- tor 07 mar 2013, 23:13
Så på 10000mil och 15kr/l så skulle stänkskydden kosta: 3000kr extra i form av bränslekostnader. Med en fart på 50km/h blir det istället 750kr extra.
Detta var som sagt vad jag kallar för ett worst case scenario. Exakt hur det påverkar vet nog bara Volvo. Men hade det sänkt förbrukning (inte helt otänktbart) så tror jag säkert att det suttit på som standard på Drive bilarna.
Personligen skall jag avvakta och se hur skitig min egen bil blir innan jag bestämmer mig. Det är ju inte de bredaste däcken som ligger på för tillfället så lacken kanske inte är så utsatt.
joel80 skrev: Stänkskydden är så pass små, och sitter bakom däcken, så jag tror inte de gör speciellt mycket för förbrukningen. Skulle förvåna mig om de ändrar luftmotståndet nämnvärt. När det gäller större däck är det ju annat än högre luftmotstånd som påverkar, där är det ju t.o.m uttalat från Volvo att med andra däck får man högre förbrukning.Var tvungen att räkna på det där - för ett par. Antar att stänkskydden har en yta på 0,04kvm (2*0,2m*0,1m) och att som i worst case de har ett Cw värde på 1 (dvs de sitter helt fritt eller påverkar ordinarie strömmarna på motsvarande sätt). Vid en hastighet på 100km/h och med en motorverkningsgrad på 35% så ger det en merförbrukning på 0,02l/mil.
Så på 10000mil och 15kr/l så skulle stänkskydden kosta: 3000kr extra i form av bränslekostnader. Med en fart på 50km/h blir det istället 750kr extra.
Detta var som sagt vad jag kallar för ett worst case scenario. Exakt hur det påverkar vet nog bara Volvo. Men hade det sänkt förbrukning (inte helt otänktbart) så tror jag säkert att det suttit på som standard på Drive bilarna.
Personligen skall jag avvakta och se hur skitig min egen bil blir innan jag bestämmer mig. Det är ju inte de bredaste däcken som ligger på för tillfället så lacken kanske inte är så utsatt.