvs man sitter längre från dörren och närmare varandra. Det ser mao ut att vara gott om utrymme när man läser div. broschyrer med mått men det säger inte hela sanningen.

Just detta blir extra tydligt när man ska ha in bilbarnstolar.
Huvudet på spiken, man får plats med bredare hjul på tyskarna, men inte tre barnstolar i rad. Speciellt när man som jag uppskattar att de stora barnen kan knäppa/knäppa loss sig själva. Detta gjorde även att det gick lätt att övertyga fruga att byta bort V70N då den är ca 2cm smalare.. :D

Jag är även mer behov av bredden i bagagerrum än längd och höjd. För att få vagn, hundbur bredvid varandra.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:Bredden i sig mellan dörrarna är nog ingen skillnad. Min uppfattning är att i nya A6 samt F11 (just dessa har jag kollat mycket på) att hjulhusen stjäl mycket utrymme och därför är de yttre sittdynorna närmare varandra.
Det är väl för att göra plats för avancerad hjulupphängning, stora fälgar och feta sulor så man kan få grym väghållning och körkänsla. Det man vinner i ena ändan förlora man i andra.
Användarvisningsbild
av Åba
Bilnörden skrev:Det är därför jag inte valde awd, för att man tvingas till automat. Våga vägra automat.
Har du haft automat nån gång?

Jag har det nu, som först i min 5:e bil.
Kan inte förstå hur jag klarade mig utan det förut. Oslagbart!
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Åba skrev:
Bilnörden skrev:Det är därför jag inte valde awd, för att man tvingas till automat. Våga vägra automat.
Har du haft automat nån gång?

Jag har det nu, som först i min 5:e bil.
Kan inte förstå hur jag klarade mig utan det förut. Oslagbart!
Har personligen inte ägt en bil med automat, men jag har kört många automater, både privat och på jobbet. Jag växlar hellre själv när jag vill, inte när bilen vill. Nya automater kanske är bättre men det går ju inte att segdra med en automat, oftast så växlar dom ju ner så fort man nuddar gasen om man ligger under 2000rpm, jag kan ha fel, men jag vill kunna köra en diesel på varvtal som passar den bäst (som jag tycker). Jag ligger oftast o kör mellan 1000 - 2500rpm. Man lägger i en växel och bilen växlar inte förrän jag själv trampar ner kopplingen och byter växel. Men vi är alla olika, vill ha olika saker från våra bilar, så länge en automat växlad bil drar mer bränsle än en manuell så kommer jag inte ens att överväga att titta på en sådan.

Men min fars V50 med ps lådan måste jag säga att den är faktiskt inte så dum ändå, men den drar för mycket extra bränsle gämfört med den manuella.

Det kanske blir ändring på det när det kommer nya motorer och växellådor.

Jag föredrar även manuell på lastbilar framför diverse automat varianter.
av Arese
Har ZF:s fina 8-växlade aut i min 535:a men byter nu mot en manuell F11. Även om automaten i BMW:n är fin så tappar man väldigt mycket av nerven i bilkörningen tycker jag. Har haft ett par automatare genom åren men det har hittills alltid slutat med att jag byter till manuell i nästa bil...
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 14
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]