Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Även min gamla 850 hade sån här fattigmans diffbroms. Då kallades det TRACS, men ska vara den del som heter TC i dagens DSTC.
TRACS gjorde mest nytta om man hade stor skillnad i friktion mellan höger och vänster sida. Exempelvis asfalt och is, något som kan uppstå om vatten i ett hjulspår frusit till och det är för trångt för att köra vid sidan om hjulspåret. Jag råkade ut för det en gång i en uppfart från ett parkeringshus. Där kunde 850:n tugga sig upp, sådär ryckvis som det blir, medan en BMW och en Opel stod hjälplösa med spinnade hjul vid ena sidan. De hade ingen sorts diffbroms alls.

Jag gled ut i en snövall vid ett annat tillfälle. Ena hjulet hängde i luften, då snön bar bilen, men det andra var upptryckt så långt fjädringen tillät. Då gjorde det också nytta att sanda under det hjulet, för det var rejält tryck där, och med TRACS gick det att flytta över tillräckligt med moment till den sidan

På snö under båda hjulen gjorde det ingen större skillnad. Båda hjulen slirade ändå. Men om man kunde sanda märktes det att det räckte rätt långt att sanda vid det ena hjulet.

Men visst är det motorn som driver hjulet vid motsatt sida. Det är ju inte fråga om att bygga upp en rörelseenergi i ena hjulet och sen slänga över den på andra sidan. Bromsen bromsar ju bort rörelseenergin. Hade det istället varit frågan om en inkopplingsbar riktig differentialbroms, där man alltså bromsar skillnaden mellan höger och vänster sida, inte bara det hjul som går fortast, då håller jag med. Men inte här.
Dessutom skulle det gå utmärkt att flytta över all kraft till andra sidan, om man vill, då bromsarna är flera gånger kraftigare än motorn. Men det är ju frågan om hur mycket ingrepp man låter diffbromsningen få. Varmt blir det ju också, eftersom man måste släppa titt och tätt för att kolla vad som händer då.
Användarvisningsbild
av bjornw
Självklart är det motorn som driver hjulen men den öppna diffen i mitten skickar alltid mest kraft till hjulet med minst friktion, om det spinnande hjulet bromsas till att det står helt stilla driver motorn det andra, men då bromsar det stillastående hjulet framfarten också.

Att dosera bromsverkan så exakt att båda hjulen drivs framåt av motorn med jämn kraftfördelning klarar inte systemet av i volvos bilar iaf. Därmed har ett hjul alltid mindre friktion än det andra och diffen kommer skicka kraften dit. När det spinnande hjulet bromsas överförs alltså motsvarande kraft till andra hjulet men om det medför att det första hjulet stannar helt slutar bromsen verka. Därför måste de snurrande hjulet bromsas med lika mycket eller mer kraft som behövs för att det andra hjulet också ska snurra, alltså måste du bygga upp ett moment i det spinnande hjulet som överstiger behovet hos det andra.

Men ok, det är fel att säga att det är momentet hos ett hjul som driver det andra. Det är bara så svårt att förklara hur det funkar utan att ordbajsa. :shock:
Användarvisningsbild
av apersson850
Enligt den beskrivning av TRACS jag en gång läst bromsar de ner det spinnande hjulet tills båda hjulen har samma hastighet. Sen släpper man bromsen och ser vad som händer. Ökar spinnandet då så bromsar man igen.
Detta sker med en viss frekvens, vilket ger upphov till surrandet i ventilerna.
Toleransen för hur mycket fortare ett hjul får gå var som minst vid 25 km/h (i den bilen mätt på icke drivande hjul - hur de gör med sådana som är fyrhjulsdrivna vet jag inte). Den var större vid låg fart, för att undvika ingrepp vid tvära svängar, och ökade sedan när farten ökade förbi 25 km/h, enligt tanken att då rör bilen ändå på sig. Över 40 km/h var toleransen så hög att ingrepp nästan aldrig förekom.

Om det spinnande hjulet måste bromsas ner till stillastående för att få fart på det andra, då kan man nog anta att det spinnande hjulet har så låg friktion att det lika gärna kan stå still när man ska iväg. Is mot asfalt eller lera mot grus, ungefär.
Användarvisningsbild
av 164E
apersson850 skrev:Nu har snön kommit här.

Hehe... :twisted:
Jag önskar jag kunde säga detsamma :cry:
Användarvisningsbild
av StringerBell
164E skrev:
apersson850 skrev:Nu har snön kommit här.

Hehe... :twisted:
Jag önskar jag kunde säga detsamma :cry:
Men grabbar, ni låter som småpojkar som vill ut o köra med sina pulkor! :wink:
av KalleH
Hej!

Såg ett klipp på youtube där de testade en BMW X6. Där var en rätt brant uppförsbacke och bilen stod med bägge vänsterhjulen på ren is och högerhjulen på torr och fin asfalt. Den klättrade upp utan minsta problem. Är Haldex så pass bra att våra AWD-kärror skulle klara samma situation?

/Kalle.
Användarvisningsbild
av StringerBell
KalleH skrev:Hej!

Såg ett klipp på youtube där de testade en BMW X6. Där var en rätt brant uppförsbacke och bilen stod med bägge vänsterhjulen på ren is och högerhjulen på torr och fin asfalt. Den klättrade upp utan minsta problem. Är Haldex så pass bra att våra AWD-kärror skulle klara samma situation?
Teknikens värld gjorde precis ett sådant test härom året på ett antal 4wd konstruktioner och då klarade sig BMW och Mercedes bäst i jämförelse med Saab, Subaru och Audi.
av KalleH
Okej jag trodde att i alla fall Subaru skulle vara jättebra på ett sånt test. Saab har väl också Haldex?
Användarvisningsbild
av kave
KalleH: Subaru är bra på marknadsföring :) Jag fastnade ofta med ibland enbart ett hjul snurrande med min gamla bil, Subaru Forester från 2006.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 25
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat