- fre 12 feb 2016, 23:48
Kör själv en XC70 D5 AWD 2015, så jag har följt både denna tråd och bränsletråden med intresse. Har iofs kört 4500mil nu utan problem så jag kan nog känna mig säker nu.
Rätta mig om jag har fel, men det verkar som om det bara är 5cyl dieslar med AWD som har problem? Alltså D4/D5 AWD på V70, XC70, V/S60 och XC60. Dessa bilar fick ju Start/Stopp mellan my15 och my16.
Någon skrev att det inte kan vara Start/Stopp som går in eftersom hela bilen slocknar, men jag tror nog det kan vara det ändå. För om Start/Stopp går in under färd så kommer ju hela drivlinan fortsätta rotera med generator och allt trots att bilens program är inställt på att motorn skall stanna. Det borde kunna ge olika lustiga fenomen med elektroniken/datorn vilket medför att allt slocknar. Sedan drar allt igång när Start/Stopp inser att motorn bör startas igen. Men nu kanske mina analyser är helt fel och det inte bara är dessa motorer det gäller... Men jag skulle i alla fall satt mina slantar på detta felet... Kanske ligger i hur Start/Stopp samverkar med programvaran för haldexen?
Edit: Ytterligare tankar.
Eftersom det både gäller D4 och D5 som har olika motorprogramvaror och både 60 och 70 bilar som säkert har skillnader i diverse programvaror för växellåda mm, så misstänker jag ännu mer Start/Stopp + Haldex, eftersom det egentligen är det enda dessa bilar har gemensamt.
Men bara för att jag tror ovanstående nu, så är det säkert någon som får problem med sin 4-cyl FWD bil också...
NU: V90 D4 Cross Country Advanced SE -20
NU: V40 D2 Kinetic -15
2014 - 2019 XC70 D5 AWD Aut Polestar Summum BE Pro -15 (SÅLD)
2011 - 2014 V70 D3 Momentum -11 (SÅLD)
2009 - 2011 V50 2.0D Kinetik -08 (SÅLD)