- sön 25 sep 2011, 22:45
#570289
Även min gamla 850 hade sån här fattigmans diffbroms. Då kallades det TRACS, men ska vara den del som heter TC i dagens DSTC.
TRACS gjorde mest nytta om man hade stor skillnad i friktion mellan höger och vänster sida. Exempelvis asfalt och is, något som kan uppstå om vatten i ett hjulspår frusit till och det är för trångt för att köra vid sidan om hjulspåret. Jag råkade ut för det en gång i en uppfart från ett parkeringshus. Där kunde 850:n tugga sig upp, sådär ryckvis som det blir, medan en BMW och en Opel stod hjälplösa med spinnade hjul vid ena sidan. De hade ingen sorts diffbroms alls.
Jag gled ut i en snövall vid ett annat tillfälle. Ena hjulet hängde i luften, då snön bar bilen, men det andra var upptryckt så långt fjädringen tillät. Då gjorde det också nytta att sanda under det hjulet, för det var rejält tryck där, och med TRACS gick det att flytta över tillräckligt med moment till den sidan
På snö under båda hjulen gjorde det ingen större skillnad. Båda hjulen slirade ändå. Men om man kunde sanda märktes det att det räckte rätt långt att sanda vid det ena hjulet.
Men visst är det motorn som driver hjulet vid motsatt sida. Det är ju inte fråga om att bygga upp en rörelseenergi i ena hjulet och sen slänga över den på andra sidan. Bromsen bromsar ju bort rörelseenergin. Hade det istället varit frågan om en inkopplingsbar riktig differentialbroms, där man alltså bromsar skillnaden mellan höger och vänster sida, inte bara det hjul som går fortast, då håller jag med. Men inte här.
Dessutom skulle det gå utmärkt att flytta över all kraft till andra sidan, om man vill, då bromsarna är flera gånger kraftigare än motorn. Men det är ju frågan om hur mycket ingrepp man låter diffbromsningen få. Varmt blir det ju också, eftersom man måste släppa titt och tätt för att kolla vad som händer då.
TRACS gjorde mest nytta om man hade stor skillnad i friktion mellan höger och vänster sida. Exempelvis asfalt och is, något som kan uppstå om vatten i ett hjulspår frusit till och det är för trångt för att köra vid sidan om hjulspåret. Jag råkade ut för det en gång i en uppfart från ett parkeringshus. Där kunde 850:n tugga sig upp, sådär ryckvis som det blir, medan en BMW och en Opel stod hjälplösa med spinnade hjul vid ena sidan. De hade ingen sorts diffbroms alls.
Jag gled ut i en snövall vid ett annat tillfälle. Ena hjulet hängde i luften, då snön bar bilen, men det andra var upptryckt så långt fjädringen tillät. Då gjorde det också nytta att sanda under det hjulet, för det var rejält tryck där, och med TRACS gick det att flytta över tillräckligt med moment till den sidan
På snö under båda hjulen gjorde det ingen större skillnad. Båda hjulen slirade ändå. Men om man kunde sanda märktes det att det räckte rätt långt att sanda vid det ena hjulet.
Men visst är det motorn som driver hjulet vid motsatt sida. Det är ju inte fråga om att bygga upp en rörelseenergi i ena hjulet och sen slänga över den på andra sidan. Bromsen bromsar ju bort rörelseenergin. Hade det istället varit frågan om en inkopplingsbar riktig differentialbroms, där man alltså bromsar skillnaden mellan höger och vänster sida, inte bara det hjul som går fortast, då håller jag med. Men inte här.
Dessutom skulle det gå utmärkt att flytta över all kraft till andra sidan, om man vill, då bromsarna är flera gånger kraftigare än motorn. Men det är ju frågan om hur mycket ingrepp man låter diffbromsningen få. Varmt blir det ju också, eftersom man måste släppa titt och tätt för att kolla vad som händer då.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.