VolvoB20 skrev:Du har ju två XC70 av olika årsmodell, enligt volvo ska ju den nyare använda lockup mer aggressivt, är det något du märker skillnad på dina bilar?
Jag har inte funderat så mycket över det tidigare. Det är mest damen som kör den nyare och jag kör den äldre.
Men i helgen åkte vi 12 mil med den nyare, och jag körde. Vi drog släp, men inte med någon tung last. Bruttovikt 500 kg, skulle jag tro, och kapellet nerfällt. Med tanke på just den här frågan i den här tråden observerade jag mer noggrant hur lådan bar sig åt. För den som inte är insatt i våra bilinnehav körde vi alltså en XC70 D4 AWD automat från 2016, men den bilen jag själv kör större delen av tiden är en XC70 D5 AWD Polestar automat 2012.
Jag märkte ingenting i lådans hantering av lockup som jag inte känner igen från 2012:an. Deras val av växel skiljer sig åt ibland. I samhällen kör den äldre ofta på femman, där den nyare vill använda fyran. Det skriver jag på de olika utväxlingarnas konto. Den nyare varvar inte lika mycket på respektive växel, vilket i vissa sammanhang, typ där det är skyltat 50, innebär det att de hamnar på varsin sida om växlingspunkterna.
Båda släpper lite på lockup när det går sakta, typ under 1300 r/min, och belastningen är lätt. Sen drar de åt igen om man gasar. Detta gäller då i läge D. Det är ett av de få tillfällen, kanske det enda, där man kan påverka lockup i någon mening. Om jag väljer växelläge manuellt och då hamnar på kanske 1200 r/min, då märks det att motorn brummar en del. I samma hastighet med läge D väljer bilen samma växel, men släpper på lockup. Varvtalet stiger till 1300 r/min och brummande försvinner. Gasar jag på mer i det läget ser jag varvtalet öka till 1400 r/min, på grund av gaspådraget, sedan omedelbart sjunka till 1250 r/min, på grund av att lådan drar till lockup, och därefter gradvis öka, därför att bilen ökar farten.
Så lådan verkar vara programmerad till att lätta på lockup av komfortskäl vid låga varvtal och låg belastning, men dra åt lockup, för att förhindra att varvtalet skenar, vid låga varvtal och högre belastning. Då struntar man i komforten. Dessutom ökar varvtalet strax då, på grund av gaspådraget, så det varar inte länge.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.