Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#679164
apersson850 skrev:Vid normal körning kör jag inte annorlunda med min XC70 AWD än vad jag brukat göra med fram- eller bakhjulsdrivna bilar. Hjulspinn får jag vanligtvis bara när jag försöker släpa omkring husvagn på leråker eller liknande.

Visst är det så, vid normal körning på sommarväg så slirar ju inte en FWD, då är ju en AWD bara en hel lång räcka med nackdelar som sämre acc, lägre toppfart, högre vikt, högre förbrukning, högre inköpspris, mer som går sönder, osv, vilket inte många tänker på.

Så länge snö och is inte har kommit så är det ju i princip bara vid släpdragningen som som du sägar att man har nytta av AWDn och det är där jag anpassat mig till att man får gasa mycket långsammare med Gen5 och bygga upp trycket, och ibland när man tex står på grus och vill ut snabbt på den stora vägen.

På vintern är det ju större nytta med AWD, då har man ju nytta av den även utan släp.
#679197
VolvoB20 skrev:
apersson850 skrev:Vid normal körning kör jag inte annorlunda med min XC70 AWD än vad jag brukat göra med fram- eller bakhjulsdrivna bilar. Hjulspinn får jag vanligtvis bara när jag försöker släpa omkring husvagn på leråker eller liknande.

Visst är det så, vid normal körning på sommarväg så slirar ju inte en FWD, då är ju en AWD bara en hel lång räcka med nackdelar som sämre acc, lägre toppfart, högre vikt, högre förbrukning, högre inköpspris, mer som går sönder, osv, vilket inte många tänker på.

Så länge snö och is inte har kommit så är det ju i princip bara vid släpdragningen som som du sägar att man har nytta av AWDn och det är där jag anpassat mig till att man får gasa mycket långsammare med Gen5 och bygga upp trycket, och ibland när man tex står på grus och vill ut snabbt på den stora vägen.

På vintern är det ju större nytta med AWD, då har man ju nytta av den även utan släp.
Dro en stor bilhenger i dag med mondeo, fra grus vei og inn på asfalt, og trenger å komme fort i gang. Det er jo i sånne situasjoner jeg håper awd duger skikkelig!
#681218
Da er xc 70 kommet til norge! Produsert onsdag morgen, kommer nok til å rulle på veien til uka! Jeg har snakket med volvo eksperten hos forhandleren om haldex 5. Han har nå vært på teknisk kurs om det nye på my 13. Og Volvo sier: den nye haldex 5 er raskere og bedre enn 4. Pga ny konstruksjon er den raskere enn tidligere. Jeg husker ikke alle tekniske detaljene, men det var et nytt system som ga trykk kjappere enn før, færre bevegelige deler og noe lettere var det blitt.
#681257
torkild skrev:Da er xc 70 kommet til norge! Produsert onsdag morgen, kommer nok til å rulle på veien til uka! Jeg har snakket med volvo eksperten hos forhandleren om haldex 5. Han har nå vært på teknisk kurs om det nye på my 13. Og Volvo sier: den nye haldex 5 er raskere og bedre enn 4. Pga ny konstruksjon er den raskere enn tidligere. Jeg husker ikke alle tekniske detaljene, men det var et nytt system som ga trykk kjappere enn før, færre bevegelige deler og noe lettere var det blitt.
Halloj, vakna upp,,,.... ja Haldex Gen 5 är lättare, väger nästan hälften, och har hälften så mycket delar. Tyvvär beror det på att man har sparat bort "Instant Traction" som fanns på Gen 4 vilket kunde koppla in AWDn på millisekunder, Nu på Gen 5 är det slött och tar bortåt en halv sekund att koppa in AWDn.

Var faktiskt ute och körde i halka senast i förrgår, var runt ute i blöta gräshagar och fixade stängsel och Gen 5 är inte i närheten så bra som Gen 4 var. Det hinner börja spinna lite nu och då innan Gen5 hinner reagera. Gen4 fixade det ju blixtsnabbt.

Volvo kör tydligen en stenhård kostnadsjakt, och då gäller det att spara på allt, Och tex Haldex Gen5 är mycket billigare konstuktion än Gen4.

Volvo var med i DI idag såg jag.

http://www.di.se/#!/artiklar/2012/9/13/ ... erantorer/

Biltillverkaren Volvo har ett tydligt budskap till sina underleverantörer. Sänk priserna med en femtedel eller dra. Det skriver Dagens industri.
Enligt Di är det den nye inköpsdirektören Axel Maschka som tar i med hårdhandskarna direkt. Hans ultimatum ställdes till 400 underleverantörer på torsdagen, leverantörer som nu har 3 år på sig att leva upp till kraven. S
amtidigt utlovar Maschka att en fjärdedel av alla inköp kommer att ske från kinesiska underleverantörer från och med år 2020.
Många av underleverantörerna klarar inte av Volvo PV:s krav och tänker därför avstå att leverera till biltillverkaren. Redan idag har många fått krav att sänka kostnaderna med 5 procent i år, skriver Di.
"Kravet på en prissänkning kommer från ett företag som utnyttjar våra medlemmar som bank genom att inte betala sina fakturor inom normala 30 dagar utan tänjer betalningstiden till uppemot 60 till 90 dagar", säger Fredrik Sidahl, vd för FKG, Fordonskomponentgruppen, till Di.
Maschka själv menar att underleverantörerna får chansen att fördubbla sina volymer till Volvo, som nu "höjer ribban".
#681268
VolvoB20 skrev:
torkild skrev:Da er xc 70 kommet til norge! Produsert onsdag morgen, kommer nok til å rulle på veien til uka! Jeg har snakket med volvo eksperten hos forhandleren om haldex 5. Han har nå vært på teknisk kurs om det nye på my 13. Og Volvo sier: den nye haldex 5 er raskere og bedre enn 4. Pga ny konstruksjon er den raskere enn tidligere. Jeg husker ikke alle tekniske detaljene, men det var et nytt system som ga trykk kjappere enn før, færre bevegelige deler og noe lettere var det blitt.
Halloj, vakna upp,,,.... ja Haldex Gen 5 är lättare, väger nästan hälften, och har hälften så mycket delar. Tyvvär beror det på att man har sparat bort "Instant Traction" som fanns på Gen 4 vilket kunde koppla in AWDn på millisekunder, Nu på Gen 5 är det slött och tar bortåt en halv sekund att koppa in AWDn.

Var faktiskt ute och körde i halka senast i förrgår, var runt ute i blöta gräshagar och fixade stängsel och Gen 5 är inte i närheten så bra som Gen 4 var. Det hinner börja spinna lite nu och då innan Gen5 hinner reagera. Gen4 fixade det ju blixtsnabbt.

Volvo kör tydligen en stenhård kostnadsjakt, och då gäller det att spara på allt, Och tex Haldex Gen5 är mycket billigare konstuktion än Gen4.

Volvo var med i DI idag såg jag.

http://www.di.se/#!/artiklar/2012/9/13/ ... erantorer/

Biltillverkaren Volvo har ett tydligt budskap till sina underleverantörer. Sänk priserna med en femtedel eller dra. Det skriver Dagens industri.
Enligt Di är det den nye inköpsdirektören Axel Maschka som tar i med hårdhandskarna direkt. Hans ultimatum ställdes till 400 underleverantörer på torsdagen, leverantörer som nu har 3 år på sig att leva upp till kraven. S
amtidigt utlovar Maschka att en fjärdedel av alla inköp kommer att ske från kinesiska underleverantörer från och med år 2020.
Många av underleverantörerna klarar inte av Volvo PV:s krav och tänker därför avstå att leverera till biltillverkaren. Redan idag har många fått krav att sänka kostnaderna med 5 procent i år, skriver Di.
"Kravet på en prissänkning kommer från ett företag som utnyttjar våra medlemmar som bank genom att inte betala sina fakturor inom normala 30 dagar utan tänjer betalningstiden till uppemot 60 till 90 dagar", säger Fredrik Sidahl, vd för FKG, Fordonskomponentgruppen, till Di.
Maschka själv menar att underleverantörerna får chansen att fördubbla sina volymer till Volvo, som nu "höjer ribban".
Min säljare var också hjärntvättad, allt går att sälja med mördande reklam, även konserverad gröt
#681280
Hva er egentlig Instant Traction? I følge brosjyren leveres my 13 med Instant Traction, men over her hevdes det at det ikke er på my 13. I allefall hevder Volvo Norge med full tyngde at haldex 5 er kjappere og bedre enn 4. Det vil jo vise seg utover vinteren. Volvo og haldex må jo ha testet dette meget grundig og må jo være klar over hva det koster hvis de har bommet så kraftig som det hevdes over her. Jeg er en helt vanlig bileier og har fortsatt tillitt til Volvo og haldex. Er den tillitten borte er det kanskje på tide å bytte bil merke? Mine biler i dag er v50 .06 og mondeo 08. Begge kjøpt nye. Pga mye småfeil er min tillitt til ford borte, og jeg velger å bytte. Min bil bruk er normale veier, drar en del mil med campingvogn på sommeren.
#681324
Dags att göra dig lite besviken Torkild. Om du inte orkar läsa hela tråden så kommer en snabbrepris.

-Haldex AWD är en hydraulisk koppling som kan kopplar in baxaxeln vid behov, dvs när datorn detekterar hjulspinn.

-På Gen 4 pumpar en elektrisk pump upp trycket i förväg i en accumulator, det är en fjäderbelastad behållare likt ett luftgevär. När du behöver drivning bak så öppnas en ventil på samma sätt som du trycker av ett luftgevär, Pang, så har du drvining bak på millisekunder.

.På Gen 5 har man sparat bort både ventilen och tryckaccumulatorn, där av färre delar och lägre vikt, Det råkiga är att när du behöver drivning bak så måste du få snurr på den elektriska pumpen och få upp trycket. Det tar runt en halv sekund och under den tiden hinner det spinna frisk om framdäcken.

Jag märker detta mycket tydligt på min MY13 med Gen5, På min förra Gen 4 My10 var det omöjligt att hinna märka något hjulspinn då det korrigerades på millisekunder.

Jag väntar på att volvo ska få fram en bättre mjukvara som kanske kan kompensera lite för att det underliggande elektrohydrauliska systemet har blivit långsammare på Gen 5.
#681329
VolvoB20 skrev:Dags att göra dig lite besviken Torkild. Om du inte orkar läsa hela tråden så kommer en snabbrepris.

-Haldex AWD är en hydraulisk koppling som kan kopplar in baxaxeln vid behov, dvs när datorn detekterar hjulspinn.

-På Gen 4 pumpar en elektrisk pump upp trycket i förväg i en accumulator, det är en fjäderbelastad behållare likt ett luftgevär. När du behöver drivning bak så öppnas en ventil på samma sätt som du trycker av ett luftgevär, Pang, så har du drvining bak på millisekunder.

.På Gen 5 har man sparat bort både ventilen och tryckaccumulatorn, där av färre delar och lägre vikt, Det råkiga är att när du behöver drivning bak så måste du få snurr på den elektriska pumpen och få upp trycket. Det tar runt en halv sekund och under den tiden hinner det spinna frisk om framdäcken.

Jag märker detta mycket tydligt på min MY13 med Gen5, På min förra Gen 4 My10 var det omöjligt att hinna märka något hjulspinn då det korrigerades på millisekunder.

Jag väntar på att volvo ska få fram en bättre mjukvara som kanske kan kompensera lite för att det underliggande elektrohydrauliska systemet har blivit långsammare på Gen 5.
Besviken blir jeg ikke i første sving, men Volvo hevder i fult alvor at den nye pumpen skal være raskere, det bør de jo kunne bevise. Vi får nok høre mere om dette utover høst/vinteren. Jeg får bilen over helgen og får småleke meg litt når snøen kommer.
  • 1
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 130

Är det inte bytt egr och egr kylare på […]

Tysta sommardäck V90

Ett däck som är homologiserat och mä[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Snyggt! Bävar inför bromsjobbet, det ver[…]

Polestar 4

Jag följer flera Polestar grupper på Fa[…]