- fre 07 sep 2007, 21:01
Ahh... nu är jag med - är det månne så att prenumeranter får AMS-tidningen en vecka tidigare än den släpps i butik, eller?
Har själv prenumererat på tidningen förut men kommer inte ihåg att man fick den så långt före den släpptes i handeln.
Okej, så Volvon får stryk av BMW, Audi, Mondeo och Passat? Märkligt att testarna i Teknikens Värld och Auto Motor Sport kan ha så olika åsikter.
I TV vann ju Volvon före Audi, BMW och Passat. Den sistnämnda kom dessutom långt efter.
Jag antar att AMS som vanligt ger Volvon usla betyg för körglädje och utrymmet i baksätet? Körglädje är enligt motorjournalister endast hur kul bilen är att svänga runt på kurviga småvägar. Hur ofta gör man det? De flestas bilresor är väl fram och tillbaka till jobbet och bor man i Sthlm, som jag, så innebär det sittnades i köer på Essingeleden.... och så åker man motorväg till fjällen, Lisseberg eller liknande någon gång per år och hur viktigt är styrkänsla och kurvegenskaper då?
Körglädje för mig är mycket beroende på komfort och välbefinnandet i kupéen - DET har man alltid glädje av, även när man sitter i kö eller åker på motorvägen.
...och så var det det här med utrymmet i baksätet. AMS tycker att det är sååå bra i Audin, men de kan aldrig ha testat med mer än 2 personer i baksätet. Mittplasten i Audin är ett skämt! Skulle vilja se någon av AMS testare sitta mer än ett par mil på den plasten. Audin må ha stort benutrymme, men den är i praktiken 4-sitsig.
Volvon må ha flera cm sämre knäutrymme, men den är i alla fall 5-sitsig, då den har en helt okej mittplats.... så vilken har egentligen bäst "utrymme" i baksätet - bilen man, om man ska ha dräglig komfort, bara kan sitta 2 i baksätet eller bilen man kan sitta 3 i baksätet?
Jag håller dock inte med TV heller som ger Volvon betyget 9 av 10 (enligt dem = Nästan perfekt) för totala utymmena (kupéutrymme fram och bak + bagage) - benutrymmet bak är för dåligt, men totala utrymmena bak inte är det så dåliga som AMS skriver i alla fall! De verkar bara kolla på benutrymmet.