Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Men då har du ju inte räknat vad bilen kostar dig i månaden (PO) Det blir minst sagt en glädjekalkyl.
Användarvisningsbild
av Bosse78
Lövet skrev:Men då har du ju inte räknat vad bilen kostar dig i månaden (PO) Det blir minst sagt en glädjekalkyl.
Jag är medveten om detta :D
Användarvisningsbild
av Bosse78
Så här tänker jag... tror jag :D

Jag räknar vad jag faktiskt betalar i månaden under 3år och då kostar det mig max 2500:- mer i månaden att köra en sprillans volvo. Sen efter 3år hade jag tänkt byta bil och räknar då med att få tillbaka dom 50k i mellanskillnad för vad jag har kvar i lån på bilen (avbetalning 5år) och vad den faktiskt är värd. Då ser jag det som att jag får betala 2500:- i mån för att köra en ny bil i 3 år istället för min gamla som i sin tur behåller sitt värde i 3 år till. Finns det någon sanning i detta eller är det bara jag som verkligen vill ha en ny bil ? :shock:
Användarvisningsbild
av apersson850
III skrev:Snacka om u-land vad det gäller fordonsbelysning.
Korrekt iaktagelse. En hyrbil jag hade i USA trodde jag att jag var för dum för att begripa hur man skulle tända halvljuset på. Det blev bara parkeringsljus vad jag än tryckte på.
Sen gick jag ut och tittade. Det var ju halvljuset som lyste. Men det märktes inte.
av Lövet
Bosse78 skrev:Så här tänker jag... tror jag :D

Jag räknar vad jag faktiskt betalar i månaden under 3år och då kostar det mig max 2500:- mer i månaden att köra en sprillans volvo. Sen efter 3år hade jag tänkt byta bil och räknar då med att få tillbaka dom 50k i mellanskillnad för vad jag har kvar i lån på bilen (avbetalning 5år) och vad den faktiskt är värd. Då ser jag det som att jag får betala 2500:- i mån för att köra en ny bil i 3 år istället för min gamla som i sin tur behåller sitt värde i 3 år till. Finns det någon sanning i detta eller är det bara jag som verkligen vill ha en ny bil ? :shock:
Blanda inte in dina lån, det motsvarar inte vad bilen kostar i månaden. En bil blir inte billigare att äga för att man betalar på längre tid men månadsutgiften går ju ner...

Om du köper en ny bil som kostar 280.000kr och äger den i 5 år kommer den ha kostat dig 280000-100000 = 3000kr i månaden i värdeminskning oavsett om du lånat till detta eller använt din inbytesbil.

Gör en kalkyl per månad
Värdeminskning 3000:-
Skatt 170:-
Försäkring 500:-
Däck 300:-
[...]
osv så får du den riktiga kostnaden per månad. Gör en likadan med din gamla bil och jämför.
av Malmstroem
När jag räknar på vad en bil kostar så räknar jag endast på vad månadskostnaden är. Vad utgiften per månad är egentligen oviktigt. Jag löste en gång ett billån med mer än 100.000:- kvar. Månadsutgiften var den månaden 103.000. Kostnaden var ca 4000. På samma sätt kan du minska din månadsutgift genom att betala av på lånet under lång tid. Med det gör inte kostnaden lägre, utan snarare tvärt om eftersom du kommer att ha en högre räntekostnad.

Det som är svårast att berkäkna är värdeminskningen. Ett riktvärde på "normala" bilar vid "normala" miltal per år är att bilen halveras i värde på tre år.

Utan att veta så tror jag att det är fullt möjligt att köra en ny Volvo för 2500:- mer i månaden.

OM vi räknar med halvering i värde på tre år för bägge alternativen så behöver du ha 700:- lägre kostnad per månad på den nyare bilen för att det ska gå jämt ut. Med vagnskadegaranti, lägre bränsleförbrukning, lägre servicekostnad och lägre reparationskostnader är det fullt möjligt att du får så pass mycket lägre kostnader.

Om allting håller på din gamla, du gör servicen själv och du kör med trafikförsäkring torde den dock vara billiagare. :wink:
Användarvisningsbild
av Bosse78
Jag räknar vad det kostar i månaden vad som sen är intressant är mellanskillnaden hur mkt bilen är värd efter 3 år och hur mkt jag har kvar i lån eftersom jag tänkt byta då. Vad bilen är värd eller kostar i sin helhet är egentligen inte relevant.

Möjligt att jag tänker konstigt men det är så jag ser på det.

PS måste va en bra deal dock eftersom Bilia inte ens kan matcha den.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag köper aldrig förbrukningsvaror, typ bilar, om jag inte kan betala. Då blir förstås kapitalkostnaden (utebliven avkastning som jag annars kunde fått på pengarna) också en kostnad för bilägandet.
av Lövet
Det som gör att många räknar bort sig är att det är tämligen lätt att räkna månadskostnad på sin nya bil men ganska svårt på sin gamla. Framförallt reparationskostnader är närmast omöjligt att räkna på. De kan mycket väl vara 0kr under ett år eller 30.000kr. Den osäkerheten kanske är värt en del att få bort men inte hur mycket som helst. En begagnad bil i bra skick är sannolikt billigast i de flesta fall.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Är inte privatleasingen kanon då 3-5000 per månad punkt. Med försäkring o service. 3 år inga skulder?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E