Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Jag var och provkörde en V60 D5 AWD R-design hos min lokala åf och jag måste ändå erkänna att automatlådan har blivit ljusår bättre än vad den varit tidigare.
Från 3:ans växel och uppåt tycker jag nog att det var lika bra som något annat. Men de lägre växlarna slirar fortfarande på tok för mycket. Full acc från stillastående var det som den bara slirade bort all kraft. Riktigt dåligt.

Men det var i övrigt en mycket fin bil :-)-)
Tyvärr så har jag manuel i en av mina xc (spansk låda)

Men aut är att föredra,tex backa med släp el stadstrafik.

Manuell om det är en Bakhjusdriven bil med lite motor.
Användarvisningsbild
av Perc
Jag är på min tredje automatbil nu och att gå tillbaks till manuell igen känns väldigt avlägset. Om jag nån gång får för mig att skaffa en "lekbil" så visst, då är det en helt annan sak, men bruksbilen kommer nog att vara automat i framtiden om inget oförutsett händer.

Fattar inte riktigt snacket om att automat är en nackdel på vintern. Man får iofs inte samma fingertoppskänsla, men jag har ändå aldrig upplevt automatlådan vara till nackdel på vintern. Dom bilar jag har erfarenhet av är då 850 GLT, V70 SE (90-tals) och min nuvarande V70N 2.5T. Nu har jag faktiskt antispinn (ej sladd) men i dom två förra fanns givetvis inga såna finesser. Alla tre har dock gått som tåget oavsett väglag. I en bakhjulsdriven bil utan antisladd/spinn kan jag förstå att det kan vara lite lurigt om man gasar lite för mycket och får en oväntad kickdown vid omkörning el dyl, men med framhjulsdrivet existerar inte det problemet tycker jag.

En grej med automatlådor är ju förstås att det till mycket större del hänger på ingenjörer och programmering för att få till ett fungerande beteende, och eftersom växlingarna kommer som en överraskning för dig som förare så måste dom ske ryckfritt. När du själv växlar är du beredd på rycket och störs inte av det på samma vis.

Just beteendet verkar vara en grej som Volvo har kroniskt svårt att få till. Jag har t.ex invändningar mot hur min låda agerar vid kickdown. Det finns en mjukvaruuppdatering som ska göra lådan bättre så jag ska göra en riktig "service 2.0" nästa gång det blir dags för oljebyte.

Jag saknar faktiskt min gamla fyrväxlade V70 SE ibland. Lådan hade alltför långa växlar och motorn var alldeles för trött med sina 144 hk, men det fina var att lådan alltid var konsekvent i sitt beteende. Min nuvarande är förstås adaptiv och det är inget jag finner som positivt. Bara för att jag vill gasa lite ibland betyder det inte att jag vill att den ska växla vid 3000rpm då jag fiskör i stan, t.ex.
Jag tycker bättre om en sån automat som den jag har nu, som har ett D-läge och ett annat S-läge. Då talar man enkelt om för lådan om man vill köra lugnt och fint eller om det är bråttom på gång.
apersson850 skrev:Jag tycker bättre om en sån automat som den jag har nu, som har ett D-läge och ett annat S-läge. Då talar man enkelt om för lådan om man vill köra lugnt och fint eller om det är bråttom på gång.
Är du säker att den inte är adaptiv i D-läget?
Det är min DSG iaf trots att jag har S-läge också...
mattish skrev:
apersson850 skrev:Jag tycker bättre om en sån automat som den jag har nu, som har ett D-läge och ett annat S-läge. Då talar man enkelt om för lådan om man vill köra lugnt och fint eller om det är bråttom på gång.
Är du säker att den inte är adaptiv i D-läget?
Det är min DSG iaf trots att jag har S-läge också...
Självklart är den adaptiv i alla lägen, det finns väl inga moderna lådor som inte är det.

/Martin
MartinS skrev: Självklart är den adaptiv i alla lägen, det finns väl inga moderna lådor som inte är det.
Frågan är bara vad man i hela världen skall ha adaptionsfunktionen till...
Det är den antagligen, som skrivs ovan, men i och med att man delar upp det på två huvudspår, D och S, behöver man inte driva adaptionen lika långt mot S i läge D, och tvärtom.
Det kan vara praktiskt med en automatlåda som "förstår" när man har bråttom eller när man vill köra mera eco, men den adaptionen borde då nollställas vid avstängning.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare