Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
llesrof skrev:Är inte automatare med lockup och sånt generellt högre växlade än manuellt spakade automobiler?
Jo, normalt sett och fr a förr kanske. Men XC70 D5 varvar ung. lika mkt med man som aut (är det 52,3/1000r/m eller nåt sånt...?)/PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ja D5 automaten är faktiskt ännu lägre växlad än den manuella och varvar därför något mer. Om än väldigt lite.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nej, XC modellerna har lägre utväxling.

Det kan ju vara något att tänka på för alla som väljer mellan en V70 och en XC70 och tar XC:n för att den ser ballare ut.

De bör ju också väga in att de får en mycket törstigare bil som varvar onödigt om man kör motorväg.
Om jag inte minns fel (har inte kollat nu), så skiljer det i max släpvagnsvikt mellan modellerna. Den är högre för XC70. Det är väl här de hämtar in den vikten.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Om jag inte minns fel (har inte kollat nu), så skiljer det i max släpvagnsvikt mellan modellerna. Den är högre för XC70. Det är väl här de hämtar in den vikten.
Tycker det är en megatråkig inställning. Varför växla hela bilen toklågt för att den ska orka maxlast på 6:an hela dagen i brantaste motluten ??? Det innebär ju att bilen blir kass att köra utan släp.

Heller då att man har en vettig 6:a som inte är toklåg och man får växla ned någon gång till 5:an när man har 2 ton bakom.

Nu känns det ju som det fattas några växlar i lådan om man åker motorväg utan sitt 2-tons släp bakom.
av dissonans
Jag har sagt det tidigare, och säger det igen. Samma låda till alla, bara olika slutväxel. Kortare etta = kortare sexa. Volvo är för "billigt" för att ha olika lådor (läs: olika utväxling i lådorna på de olika växlarna för de olika motorerna) till olika modeller.

Det känns som om vi har kommit fram till och överens om att XC70 D5 är alldeles för lågt växlad. Lösningar på problemet tror jag dock inte att det finns några.
I så fall har de blivit för billiga på senare tid. När jag köpte min 850, på hösten 1993 (årsmodell 1994, alltså), fanns det två olika versioner av den manuella M56-lådan. M56H och M56L hade olika utväxlingar mellan de olika växelstegen, för att passa till olika motorer.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]