Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#413985
Skulle vara riktigt kul att göra en utväxlingsjämförelse också, men det blir ju likssom lite jobbigt å få in!
För det påverkar ju faktiskt den riktiga prestandan en del, och hur körbar bilen är!
#414052
Variosboy skrev:Skulle vara riktigt kul att göra en utväxlingsjämförelse också, men det blir ju likssom lite jobbigt å få in!
För det påverkar ju faktiskt den riktiga prestandan en del, och hur körbar bilen är!
Förstår vad du menar. Ja utväxlingen har betydelse för prestandan. Jag har valt att endast visa motorerna då det lätt blir komplext att ta med även utväxling. Sedan får man skillnad på om det är manuell eller automat etc. Men ofta skiljer det lite mellan bilar i samma storleksklass. Att jämföra tvålitersdieslar t.ex. är ganska lätt då de ofta har en liknande utväxling. Syftet med graferna är mer att visa på skillnader i motorerna. En bättre motor med mer/bättre prestanda och ett bättre register kommer alltid att ha bättre förutsättningar än en dålig dito.

Graferna är också ett sätt att sätta sig in i skillnaderna i karaktär mellan en bensinare och en diesel, eller en sugmotor och en turbomotor. Ett sätt att öka kunskapen helt enkelt:-)

Utväxlingen kan också vara ett sätt att "dölja" en låg effekt eller vridmoment. Jag har ett eget exempel på detta i min förra 2,0F. En hysterisk bil med ultrakort utväxling som varvade 4.000 rpm i 110 på femans växel om jag inte minns fel. Min 2,5 FT varvar ca 1800 rpm i 110.......... OK - Man fick lite bättre acceleration genom att ha denna korta utväxling på 2,0F men det var katastrof för bränsleförbrukningen och ett högt surrande motorljud, täta serviceintervaller (var 1000:e mil), etc, etc. 2,0F drar lika mycket som min nuvarande 2,5FT trots att den har så mycket sämre prestanda. Det jag vill säga är egentligen att en dålig motor aldrig kan kompenseras med en bra transmission - förvisso tvärtom men det är en annan historia :D


De modeller om nu finns att jämföra med ser ni nedan. Meddela mig om ni vill se någon jämförelse.

Alfa Romeo 159 1,75 Turbo (200hk, 320Nm) MY09-
Alfa Romeo MiTo 1,4 Turbo MultiAir (135hk, 200Nm) MY10-
Audi A4 2,0 TDI (143hk, 320Nm) MY08-
Audi A4 2,0 TDI (170hk, 350Nm) MY08-
Audi A4 2,0 TFSI (211hk, 350Nm) MY10
Audi A4 2,7 TDI (190hk, 400Nm) MY08-
Audi A4 3,0 TDI (240hk, 500Nm) MY08-
Audi A5 1,8 TFSI (160hk, 250Nm) MY10
Audi A5 1,8 TFSI (170hk, 250Nm) MY10
Audi A6 2,0 TDI (170hk, 350Nm) MY08-
Audi A6 2,0TFSI (170hk, 280Nm) MY04-
Audi A6 2,7 TDI (190hk, 400Nm) MY08-
Audi A6 3,0 TDI (240hk, 500Nm) MY08-
Audi Q7 3,0 TDI (233hk, 450Nm) MY09-
Audi Q7 3,0 TDI (240hk, 500Nm) MY09-
Audi Q7 4.2 TDI (326hk, 650Nm) MY09-
BMW 320d (177hk, 350Nm) E91 MY09-
BMW 325d (197hk, 400Nm) E90-E91-E92-E93 MY05-
BMW 330i (258hp, 300Nm) E90-E91-E92-E93
BMW 330i (272hp, 320Nm) E90 / E91 / E92 / E93
BMW 335d (286hk, 580Nm) E90-E91-E92-E93 MY05-
BMW 335i (306hk, 400Nm) E90-E91-E92-E93 MY06-
BMW 4,0 M3 (420hk, 400Nm) E90-E91-E92-E93 MY08-
BMW 5,0 M5 (507hk, 520Nm) E60-E61 MY03-
BMW 525d (197hk, 400Nm) E60-E61 MY03-
BMW 530d (218hk, 500Nm) E60-E61 MY03-
BMW 530d (235hk, 500Nm) E60-E61 MY03-
BMW 530i (231hk, 300Nm) E60-E61 MY03-
BMW 535d (286hk, 580Nm) E60-E61 MY03-
BMW 535i (306hk, 400Nm) MY05-
BMW X5 3.0d (286hk, 580Nm) E70 MY07-
BMW X5 3.0i (272hp, 320Nm) E70
BMW X5 3.0i (272hp, 320Nm) E71
BMW X6 35i (306hk, 400Nm) E71 MY09-
Mazda 6 2.0 CITD (136hk, 315Nm) MY09-
Mazda 6 2.0 CITD (143hk, 360Nm) MY09-
Mazda RX8 (238hk, 211Nm) MY04-MY09
Mercedes C-class 200 CDI (136hp, 340Nm) W204 MY07-
Mercedes C-class 220 CDI (170hp, 400Nm) W204 MY07-
Mercedes C-class 350 CDI (224hp, 420Nm) W204 MY07-
Mercedes ML 420 CDI (306hk, 700Nm) W164 MY05-
Mercedes S-class 350 CDI (235hp, 540Nm) W331 MY05-
Mercedes S-class 420 CDI (314hp, 730Nm) W331 MY05-
Mitsubishi Lancer 2.0 DI-D (140hk, 315Nm) MY09-
Opel Insignia 1,6Turbo (180hk, 230Nm) MY09-
Opel Insignia 2,0 CDTI (130hk, 300Nm) MY09-
Opel Insignia 2,0 CDTI (160hk, 350Nm) MY09-
Opel Insignia 2,8Turbo (260hk, 350Nm) MY09-
Porsche Cayenne 4.5 Turbo (450hk, 620Nm) MY09-
Porsche Cayenne S 4.5 (340hk, 420Nm) MY09-
Range Rover 2,7 TDV6 (190hk, 440Nm) MY09-
Range Rover 3,0 TDV6 (245hk, 600Nm) MY09-
Range Rover 3,6 TDV8 (272hk, 640Nm) MY09-
Renault Laguna 2.0 DCI (130hk, 320Nm) MY08-
Renault Laguna 2.0 DCI (180hk, 400Nm) MY08-
Saab 9-3 1,9 TTiD (180hk, 400Nm) MY07-
Saab 9-3 2.0T (175hk, 265Nm) My07-
Saab 9-3 2.0T (210hk, 300Nm) My07-
Saab 9-3 2.0T Biopower (200hk, 300Nm) My07-
Saab 9-3 2.8 Turbo (256hk, 350Nm) My07-
Saab 9-3 2.8 Turbo (280hk, 400Nm) My07-
Saab 9-5 1,9 TID (150hk, 320Nm) MY05-
Saab 9-5 2,3T (185hk, 280Nm) MY05-
Saab 9-5 2,3T (220hk, 320Nm) MY05-
Saab 9-5 2,3T (260hk, 350Nm) MY05-
Subaru Impreza WRX STI 2,6T (300hk, 407Nm) MY08
Volvo 850 TDI 2,3 (140Hk, 290Nm) MY96-MY97
Volvo 855 2,3 R (250Hk, 350Nm) MY96-MY97
Volvo 855 2,3 T5R (240Hk, 330Nm) MY94-MY96
Volvo 855 2,5 Turbo (2,3) (193Hk, 270Nm) MY96-MY97
Volvo C70 2,0D (136hk, 320Nm) MY06-
Volvo C70 2,4 (140hk, 220Nm) MY10-
Volvo C70 2,4 D5 (180hk, 400Nm) MY10-
Volvo C70 2,5 T5 (220hk, 320Nm) MY10-
Volvo C70 2,5 T5 (230hk, 320Nm) MY10-
Volvo FH16 (700hk, 3150Nm) MY10-
Volvo S40 1,6D (109hk, 240Nm) Drive MY08
Volvo S40 1,6D (109hk, 240Nm) MY05-MY09
Volvo S40 1,8 B95 (125hk, 165Nm) MY04-
Volvo S40 1,8 E85 (125hk, 165Nm) MY04-
Volvo S40 2,0D (136hk, 320Nm) MY04-
Volvo S40 2,4 (140hk, 220Nm) MY04-MY09
Volvo S40 2,4 D5 (180hk, 400Nm) MY08-
Volvo S40 2,5 T5 (220hk, 320Nm) MY04-MY07
Volvo S40 2,5 T5 (230hk, 320Nm) MY07-
Volvo S80 1,6D (109hk, 240Nm) Drive MY06-
Volvo S80 1,6D (109hk, 240Nm) MY05-MY09
Volvo S80 2,0 D3 (163hk) MY11 (Uppskattninghk)
Volvo S80 2,0 D3 (163hk, 400Nm) MY11 (Uppskattninghk)
Volvo S80 2,0 GTDi (203hk) MY11 (Uppskattninghk)
Volvo S80 2,0D (136hk, 320Nm) MY06-
Volvo S80 2,4 (140hk, 220Nm) MY04-MY09
Volvo S80 2,4 D5 (185hk, 400Nm) MY06-
Volvo S80 2,4 D5 (205hk, 420Nm) MY10-
Volvo S80 2,4D (163hk, 340Nm) Euro4 MY06-MY09
Volvo S80 2,4D (163hk, 420Nm) Euro5 MY10
Volvo S80 2,4D (175hk, 420Nm) MY10-
Volvo S80 2,5FT (200hk, 300Nm) MY08-
Volvo S80 2,5FT (231hk, 340Nm) MY10-
Volvo S80 2,5T (200hk, 300Nm) MY06-MY09
Volvo S80 2,9 T6 (285hk, 380Nm) MY06
Volvo S80 3,2 (238hk, 320Nm) MY06-
Volvo S80 4,4 V8 (315hk, 440Nm) MY06-
Volvo V50 1,6D (109hk, 240Nm) Drive MY09
Volvo V50 2,0D (136hk, 320Nm) MY06-
Volvo V50 2,4 (140hk, 220Nm) MY07-
Volvo V50 2,4 D5 (180hk, 400Nm) MY08-
Volvo V50 2,5 T5 (220hk, 320Nm) MY04-MY07
Volvo V50 2,5 T5 (220hk, 320Nm) MY07-
Volvo V50 2,5 T5 (230hk, 320Nm) MY10-
Volvo V70 1,6D (109hk, 240Nm) Drive MY09
Volvo V70 2,0 D3 (163hk, 400Nm) MY11-
Volvo V70 2,0 GTDi (203hk, 300Nm) MY11 (Uppskattninghk)
Volvo V70 2,0D (136hk, 320Nm) MY07-
Volvo V70 2,3 R (250Hk, 350Nm) MY96-MY97
Volvo V70 2,3 T5R (240Hk, 330Nm) MY94-MY96
Volvo V70 2,4 D5 (185hk, 400Nm) MY07-
Volvo V70 2,4 D5 (205hk, 420Nm) MY10-
Volvo V70 2,4 D5 BSR (205-245hk) MY10
Volvo V70 2,4 D5 Polestar (185-205hk) MY08-
Volvo V70 2,4D (163hk, 340Nm) Euro4 MY07-MY09
Volvo V70 2,4D (163hk, 420Nm) Euro5 MY10-
Volvo V70 2,4D (175hk, 420Nm) MY10-
Volvo V70 2,5 Turbo (2,3) (193Hk, 270Nm) MY96-MY97
Volvo V70 2,5FT (231hk, 340Nm) MY10-
Volvo V70 2,5FT Polestar (245hk, 360Nm) MY10-
Volvo V70 2,5T (200hk, 300Nm) MY07-MY09
Volvo V70 2,9 T6 (285hk, 400Nm) MY07-
Volvo V70 2,9 T6 BSR (285-305hk) MY10
Volvo V70 3,2 (238hk, 320Nm) MY07-
Volvo V70 TDI 2,3 (140Hk, 290Nm) MY96-MY97
Volvo XC60 2,0 D3 (163hk, 400Nm) MY11-
Volvo XC60 2,4 D3 (163hk, 420Nm) Euro5 MY11-
Volvo XC60 2,4 D5 (185hk, 400Nm) MY09-
Volvo XC60 2,4 D5 (205hk, 420Nm) MY10-
Volvo XC60 2,4D (163hk, 340Nm) Euro4 MY08-MY09
Volvo XC60 2,4D (163hk, 420Nm) Euro5 MY10-
Volvo XC60 2,4D (175hk, 420Nm) Drive MY10-
Volvo XC60 2,4D (175hk, 420Nm) MY10
Volvo XC60 2,9 T6 (285hk, 400Nm) MY09-
Volvo XC90 2,4 D5 (163hk, 340Nm) Euro3 MY??
Volvo XC90 2,4 D5 (185hk, 400Nm) Euro4 MY07-
Volvo XC90 2,4D (163hk, 340Nm) Euro4 MY??
Volvo XC90 2,5T (210hk, 320Nm) MY??
Volvo XC90 2,9 T6 (285hk, 380Nm) MY??
Volvo XC90 3,2 (238hk, 320Nm) MY06-
Volvo XC90 4,4 V8 (315hk, 440Nm) MY06
VW Passat 1,4 TSI EcoFuel (150hk, 220Nm) MY09-
VW Passat 1,6 TDI BlueMotion (110hk, 250Nm) MY09
VW Passat 2,0 TDI (140hk, 320Nm) MY07
VW Passat 2,0 TDI (170hk, 350Nm) MY08-
VW Touareg 3,0 TDI (225hk, 450Nm) MY09-
VW Touareg 4,9 V10 TDI (313hk, 750Nm) MY03
VW Touareg 4.2 V8 (310hk, 410Nm) MY09-
#518580
Hej,

Tråden verkar lite avslagen, men undrar om någon har effektuppgifter på V70 2.0F? Har en V70 2.4 från 2002 och funderar på att byta till en 2.0F och undrar hur de skiljer sig i effekt. Bor i Finland (och här kostar bilarna multum, så därför de modesta modellerna :cry: ) och skulle köra den främst på E10, som vi har här. Spelar bränslet, alltså etanol eller bensin, roll för effekten?

-Mathias
av Linqid
#518613
mronnlun skrev:Hej,

Tråden verkar lite avslagen, men undrar om någon har effektuppgifter på V70 2.0F? Har en V70 2.4 från 2002 och funderar på att byta till en 2.0F och undrar hur de skiljer sig i effekt. Bor i Finland (och här kostar bilarna multum, så därför de modesta modellerna :cry: ) och skulle köra den främst på E10, som vi har här. Spelar bränslet, alltså etanol eller bensin, roll för effekten?

-Mathias
Vi hade tidigare en V70 2.4 MY07 (5-cyl, 140 Hk/220 Nm) och den upplevde vi som piggare än våran V70II 2.0F (4-cyl, 145 Hk/190 Nm). Femman var givetvis ingen raket den heller men man fick aldrig känslan - "Oj, vad trött den är", som man ibland kan få med 2.0F. Tung bil med klen motor helt enkelt. Rätt spetsig och rolig karaktär på 2.0F annars.

2.0F har för övrigt dragit mer bränsle än vad 2.4 gjorde.

Etanol/bensin spelar ingen roll för effekten i en såpass klen sugmotor. Däremot verkar vissa uppleva skillnad till det bättre när man tankar etanol i ex 2.5FT.
#518778
Ja, jag har haft både en 2005 2,4 (140hk/220Nm) och en 2,0F (145hk, 190Nm).

2,4:an kände med som en värdig motor till bilen. Lite sävligare pga den högre utväxlingen. Ingen av motorerna är ett efekktmonster men gillar man att varva så är 2,0F varvvillig som Linqid skriver. Dock känns och låter motorn "billig", dels själva motorljudet och dels den höga utväxlingen. Femman lägger man i strax över 50 och redan i 70km/h letar man febrilt efter en sjätte växel......som inte finns. Man vänjer sig men jag letade fortfarande efter sexan efter 7000 mil. 2,0F hade också mycket fler rena motorproblem och är inte direkt känd för att fungera felfritt. Sök bara på forumet så ser du. Bla. ojämn ryckig gång och svårigheter att klara bränslebyte bensin->E85 och vice versa.

MEN pga den låga utväxlingen så accelerear den hjälpligt om man står ut med att varva. Man kan för övrigt jämföra motorkaraktären i 2,0F lite med 3,2 sexan samt V8:an. Nu menar jag inte i effekt utan mer hur den levereras.

E85 skall ge lite bättre vrid och effekt i registret upp till maxeffekt. Dock skall det inte ge en högre maxeffekt eller maxvrid men ca 5-7% under det användbara registret. Du kan titta på http://www.rri.se och titta på ex Volvos 1,8F och jämföra med Volvos vanliga 1,8 som de kört i bänk. Du kommer se att siffrorna för Etanol ligger lite högre, Om E10 gör någon skillnad tror jag dock inte då redan svens Blyfri 95 innehåller Etanol redan idag.
#518813
Tack för infon. Hade tänkt fara över viken och hämta en 2.0F i sommar men blir lite tveksam nu. Problemet är att det är svårt att provköra en 2.0:a för det finns bara två! begagnade till salu i Finland just nu och ingen av dem nära mig och 2.0-motorn finns väl inte i butiken längre (arbets)resor per år blir det och i Finland får man köra 120 km/h på motorvägen och 100 på många vanliga vägar så 4000rpm vid de hastigheterna känns inte lockande. Sådana varv tar vår Peugeot 206 1.4 och fast vi har haft den i flera år så försöker jag ännu växla upp den från femman. Kollade idag och vår 2.4 140hk tog 3100 varv när jag körde 125-130km/h. 2.4:an har jag annars tyckt att absolut har räckt till mer än väl för all sorts körning och det har aldrig varit tight vid omkörningar.

Blir det högt motorljud vid högre varv eller är det mest däcken som hörs?

-Mathias
av Linqid
#518822
mronnlun skrev:Tack för infon. Hade tänkt fara över viken och hämta en 2.0F i sommar men blir lite tveksam nu. Problemet är att det är svårt att provköra en 2.0:a för det finns bara två! begagnade till salu i Finland just nu och ingen av dem nära mig och 2.0-motorn finns väl inte i butiken längre (arbets)resor per år blir det och i Finland får man köra 120 km/h på motorvägen och 100 på många vanliga vägar så 4000rpm vid de hastigheterna känns inte lockande. Sådana varv tar vår Peugeot 206 1.4 och fast vi har haft den i flera år så försöker jag ännu växla upp den från femman. Kollade idag och vår 2.4 140hk tog 3100 varv när jag körde 125-130km/h. 2.4:an har jag annars tyckt att absolut har räckt till mer än väl för all sorts körning och det har aldrig varit tight vid omkörningar.

Blir det högt motorljud vid högre varv eller är det mest däcken som hörs?

-Mathias
Ja, en sjätte växel är väl vad som saknas mest, förutom lite mer pulver då förstås. Ligger man på motorvägen är det nästan ett måste att ha stereon på om man vill slippa lyssna på ett högt, konstant surrande. Som Racetwin skriver både låter det och känns billigt. Karaktären är i grunden rolig men i en såpass stor bil och med så låg effekt upplevs det irriterande i det långa loppet. Med 2,4 slapp man växla lika mycket och det var inga problem att segdra, med 2.0F är man tvungen att växla ner.

Att ge sig ut i vänsterfilen i 70 km/h med femman i är inte aktuellt så länge inte filen gapar helt tom.. :wink:
Precis som du upplevde jag aldrig att 2.4 kändes jobbigt slö vid något tillfälle - och det gör inte heller 2.0F så länge man växlar. Att växla konstant med en bil som inte bjuder in till någon aktiv körning blir dock trist i längden.

För oss funkar den dock bra, rullar som andrabil och står för det mesta still hela dagarna. Hade kunnat ersätta den med en Toyota IQ om det inte vore för 1) 2-3 golfbagar + vagnar när det är säsong 2) Höga krav på säkerhet 3) Komfort.
#519567
Hej Racetwin2!

Villket jobb du lägger ner!
Jag har idag en V70 II 2,5T MY08 (200Hk).
Hur är denna i jämförelse med 2,4D MY09 eller 2,4D MY10??

Drar husvagn och är lite intreserad av dieselns kraft.

Tackar på förhand.

/Smygaren
#519878
Hej Smygaren! Här kommer jämförelsen:

Jag lade med D3:an också.

Bild
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Flödar förgasare

Hej Vi har spårat upp min gamla a-traktor […]

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]