Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av halmstaden
Jo, det kunde vara ett alternativ. Inget kan ju vara sämre än EU-cykeln hur som helst. En GPS noterar väl bara longitud/latitud. Vad tänkte du på ang. GPS?

Fråga: Vad "drar" ett partikelfilter per mil?
av Mr T
halmstaden skrev:Jo, det kunde vara ett alternativ. Inget kan ju vara sämre än EU-cykeln hur som helst. En GPS noterar väl bara longitud/latitud. Vad tänkte du på ang. GPS?
Ja jag kanske ska förklara vad jag tänkte :D

Jag vet ju på ett ungefär vilka vägar jag kör. Till jobbet varje dag, till föräldrarna ett par gånger om året, stugan i fjällen ett par gånger osv.

Om jag matade in alla de vägarna och databasen visste hur branta vägarna är, längden har vi redan, så borde det vara en ganska enkel sak att få ett rätt så bra teoretiskt värde.

Men det lär väl aldrig hända så vi kan nog släppa det 8)

//Mr T
Användarvisningsbild
av halmstaden
Det beror ju helt på hur mycket du gasar, som vanligt :wink:
Och sen spelar ju faktorer som temperatur, väglag, däck osv in, så särskilt exakt vet jag inte om det skulle gå att få...

Läste igenom denna tråd lite igår, och fastnade för ett inlägg från VolvoB20. Det hela handlade om huruvida en motors förbrukning sjunker eller inte efter 1000 mil.
VolvoB20 skrev:Skulle min lossnat så borde jag ju kunnat pressa ned den 20% då, från 0.55 till 0.45 men det finns inte en chans i hela världen att göra det, kommer knappt ned till ens 0.55 längre
Men VolvoB20, du har ju kört din V70N på just 0,45 nu?! Årstid etc. spelar ju in, och jag vet inte hur långt din bil gått när du fick ner den till 0.55, men du skriver ju: finns inte en chans i hela världen... Kommentar?
Länk till inlägget i tråden: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 20#p195811
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Volvo XC60 snålast i klassen?

För skojs skull så tog jag och jämförde de olika tillverkarnas detaljerade information gällande respektive modells bränsleförbrukning. Som Ni ser är Volvo inte snålast i klassen. Hur kommer det då sig att Volvo kan gå ut med detta så hårt i sin marknadsföring? Jag menar, de är ju inte dumma, utan har säkert en ganska hyfsat stor stab av jurister och advokater och marknadsföringsexperter som hjälpt till i frågan... Enligt Auto Motor & Sport (30/1) hänvisar Volvo till en framtida version av XC60 som är framhjulsdriven och med en annan typ av motor än den som finns idag. Därigenom ska man klara sig juridiskt. Men dilemmat är just det, att den bilen finns inte idag. Idag är Volvo XC60 alltså inte snålast i klassen. Hur konsumenterna uppfattar detta kan man ju fråga sig, men jag gissar att man räknat på att det tar en viss tid att nå ut med budskapet till populationen, och när den tiden är inne finns den nya bilen på marknaden. Men kan tänka mig att konkurrenterna, tex Audi och BMW inte är allt för glada för denna just nu pågående kampanj :-)

Nedan bifogar jag en liten sammanställning över de olika bilarnas officiella bränsleförbrukning.

Bild

Källor:

http://www.bmw.se/se/sv/newvehicles/x3/ ... _data.html
http://www.audisverige.com/pdfarchive/a ... udi_Q5.pdf
http://www.volvocars.com/se/Documents/M ... C60-09.pdf
av Linqid
Eftersom handlarna nu verkar ha med 2.4D FWD 175 i sina listor så ser jag inte vad som är fel med reklamen. En beställningsbar bil borde man ju få göra reklam för utan problem. Beställer man nu antar jag att man får sin bil någon gång runt v.20 eller strax efter.

Att göra reklam 14 veckor innan första leveransen kan ju inte vara något ovanligt.. :roll: Eller?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag vet inte exakt lev. datum, men som sagt, eftersom det går utmärkt att beställa den nu så ser jag inget problem med reklamen.

0,6l/mil och 159g CO2/km är väl bäst i klassen?
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Linqid skrev:Eftersom handlarna nu verkar ha med 2.4D FWD 175 i sina listor så ser jag inte vad som är fel med reklamen. En beställningsbar bil borde man ju få göra reklam för utan problem. Beställer man nu antar jag att man får sin bil någon gång runt v.20 eller strax efter.

Att göra reklam 14 veckor innan första leveransen kan ju inte vara något ovanligt.. :roll: Eller?
Ja, det är en bra bra fråga. För att inte säga ett riktigt trevligt skolboksexempel. Alltså ett exempel man skulle kunna använda i skolornas marknadsföringsundervisning med fokus på etik etc. Vad är egentligen rätt? Vad är fel?

Alrik Söderlind har skrivit en kommentar på Volvos nya marknadsföring. Klipper in den nedan.

"Givetvis hoppas jag att XC60 blir en framgång för Volvo, och jag gillar verkligen komforten. Jag skulle gärna skriva under på "Skönast i klassen!"
Men att göra reklam för en modellvariant som kommer om några månader känns sådär. Eller?
Vad tycker den sugna bilköparen när han eller hon får veta att "Snålast i klassen" är sant först om tre månader?
Och kanske inte sant då, om någon annan slagit till med en snålare bil?
Förbannad, lurad, eller intresserad, glad, förhoppningsfylld?
Hade det handlat om reklam för en dammsugare, som påstods ha starkast sugförmåga och lägst energiförbrukning skulle jag bli förbannad, när försäljare säger: "Jo, men det där med snålast gäller nästa version som kommer till sommaren".
Visst är det skillnad på bilar och dammsugare, även om kunderna kanske är de samma.
Reklam ska väcka uppmärksamhet och gärna debatt, enligt talesättet "all reklam är bra reklam". Så visst.
Det gäller att få uppmärksamhet och intresse. Du läser ju det här - och jag har skrivit det här…
Volvo försöker koppla ihop XC60 med begreppet snål. Och det kommer att stämma även om det i dagsläget är helt fel…
Förhoppningsvis kommer DRIVe-versioner ganska snart och vi längtar alla efter Vovos första hybridbil, en dieseldriven XC60 - som kommer nästa år.
Kanske ska Volvo göra reklam för den redan nu!?
Självklart inte.
Men frågan kvarstår: ska man göra reklam för en bilvariant som börjar byggas om tre månader?
I dagsläget säger jag: absolut. Allt som kan få oss att längta, bli glada och stolta över vår svenska bilindustri är rätt. Vi behöver "goda nyheter".
Och visst blir man lite sugen på en riktigt bekväm och säker suv som bara drar 6,0 l/100 km.
I normala fall hade jag sagt: nej, det är fel att göra "falsk reklam". Men dagens ekonomiska och mentala deppläge sväljer jag det.
Vad tycker du? "

http://www.automotorsport.se/news/16961 ... en--eller/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
halmstaden skrev:Det beror ju helt på hur mycket du gasar, som vanligt :wink:
Och sen spelar ju faktorer som temperatur, väglag, däck osv in, så särskilt exakt vet jag inte om det skulle gå att få...

Läste igenom denna tråd lite igår, och fastnade för ett inlägg från VolvoB20. Det hela handlade om huruvida en motors förbrukning sjunker eller inte efter 1000 mil.
VolvoB20 skrev:Skulle min lossnat så borde jag ju kunnat pressa ned den 20% då, från 0.55 till 0.45 men det finns inte en chans i hela världen att göra det, kommer knappt ned till ens 0.55 längre
Men VolvoB20, du har ju kört din V70N på just 0,45 nu?! Årstid etc. spelar ju in, och jag vet inte hur långt din bil gått när du fick ner den till 0.55, men du skriver ju: finns inte en chans i hela världen... Kommentar?
Länk till inlägget i tråden: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 20#p195811
Provade senast i höstas att köra riktigt snålt och kom inte lägre än 0.47 l/m (uppmätt vid pumpen). Det krävs ju rätt mycket av körstilen så jag gör det inte till vardags för jag tycker det är roligare att gasa.
-Minst 2.8 kg i däcken
-Varva ej över 1500 rpm / 85-90 km/h
-Sacka lite i motluten/rulla på lite nedför
-Nudda aldrig bromsen

0.55 l/m som jag skrev är normal långkörning utan speciell eccodriving enligt lagliga hastighetsgränser.

Min bil har rullat 7500 mil nu och jag kan inte säga att den drar mindre nu, snarare lite mera.
Användarvisningsbild
av halmstaden
Njae lite längre ner i tråden skrev du:
VolvoB20 skrev:0.55 var när jag testade och körde "absurd ecco-driving" bara för att testa hur snålt det gick att åka på långkörning. /../ Min bil har aldrig lossnat så att det gått att komma lägre än 0.55 efter inkörningen, det är samma nu som när bilen var ny. 0.65-0.70 är brukar det bli på långkörning om man kör som vanligt.
Nudda aldrig bromsen
Hahaha den gillar jag (BE) Ack så sant dock! Finns säkert de Prius-ägare som gasar lite extra för att sen bromsa och ladda batterierna (S) :roll: :lol:
  • 1
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 56

Någon som vet vart den givaren sitter ?? tip[…]

Det verkar vara fler problem med just D4204T5-moto[…]

Batterilampan lyser.

Volvo V50 2006 bensin. 13,000 mil. Batterilampan t[…]

Varje gång jag ser en bil tillverkad fö[…]