Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

daSea skrev:Min V70 D5 MY11 blev inkallad av Volvo för kontroll och då även byte av remspännaren i december 2013/januari 2014.
Jag kan inte så mycket om motorer och hur allt fungerar men nu har man läst lite om detta problem.

Men hur stor skillnad är D5 mot 2.5FT? Är det liknande delar och uppbyggt på samma vis? Är det samma remspännare i?

Pratade idag med Volvo-verkstaden idag. Blir som sagt kamremsbyte, tyvärr verkar kamremmen även hunnit kugga över. Multiremmen har tuggats sönder och verkar inte gått rakt av. I mina öron kan det låta som den inte har varit ordentligt spänd och kanske klättrat över. Hur som helst känns det inte roligt att denna rem kan göra så stor skada på tre sekunder. Sa även att det verkar finnas detta problem, personen sa då att det oftast var dieslar så det var inga motargument mot att problemen finns.

Enligt personen jag pratade med är det förmodligen inget som går på någon sorts garanti eller "godwill" men jag tycker fortfarande det är riktigt uselt att den bara går 6'000 mil. Han pratade även om att det kan vara stenar som gjort skada.

Vad tycker ni om detta?
Efter att ha läst den här tråden blev jag lite fundersam gällande min nyinköpta 2011 XC70 D5 med 14 600 på mätaren. Kollade med min Volvo-verkstad/återförsäljare idag där jag köpt bilen om den blivit återkallad för detta, men efter ett sök på regnummer fick jag beskedet att mitt motornummer inte tillhörde riskgruppen med undermåliga remspännare och därför inte behövt åtgärdas.
Min tollkning av detta är att man använt olika leverantörer för remspännare och någon leverantör har misslyckats i sin kvalitetskontroll?
För övrigt var han tydligen väl medveten om problemet...

Mike
Senast redigerad av 1 mikethebik, redigerad totalt 0 gånger.
valln skrev:Haverierna påverkas också av versionen av ac-kompressorn
Det kommenterade min kontakt på Volvo-verkstaden också vid vårt samtal, "gäller lika om ac-kompressorn skär", tolkade detta som att min bil inte berördes i det fallet heller.

Mike
En annan mekaniker på en annan verkstad hade hört om min bil på omvägar, han sa att det var ett känt problem på årsmodeller 2008 och framåt. Han tyckte att Volvo skulle ta sitt ansvar när dessa problem kom. Han jobbar mycket med Volvo och vet förmodligen vad han pratar om.

Återigen ringde Volvo-verkstaden, fick prata med en annan person idag. Han tyckte att det var tråkigt att det hade hänt redan vid 6'000 mil, han förnekade inte heller att problemet med multiremmen finns men detta berörde inte min modell. Han menade på att det var någon yttre åverkan, sten eller dylikt. Vissa bilar var det råttor som gnagt på remmarna. Sa även att fukt, snö och kyla gör åverkan på remmar (Va sa han!? Vi bor i Sverige men bilen kan ha problem med att klara vårat klimat).

Remmen var strimmlad och hade inte gått rakt av. Låter som den klättrat över för att bli söndertuggad för att fortsätta till kamremmen.
pjaar skrev:En annan mekaniker på en annan verkstad hade hört om min bil på omvägar, han sa att det var ett känt problem på årsmodeller 2008 och framåt. Han tyckte att Volvo skulle ta sitt ansvar när dessa problem kom. Han jobbar mycket med Volvo och vet förmodligen vad han pratar om.
Jag tror det mest är årsmodellerna 08,09,10 kanske.
valln skrev:
pjaar skrev:En annan mekaniker på en annan verkstad hade hört om min bil på omvägar, han sa att det var ett känt problem på årsmodeller 2008 och framåt. Han tyckte att Volvo skulle ta sitt ansvar när dessa problem kom. Han jobbar mycket med Volvo och vet förmodligen vad han pratar om.
Jag tror det mest är årsmodellerna 08,09,10 kanske.
Tycker man hör en del om 2011?
mikethebik skrev:
valln skrev:Haverierna påverkas också av versionen av ac-kompressorn
Det kommenterade min kontakt på Volvo-verkstaden också vid vårt samtal, "gäller lika om ac-kompressorn skär", tolkade detta som att min bil inte berördes i det fallet heller.

Mike
Lär gälla fram tom 09. från 10 ska det vara bättre AC-kompressorer.
08-09 kass AC klipper remmen och sedan en dålig sträckare till multiremmen på vissa motorer säckar och då "vandrar" remmen strimlas med samma tråkiga resultat.
Konklusion byt rem och sträckare till den som Volvo rekommenderar om ni är oroliga så skall det inte vara ngra problem. Jag tänker iaf byta till en uppgraderad sträckare på min 10:a i förtid även fast den inte står på listan.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hehe.. semester = För mycket tid att tän[…]

Glappande hastighetsmätare och trippmäta[…]

Ja, var glad för att ha en fungerande AC i so[…]

B230fk går dåligt & ojämnt