Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Den absolut vanligast orsaken till däckexplosioner på boggies och lastbilar är ju att man kör med alldeles för lite luft i ett av däcken (kan till och med va punktering), så det andra överbelastas, och smäller..

Ha ALLTID för vana att sparka på båda däcken och känna om det är någon skillnad, om man inte vill mäta trycket.
MartinS skrev:Den absolut vanligast orsaken till däckexplosioner på boggies och lastbilar är ju att man kör med alldeles för lite luft i ett av däcken (kan till och med va punktering), så det andra överbelastas, och smäller..

Ha ALLTID för vana att sparka på båda däcken och känna om det är någon skillnad, om man inte vill mäta trycket.
Även för hög hastighet och överlastade fordon. Däcken blir överhettade, då smäller dom.
5cylindrar skrev:Det skrivs en del i detta inlägg om att det inte är bra att låta motor och växellåda arbeta på för låga varv. Jag undrar bara vad som gör detta så skadligt? Varför är det inte ok att låta motorn gå på så låga varv som möjligt även med husvagn efter? Jag skulle ju gissa på att växellådan kan själv avgöra vilken växel som är bäst vid gällande hastighet och gaspedalläge?
Det har du nok til dels rett i ja.
Når Lock up er inne, så er jo ikke momentet overført via oljen.
Men oljen som allerede er varm, vil jo kjøles bedre ved høyere turtall tenker jeg.

Men en annen ting å ta hensyn til er converteren. Ved lave turtall på en dieselmotor så får du vibrasjoner som denne skal ta opp.
Så å belaste motoren hardt og lenge ved lave turtall vil gå utover converteren og dens funksjon til å ta opp vibrasjoner i motoren. Så derfor er det anbefalt å gjerne gire ned ett gir for å unngå disse vibrasjonene. Dette gjelder ikke bare manuell, men også automat. Dette fikk jeg bla. forklart hos min mekaniker på Volvo.
At man ikke kjenner disse spesielt godt i bilen kommer jo av at dette fungerer.

Dette problemet ser vi også på lastebiler, f.eks FH16 750, her ryker svinghjulene unna. Og disse motorene er råsterk på lave turtall, gjerne rundt 1000-1200 o/min. Nå har Volvo Lastvagnar gått bort ifra dobbeltmasse svinghjul og vi monterer enkeltmasse hjul med en annen programvare til motor.

Så jeg mener fortsatt at det ikke er godt å belaste en motor på lave turtall over lengre tid, selv om det sparer drivstoff. For i lengden kan man gjøre mer ugang enn besparelse i drivstoff
Senast redigerad av 1 Doffen, redigerad totalt 0 gånger.
Momentum skrev:
Doffen skrev:
Men en annen ting å ta hensyn til er dobbeltmasse svinghjulet.
Finns det något sådant med en bil med automatlåda?
Jeg skrev litt feil der :oops: , er converteren som gjør denne jobben som dobbeltmassehjulet gjør på en bil med manuell
Men av mekanikeren på Volvo så forstod jeg det slik at problematikken ville bli noe av det samme når man trekker tungt på lave turtall med automat også. Noe går det utover.

Skal rette opp i teksten min :)
joel80 skrev: 110km/h tycker jag det börjar bli obehagligt och minsta lilla svaj eller konstig körning och jag är väldigt nära att ringa polisen.
I och med att de flesta inte kan lasta ett släp säkert så är nog 80-gränsen inte så dum som generell gräns..
Hmm, prova att bila lite i USA, I Arizona tex är det 120 km/h för ALLA fordon, inkl lastbilar, Inget ovanlig att en 18-wheeler dundrar förbi i 140 km/h har jag märkt. Klart spännande upplevelse när det börjar bli kurvor o backar ldär det är lite bergslandsakp
Mitt svar på det blir rätt simpelt:

Bild

;)

Alltså.. Både Vitryssland och Polen har färre döda i trafiken än USA!!

Nu tycker jag det själv är rätt svårt att speciellt med rätt litet släp ligga och puttra i 80km/h... Kör man i 90-95km/h slipper man bli omkörd av långtradare vilket är rätt skönt. Skillnaden på 90-95 och 110 tycker jag ändå är rätt stor.. Över 110 tycker jag är dumdristigt.
Med husvagn tar jag det oftast rätt lugnt.. då har jag semester, plus att det ofta väger betydligt mer än vad jag har på vanliga släp! ;)
Momentum skrev:
Doffen skrev:
Men en annen ting å ta hensyn til er dobbeltmasse svinghjulet.
Finns det något sådant med en bil med automatlåda?
Yes om du menar att en DSG är en automatlåda så finns dom men dubbelmassesvänghjul.. När det är dåligt låter det så här:
[youtube]uomzWwFJuZU[/youtube]
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 15

Telefoner, om du tar topp och mellanmodellerna nu […]

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏