Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Jag växlar ofta ner när jag ska köra om, det gör väl ganska många som har bensinbil?
En skillnad mellan bensinfemmorna och D2/D3/T4: bensinfemmorna segdrar fint från 1000 r/m. Nu är min MY12 mycket bättre än MY11 men tidiga D2/D3/T4 var, fr a DRIVe/D2, farliga eftersom det inte hände nånting om man gasade vid 1000 r/m../PH
Användarvisningsbild
av ah17
perhall skrev:Då säger min magkänsla rätt om att D2 och T4 är jämnsnabba i 80-120 på högsta växeln:)
Hur ofta får man inte höra "Du måste lära dig att köra diesel". Snart kanske det är dags att säga "Du måste lära dig att köra bensinbil".
Precis som hyrbilar med diesel brukar ha stora lappar "obs!!! Diesel!", som om det vore 1977.
PH
Ja det var en bra känsla. Fysiken ger dig även rätt om man tar hänsyn till skillnaden i utväxling och vridmoment. 51,3km/h resp 45,8km/h med 270Nm resp 240Nm omräknat att T4:an har 240Nm*51,3/45,8=268,8Nm tillgängligt vid maxvridsintervallet tack vare dess lägre utväxling.
Användarvisningsbild
av Guru
perhall skrev:Hur ofta får man inte höra "Du måste lära dig att köra diesel". Snart kanske det är dags att säga "Du måste lära dig att köra bensinbil".
Det första har jag sagt, dock ännu inte det andra.
En kompis körde för några år sedan min V50 2,0D. Han bromsade och växlade ner inför en kurva så att motorvarvet hamnade över 3500rpm. Således inte så mycket att hämta när han väl gasade igen. En växel högre hade varit att föredra. Han undrade varför det inte hände något när han gasade, han hade ju tom växlat ner för att få lite snurr på motorn. Själv rattade han Honda Civic Type R...
av dissonans
ah17 skrev:
dissonans skrev: Att jämföra 10-15 år gamla bensinmotorer med en nutida och högteknologisk diesel haltar ganska rejält i de flestas ögon.
Siffror på det tack?
Siffror? Du menar på Volvos utvecklingsbudget under dessa 15 år? Eller på hur många mil de gamla bensinmotorerna hunnit rulla sedan dess? Eller på hur mycket högre din värdeförlust är per mil just nu?
Användarvisningsbild
av ah17
dissonans skrev:
ah17 skrev:
dissonans skrev: Att jämföra 10-15 år gamla bensinmotorer med en nutida och högteknologisk diesel haltar ganska rejält i de flestas ögon.
Siffror på det tack?
Siffror? Du menar på Volvos utvecklingsbudget under dessa 15 år? Eller på hur många mil de gamla bensinmotorerna hunnit rulla sedan dess? Eller på hur mycket högre din värdeförlust är per mil just nu?

Att jämförelsen i de flestas ögon haltar ganska rejält.

Tillägg1:
V70 2,0F 80-120km/h 19,1s (AMS november 2007)

Tillägg2: Det kanske skiljer i teknik men jag jämför egenskaper. En del konsumenter köper produkter utifrån vilka egenskaper de erbjuder inte vilken teknik som krävs för att nå dit.
Senast redigerad av 1 ah17, redigerad totalt 0 gånger.
av dissonans
Min bensinturbo är snabbare 80-120 än din dieselturbo. Tycker du det är en rättvis jämförelse?
Därav att det haltar i de flesta ögon. Det är inte en rättvis jämförelse. Om du inte vill ta till dig det kan jag tyvärr inte förklara det på något annat sätt.
Självklart är en vridstark diesel snabbare i intervallet 80-120, tack vare ett högre vridmoment och att den ligger på gynnsamma varvtal där. Självklart är en stark bensinturbo än snabbare i samma intervall tack vare ett än högre vridmoment.
Men att börja jämföra en splirrans ny bil med 15 år gamla bilar är ju bara löjligt. Tror du att din bil står sig bra prestandamässigt mot state of the art-teknologi om 15 år?

Tillägg: Du kan idag inte köpa en splitterny 850 från 1900-talet.
Användarvisningsbild
av Camel
ah17 skrev:
Camel skrev:Varför jämföra äpplen och päron?
I så fall kanske du skall framföra dina synpunkter till de biltidningar som regelmässigt testar just omkörningsacceleration på högsta växeln oavsett motoralternativ.
Jag har också alltid reagerat på detta. Det är därför jag tycker en jämförelse mellan T4 och D2 är hyfsat relevant då skillnaden i utväxling inte är jättestor. Min egen bil 2,5FT är extremt högt utväxlad, 58,6 km/h @ 1000 rpm. Jag uppskattar detta mycket när mil ska slukas jämn hög fart. Motorn är tillräckligt stark för att klara utväxlingen. Om jag har behov av kraftig fartökning så kan jag ju alltid växla ned. Och då rör det på sig ordentligt. Jag gillar valfriheten.
ah17 skrev:Eller så kan man se det som en jämförelse mellan prestandan hos vardagsbilar som kommit och gått från utvecklarna på Hisingen. I en historisk jämförelse är där D2:an inte alls så slö som vissa vill låta göra gällande.
Ja, bilarnas prestanda har ökat genom åren. Prestanda som en D2 har ansågs på 80-talet som bra/klart över medel.
ah17 skrev:Britta 52 bryr sig nog inte så mycket och kan inte förväntas behöva sätta sig in i särskilt mycket hur olika motorer beter sig. De Brittor jag känner till växlar heller inte ner till 3:an i 90 på sina V70N för att dra motorn till rödstrecket vid omkörningar - för det är nämligen så man får ut mest ur dessa.
Jag tror Britta 52 skulle uppskattat min förra bil V70N 2,5T. Mycket elastisk motor med mycket brett register, man kunde köra på höga växlar utan problem. Det behövs ingen dieselmotor för att Britta 52 ska kunna köra bil. Dessutom kan en dieselmotors smalare varvtalsregister samt i vissa fall orkeslöshet vid igångsättning ställa till det.

ah17 skrev:Siffrorna ovan ljuger inte.
Jag gillar siffror. Varken dina eller mina siffror ljuger, förutsatt att man har ordning på källdata.
Användarvisningsbild
av Camel
ah17 skrev: Tillägg1:
V70 2,0F 80-120km/h 19,1s (AMS november 2007)
Då var vi där igen. En helt annan motorteknik, en ottomotor utan överladdning mot en modern överladdad dieselmotor. Klart att ottomotorn i detta fall hamnar på efterkälken trots att utväxlingen på högsta växeln är till ottomotorns fördel. För min del anser jag att du använder passande exempel och utesluter andra opassande exempel för att visa din egen sak. Min jämförelse mellan T4 och D2 anser jag vara mera rättvis. Jag har inte försökt anpassa något. Tabellen är neutral och innehåller uppgifter som är till både för- och nackdel för resp. motortyp.
ah17 skrev: Tillägg2: Det kanske skiljer i teknik men jag jämför egenskaper. En del konsumenter köper produkter utifrån vilka egenskaper de erbjuder inte vilken teknik som krävs för att nå dit.
I vissa fall är det så. Dock inte alltid ur rationell synvinkel när det gäller bilar som är en produkt med mycket känslor, fåfänga och förutfattade meningar inblandade i köpbeslutet. :wink:
Användarvisningsbild
av ah17
dissonans skrev:Min bensinturbo är snabbare 80-120 än din dieselturbo. Tycker du det är en rättvis jämförelse?
Därav att det haltar i de flesta ögon. Det är inte en rättvis jämförelse. Om du inte vill ta till dig det kan jag tyvärr inte förklara det på något annat sätt.
Självklart är en vridstark diesel snabbare i intervallet 80-120, tack vare ett högre vridmoment och att den ligger på gynnsamma varvtal där. Självklart är en stark bensinturbo än snabbare i samma intervall tack vare ett än högre vridmoment.
Men att börja jämföra en splirrans ny bil med 15 år gamla bilar är ju bara löjligt. Tror du att din bil står sig bra prestandamässigt mot state of the art-teknologi om 15 år?
Du vet alltså ingenting om vad någon annan tycker om min jämförelse?

Är du nöjd med jämförelsen med 2,0F förresten? Jämngammal med 1,6D?

Jag tycker däremot din jämförelse är uppåt väggarna. Vad andra tycker vet jag ingenting om och jag påstår heller ingenting om vad andra tycker.

Du kan däremot få i uppgift att leta upp prestandan för den mest sålda Volvomodellen (V70T6 är nog inte en av dem) för varje år valfritt antal år bakåt i tiden och redovisa här. Svart på vitt.
Det är vad jag anser relevant i sammanhangen: Prestandautvecklingen för Volvos mest populära bil år för år.
Du må tycka det är löjligt men ett stort antal köpare varje år hittar en bil som uppfyller sina krav.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 16

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]