Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan bara hålla med Falk.

Design har gått framför funktion på massor av saker. tex
-Instrumenen som du säger Falk, snygga men inte så funktionella, rätt kass faktiskt på natten.
-Alla kanter och veck på karossen som gör att bilen har grymt högt luftmåtstånd vilket syns på förbrukningen.
-Knappstart och elhandboms.
-Svävande radiopanelen
-Skyddsplåtsimitationerna på XC som är extremt känsliga, faktiskt känsligare än vanliga plastkofångaren ??:-/
-Lastsäkringslisterna i golvet, hade varit kanon om de suttit på väggarna istället så man kunnat ha hel matta,
-Mixa ihop radio och klima i samma display så man aldrig kan byta en gammal och trött radio i framtiden

Men trots detta är jag riktigt grymt nöjd med bilen, en kanonbil.
Jag trodde att skyddsplåtsimitationerna skulle vara ett bra skäl att köpa en XC70 eftersom den är mer robust (läs: färre skador)...

Allmänt har jag en känsla hos både våra Volvo och BMW att man tar bort en massa bra saker för att spara pengar. Men hur smart är det egentligen. BMW tar bort bra belysning och sätter in billig plast, Volvo samma sak. Bilen blir 150 kr billigare att tillverka men bara de fyra däck som sitter på bilen vid leverans lär ju kosta 4000 för tillverkaren...

Men vi slipper i alla fall det otroligt plastiga och dåliga mittkonsollfacket i förra V70:n före facelift. Har nog aldrig stött på något plastigare och sämre. Varje gång en grej råkar hamna under luckan och man råkade öppna den lite våldsamt (eller någon som åkte med i bilen) gick det sönder... /PH
Angående instrumenten tycker jag såhär:

Jag håller med er i sak att de är svårare att se än om man jämför med vissa andra, tänkte lite på det nu när jag var ute å åkte i mörkret. Och jag måste säga, när det är mycket bilar på vägen, då sitter i alla fall inte jag å tittar på hastighetsmätaren stup i kvarten, jag försöker följa trafikrytmen istället, och är det tvärtom lite bilar på vägen så är ju farthållaren i och då är det ju klockrent lätt att se hur fort det går. Så min åsikt är att det är lite av ett I-landsproblem! Men, det är ju hela tråden förvisso! :D

Sen vill jag också tillägga att det här med form före funktion genomsyrar ta mig fan allt man köper mer eller mindre.. Det känns förvånansvärt ofta som att saker är dåliga eller går sönder just för att de ska vara snygga och tuffa istället för bra!
....en massa bra för och nackdelar men är det värt pengarna? Om man gör en snabb, oseriös jämförelse mellan att t ex köpa en beg V70 2.4 D Classic Momentum -08 och V70II 2.4D Momentum-09 så skiljer det runt 50-60000 SEK.
Jag vet att det är svårt att jämföra bilarna rakt av men det är ju en hel del pengar. Vad tycker ni som bytt? ....som ni förstår är jag i valet och kvalet. ?:-/
Jämförelsen blir ju inte helt hundra exakt efterssom en nyare bil "borde" gått färre antal mil, och räknar man bara på ett års värdeminskning så gör det ju ca: 25000 på en bil för 250 k.
Efterssom Classicen är ett år äldre får man anta att om den funnits som -09 så hade den varit ca 25000 dyrare bara på grund av årsmodell. och drar man då bort 25 från 60 så bir det 35 kvar, och då blir valet i alla fall för min del mer självklart!
Betalar hellre 35 och får en ett år nyare bil med färre mil och som dessutom är mordernare!

Nu baserar jag ju min beräkning på ovanstående siffror, så det blir säkert inte helt enligt verkligheten, men men..
OK, fel av mig att blanda in mil och årsmodell. Det jag var ute efter ,då detta är tråden För och nackdelar V70N/V70II, var :

Ni som tycker V70II är bättre än V70N och ägt båda, är det värt pengarna? Jag förstår att det är många tjänstebilsägare här men ni som köpt privat ?
Jag har köpt privat, och gick från en v70N -01med 32000 mil på nacken till en ny V70II och kan väl säga som så att jag är nöjd med bilen på alla sätt, men det finns väl ingen "transportbil" som är värd pengarna i den meningen! :wink:

Men visst, jag åker skönt, inga krångel och bilen känns ju som sig bör ny och fräsch, och som jag känner nu kommer jag att behålla bilen ett antal år framöver!
jag har ägt en Classic MY-08 kjørte den 6300 mil uten problem. âger nu en 2,4D 175 hk Summum och båda er kjøpt privat. Hadde uten tvil kjøpt V70II. Bilen er bekvämare og bedre i mine øgon og når du ska selge står den nye i bedre pris. Klart at hur länge du ska ha bilen spelar ju roll.

Selcall 8)
ozzmosis skrev: Ni som tycker V70II är bättre än V70N och ägt båda, är det värt pengarna? Jag förstår att det är många tjänstebilsägare här men ni som köpt privat ?
Har du skrivit motsvarande fråga i forumet för V70N? Här hittar du ju nästan bara dem som bestämde sig för att V70II var bättre :D. Jag var också i samma val men valde V70II för körkänslans skull. En bidragande faktor var också att jag var i samma val för 5-6 år sedan... Jag valde då mellan gamla V70 och V70N och då valde bort V70N men ångrade mig lite efteråt. Idag är jag gladare då jag med stor sannolikhet inte köpt en V70II om jag haft en V70N :lol:

I slutändan handlar det ändå om vad du hade gjort med pengarna du spar om du köper en V70N. Kan man då bygga den där altanen eller åka på den där resan med familjen som man också vill? Eller är det bara lite extralån på huset som man ändå aldrig kan betala av?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12

Om det var min bil hade jag bytt batteri. Det bruk[…]

@Micce1980, stämmer väl troligtvis. Vi &[…]

Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]