- fre 15 jan 2010, 10:52
Amli skrev:Just nu ja står dieselbilarna högre i andrahandspris, vad som händer i framtiden står skrivet i stjärnorna. Men tänk på att det skiljer 30- 40.000:- i inköpspris också. Sen tycker jag det är tråkigt att så fort någon skriver något inte helt positivt om dieselbilarna så rackas det ner på just Flexifuelbilarna. Per Hall skrev ju inte något alls om etanol i sitt senaste inlägg som du citerade.perhall skrev: Finns flera andra ekonomigrejer också som blir dyrare med diesel. Försäkring är ofta dyrare, likaså service över ett längre tidsintervall. Möljligen har dessa skillnader blivit mindre men ofta har det varit enkla grejer + kamrem var 16000:e mil eller så på bensin men dyrare grejer på service. Sen drar ju dieselbilar mer framdäck pga vridet:) (sant att det går åt mer däck men givetvis en oundviklig följd av högre vrid). När jag köpte min var en ganska jämnsnabb D5 35 000 dyrare... nu är dock 2,4D riktigt prisvärd.../PHDen största ekonomiska biten sitter i värdeminskning. Och dieselbilarna håller värdet mycket bättre än etanolbilarna.
Varje enskild service kanske är dyrare (vet inte vad det kostar till etanol) men du behöver bara serva dem hälften så ofta och jag tror knappast att den är dubbelt så dyr. Tid är pengar också...
Att det ska dra mer däck beror ju helt på vilken dieselbil/etanolbil och körstil. Det går ju omöjligt att mäta.
//Sven
Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo
Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo