ah17 skrev:Camel skrev:Varför jämföra äpplen och päron?
I så fall kanske du skall framföra dina synpunkter till de biltidningar som regelmässigt testar just omkörningsacceleration på högsta växeln oavsett motoralternativ.
Jag har också alltid reagerat på detta. Det är därför jag tycker en jämförelse mellan T4 och D2 är hyfsat relevant då skillnaden i utväxling inte är jättestor. Min egen bil 2,5FT är extremt högt utväxlad, 58,6 km/h @ 1000 rpm. Jag uppskattar detta mycket när mil ska slukas jämn hög fart. Motorn är tillräckligt stark för att klara utväxlingen. Om jag har behov av kraftig fartökning så kan jag ju alltid växla ned. Och då rör det på sig ordentligt. Jag gillar valfriheten.
ah17 skrev:Eller så kan man se det som en jämförelse mellan prestandan hos vardagsbilar som kommit och gått från utvecklarna på Hisingen. I en historisk jämförelse är där D2:an inte alls så slö som vissa vill låta göra gällande.
Ja, bilarnas prestanda har ökat genom åren. Prestanda som en D2 har ansågs på 80-talet som bra/klart över medel.
ah17 skrev:Britta 52 bryr sig nog inte så mycket och kan inte förväntas behöva sätta sig in i särskilt mycket hur olika motorer beter sig. De Brittor jag känner till växlar heller inte ner till 3:an i 90 på sina V70N för att dra motorn till rödstrecket vid omkörningar - för det är nämligen så man får ut mest ur dessa.
Jag tror Britta 52 skulle uppskattat min förra bil V70N 2,5T. Mycket elastisk motor med mycket brett register, man kunde köra på höga växlar utan problem. Det behövs ingen dieselmotor för att Britta 52 ska kunna köra bil. Dessutom kan en dieselmotors smalare varvtalsregister samt i vissa fall orkeslöshet vid igångsättning ställa till det.
ah17 skrev:Siffrorna ovan ljuger inte.
Jag gillar siffror. Varken dina eller mina siffror ljuger, förutsatt att man har ordning på källdata.