- tis 08 feb 2011, 22:44
#497261
Mabuse skrev:Visst finns det en del coola switchade slutsteg, här är min favorit från svenska LAB gruppen, Det ger 20 kW :-O) japp ... 20,000 äkta watt och inga kina-watt ur en minimal 19 tums låda. Det behövs inte 11 långtradare för att fylla Globen med ljud längre, det räker med ett slutsteg man kan ta med under armen i tunnelbanan.VolvoB20 skrev:Klass D är så långt man kan komma från Klass A, Man har switchat sluttransistorerna i steget ungefär som i en induktionsspis eller en ESAB svets (det är alltså inte bara strömförsörjningen som är switchad utan även själva förstärkardelen). Ger mängder med effekt utan att förstärkaren blir så varm men audiofilerna brukar spinga och gömma sig.Det stämmer inte riktigt heller. Kanske var det så förr, men inte nu längre.
Det finns gott om diskussioner på http://www.hififorum.nu med positiva omdömen om KlassD från audiofiler. Det är klart att en IcePower från Bang&Olufsen inte kan mäta sig med audiofilförstärkare i 50'000kr klassen, men de flesta är överrens om att IcePower, Tripath, och Hypex KlassD (och KlassT) låter mer hifi är konkurrenterna i samma prisklass, om man inte är beredd att nöja sig men någon procent av klassD-förstärkarnas uteffekter.
När man väl sitter i en bil, och jagar hifi tycker nog jag ändå att när man väl nått IcePower kvalité på förstärkeriet så är resten av pengarna slängda i sjön. Vaken kupéns akustiska egenskaper, vindbrus, eller däckbuller gör att man kommer längre utan att elda för kråkorna. Såvida man inte pimpar för att höja ghetto-imponator-faktorn, men då är det ju inte hifi man är ute efter längre.

Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.