Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
VolvoB20 skrev:
simonhalmstad skrev:Det verkar som att Volvo ska gå tillbaka till det kantiga och lite mer funktionella igen, XC90 verkar nästan bli bättre på alla punkter, utrymmet också så jag tror att nya 90-serien kommer vara funktionella bilar precis som dagens större volvo bilar. Nu har Volvo visat att dom kan bygga bilar där dom tagit ut svängarna. Enligt mig är XC70 premium och redan dyr, men dom blir nog inte dyrare än tyskarna det har jag svårt att se.
Med Volvo har det ju alltid gått att få en rymlig kombi med +200hk och 450Nm dieselhästkrafter och 4wd, helläder och lullull för 8,5 basbelopp så för mig har valet varit enkelt. Audi, Bmw och Mercedes ligger ju 150000 högre om man inte tar snikmotor o 2wd och halogenlampor.

Nu drar väl även V90 upp i samma priser som bmw, audi och merca om jag har fattat strategien rätt.
Du menar att Volvo ska kosta under 377400 kr inklusive moms?

Jag tror att alla biltillverkare förstår vikten och vill ha en stark hemmamarknad. Jag kan bara Volvo men om man ser på kampanjpriserna på BMW, Audi, MB är det ju inte så mycket dyrare än V70/S80 och inom överskådlig tid tror jag att Volvos största bil skall sälja i stor volym i Sverige och vara klart billigare än premiumtyskarna. Kanske blir förta årgången av s90/v90 lite dyrare men sedan blir det enklare versioner och bra kampanjpriser.

Mycket är ju också avhängit valutapriser och just nu är det nackdel Volvo.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Linqid skrev: Nu kanske du missade inlägget där jag citerade dig i frågan; men som jag förstått det enligt en artikel i TV nyligen ska nästa gen V60 bli större och mer lådformad än vad dagens är.
Visst såg jag det, och visst har jag kikat i TV. Men inte verkar V60 bli någon V70 ersättare som kan mäta sig med Passat, Nya Passat är ju både rymligare och lastar mer än nuvarande V70. Och inte lär V60 bli större än V70.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
valln skrev:Du menar att Volvo ska kosta under 377400 kr inklusive moms?
Det har ju volvo klarat hittills inkl vinterdäck, därför har det stått en lång rad av XC70 D5 AWD på tjänstebilsparkeringen utanför jobbet. Om de inte grejjat det eller kunnat leverera ett liknade alternativ inom den typiska normen är jag rätt säker på att det stått en lång rad Passater där istället.

Jag själv hade säkert också åkt Passat 4-motion också.
av Linqid
VolvoB20 skrev:Visst såg jag det, och visst har jag kikat i TV. Men inte verkar V60 bli någon V70 ersättare som kan mäta sig med Passat, Nya Passat är ju både rymligare och lastar mer än nuvarande V70. Och inte lär V60 bli större än V70.
Nej, det tror inte jag heller att den kommer att bli. Men lite större än dagens och jag tror att många nöjer sig med det. De flesta behöver trots allt inte utrymmet i en V70, men anser ändå att V60 är för trång (vilket den är!). En något större nästa generation tror jag därför hade passat många perfekt.

Pratar vi just utrymmen tror jag nya V90 blir i klass med nuvarande E-klass.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
V70/XC70 och Passat/Alltrack har ju kämpat om höga platser på försäljningslistan länge nu och båda har ju gjort det genom att erbjuda funktionella bilar som är praktiska och kan fås med allt från små miljömotorer upp till riktigt snabba bensinare i allt från 2wd till 4wd. Allt till vettiga priser. Kompetenta dragare av släp är ju båda två också.

Ja, vi får väl se vem som vinner, här verkar det vara olika vägvalr.

Passat kör den försiktiga linjen och släpper en Gen8 som är försiktigt förbättrad så den är lite lättare, snålare, snabbare, rymligare, modernare, tystare osv, men det mesta är sig likt. Passat lanserades ju 1974 :shock: och själv körde jag en hel del passat redan på 80-talet. :shock:

Volvo gör tvärt om och dumpar hela modellserien och vill att köparna byter över till andra modell-serier. Modigt må jag säga.... hoppas det håller.

Intressant TV artikel annars, Passat verkar inte ses som en konkurrent i framtiden för volvo överhuvudtaget , det är nya segment som gäller.

Scenariot för Volvos utvecklare har varit att särskilt spetsa sig mot bilkunder som annars siktat in sig på Audi och Lexus. Någonstans där ligger kärnvärdena och upplevelsen hos framtida Volvo-bilar.

Storleksmässigt ska V60 generation två och kommande V90 bättre matcha Audis A4 och A6 Avant respektive BMW 3- och 5-serie Touring. I nuläget är 60-serien för trång.

Chassimässigt ska 60-serien samtidigt bli den mest körglada Volvon någonsin. Tack vare den nya SPA-byggtekniken har Volvo-teknikerna åstadkommit en bil som ska ligga mellan A4 och 3-serie i körupplevelse.
av s6025t
V90 lär ju vara ersättaren till V70 som får ett nytt namn det är ju inte första gången Volvo byter namn ta t.ex när 850 blev V70 samma bil i grunden bara en ny front i stort sett så när väl V90 kommer så kommer den nog ta vid efter utgående modell av V70 o sälja lika bra för jag tror knappast Volvo i Sverige ger upp marknadsandelarna som V70 har i dag

Så här skriver ju Teknikens Värld "Enligt rykten kommer dock särskilt V90 erbjudas i en särskild strippad version för den nordiska marknaden i väntan på nästa generation V60 som förväntas bli den nya folk-Volvon."
av Gourmand
Att V60 inte fungerar beror inte på att den är för liten, för det är den definitivt inte. Anledningen är den vansinniga karossformen och hur bilens innanmäte är disponerat. Att dessa trendiga popformer också leder till usel sikt, instängd och klaustrofobisk känsla gör inte det hela bättre. Det är inte bilens yttermått som skapar detta, utan istället resultatet av att en massa trendiga designnissar fått för stort inflytande. Såväl Passat som Octavia presenterar bilar som är luftigare, rymligare och med en högre andvändbarhet än t.ex. V60. Det borde Volvo också klara, utan att öka bilarnas yttermått.
Den planerade V90 kommer ej att kunna få plats i många av Stockholms innerstads garage och ej heller i ytterstadsdelarna. Den enorma mängd Volvo-ägare som dessa utgör kommer då att välja andra bilar. Man flyttar knappast för att den tänkta bilen är för stor.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Nu vet jag inte hur stor V60 är riktigt men S60 är 6cm kortare och 6 cm bredare än V70N. Och det var ändå en bil med bra utrymme.
av Bempo
Om Volvo släpper ut en helt ny bil så är det rätt. I längden håller det inte att modifiera gamla succéer hur länge som helst. Jämför gärna med SAAB och 9-5 kombi som var en framgång i Sverige när den till slut släpptes men som snart blev en gammal konstruktion, och för den delen också med 9-3 XC som inte kunde förses med kombinationen dieseldrivlina och 4x4 pga otidsenlig grundkonstruktion.
Hela konstruktionen behöver designas utifrån nuvarande möjligheter och inte dåtidens. En morgon står Volvo där med nåt i grund och botten gammalt om de inte vågar släppa taget och förnya sig.

Idag är jag mer än helnöjd med vår XC70 från 2013 och Passat var inte ens på tanke som alternativ. Finns inte på kartan att det skulle vara nåt för oss. När det blir dags att skaffa ny bil om några år så hoppas jag att det finns nya grejer från Volvo. Jag är övertygad att om man känner igen sig i en nydesignad Volvo då känner kunderna förtroende för det och hänger med på förnyelsen.

För mig är och förblir Passat en tjänstebil för företag där kvartalsekonomerna har för stor påverkan och en bil för folkskollärare.
av Lövet
Bara jag som minns att det brukar låta exakt likadant inför varje lansering av V70?

Volvo själva säger "vi ska bli premium" "vi ska konkurrera med Mercedes"

Journalisterna säger "den är för dyyyyr" "kommer aldrig att sälja"

och så ändå så säljer V70 alldeles utmärkt varje gång. Men blir aldrig riktigt lika bra som Mercedes, Lexus, och BMW så den får läggas något lägre i pris.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag skulle låta den kallna innan eventuell &[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]