Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gourmand
apersson850 skrev:Super Luxe var den vanliga versionen, i Sverige. Värstingen hette 1300 Marathon.
Det fanns en enklare version som hette Luxe, men den hade samma effekt som Super Luxe och såldes inte i Sverige.
Ungefär som med Trabant GTI
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ingen av mina senaste bilar har ändrat sig ett skvatt under 8000 mil. Skillnad var det förr i tiden när grejjerna behövde slitas in pga att de var så grovt tillyxade i tillverkningen.
av veeseventy
Nå har jeg målt forbruket med Pumpe/Km-teller over ca 80 mil med blandet kjøring, aldri fullgass, ingen forbikjøringer, har tenkt økonomisk og forsiktig kjøring hele tiden. Ikke brukt dieselvarmer, slått av auto-varmer.
80,1Liter på 798Km. --1,002L/mil. :(

Mye småkjøring, henting og levering i barnehage, handle i butikken mm. -og mye bakker der jeg bor. Dessverre er dette normal bilbruk i min familie....
av veeseventy
Jeg er usikker på om dette er normalt eller unormalt forbruk for denne bilen, men jeg synes i motsetning til mange andre her på forumet, at bilen min går forbausende godt til å være en 115hk motor på 1800kg bil.
Om jeg klager på dette til forhandler og de endrer motormapping til en mer restriktiv fuelling, er jeg redd for å miste noe av den "punchen" som jeg faktisk synes bilen har idag, og om det skulle skje ville jeg blitt mer misfornøyd med bilen enn om den bruker litt mer diesel som idag.. (100%mer enn oppgitt!..)
Dilemma..
Hvis forbruket på noen måte (software eller justering) kan reduseres uten at det går utover ytelsene, så vil jeg naturligvis det.. Men jeg vil for enhver pris ikke at bilen skal bli tregere......
Användarvisningsbild
av Frode55
Hej veeseventy (du og jeg er landsmenn, men jeg "emigrerte" fra Oslo til Stockholm for snart 25 :shock: år siden. Utrolig hvor fort tiden går!).
Det låter som en mycket hög förbrukning, tycker jag. Du har alltså en D2 automat?!

Själv ligger jag och kör mycket på längre sträckor på bra vägar (som säljare på kundbesök), och då tycker jag förbrukningen kan komma bra ner (i alla fall på min förra V70 2,4D -08 modell som hade en snittförbrukning på 0,6 liter/milen under de 5 åren jag ägde/körde bilen)!

Min nya V70 D2 automat har jag dock inte riktigt kommit i gång med att köra - men det skall bli spännande att se vad förbrukningen hamnar på.
av mattish
Det är på tok för mycket! Volvo har en bil att fixa.

Jag tankade min bil igår och enligt färddatorn hade den tagit 0,54. Glad till jag räknade ut och fick fram 0,63. Dieselvärmaren tar nog en del soppa...
av perhall
Jag har väldigt svårt att komma upp i 1 l/mil med min T4 som har 6,8 i EU-mix om jag inte kör riktigt hårt. Igår körde jag drygt 20 mil motorväg på 1:44 och då drog den uppmätt 0,77, körde 150 rätt många mil, resten blandat... så om du ligger på 0,8 verkar det inte orimlgt.

Men nu ser jag en sak: du verkar köra i extremt tät trafik? Det har tagit 10 timmar att köra 280 km... ./PH
av veeseventy
perhall skrev: du verkar köra i extremt tät trafik? Det har tagit 10 timmar att köra 280 km... ./PH
-Mye småkjøring til og fra butikker, barnehage og jobb i byen der jeg bor medfører noen 30soner og endel 40 og 50-soner, dette drar ned snittfarten endel. Men det er akkurat denne typen kjøring som jeg synes drar urimelig mye drivstoff i forhold til tidligere biler jeg har hatt. På langkjøring med konstantfart 70-90 og lite bakker kan forbruket smyge seg ned mot 0,6-0,7 l/mil, men med en gang farten blir så lav at bilen ikke lenger kjører i 6.gir øker forbruket relativt dramatisk.. (IMHO)...
15mil motorvei i 115km/t og 7mil lokal småkjøring ga 0,81l/mil målt på computeren og 0,87 målt ved pumpen. (uten bruk av varmer)
Misvisning på ca 7% i computeren.
Reiser Stockholm tur retur nå i helgen og oppdaterer resultatene etter det. tipper på 0,6-0,7 på ren langkjøring, men vi får se... :)
Turen til Stockholm gikk i fartsgrensetempo til Karlstad grunnet mye tungtransport og at mørke og regn gjorde forbikjøring slitsomt, deretter lå farten ca 20km/t over fartsgrensen til vi var fremme. Cruisekontroll på 4-felts etappene.
(Bilen var lastet med 2voksne, 2barn, feriebagasje og veide 2040kg totalt. Piggdekk Conti Ice Contact 225/45-18 )
Bild

En svipptur til Uppsala og tilbake samt ca to timer bykjøring i Stockholm centrum dro opp litt;
Bild

På jevn motorvei med cruisecontrol er forbruket veldig stabilt... (først 130kmt, deretter 110) -Veldig tydelig økning av forbruket ved høyere hastigeter, men absolutt akseptabelt med rundt 0,6/110-120 - 0,7/130 - 0.8/140 - 0,9/150
Bild

Tilbake i norske 70-soner er forbruket pent og pyntelig lavt, men med pent vær og dagslys på turen hjem har snittfarten lagt ca 30kmt over fartsgrensen på motorveietappene i Sverige, så det drar naturligvis det totale snittforbruket for turen endel opp.
Bild

-Men så! Hjemme igjen med 40 og 50 soner, kryss og mange bakker... :-(O) :|
Bild

Konklusjonen er at bilen er (i mine øyne) sparsommelig og grei på langtur, men med en gang det blir litt småkjøring og start-stopp, så drar det på forholdsvis kraftig og mer enn jeg hadde forventet. (kjørte tidligere en 2008 S40 Drive, og V70en drar 50-60% mer diesel enn den gjorde på småkjøring)

Ellers må jeg si at bilen virker overraskende pigg i forhold til det jeg hadde ventet av 1800kg bil med 115hk og automat, ingen problemer med høyfartscrusing på motorvei, akselerasjon fra 10-90kmt er slett ikke ille, deretter øker den komfortabelt til 140-150.
Forbikjøringer i høye hastigeter bør derimot planlegges svært nøye... :lol: :wink:

Bild
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11