- sön 01 feb 2009, 10:58
Å andra sidan så kanske du ska provköra XC60 istället, den verkar vara mer ekonomisk på aktiv körning även om den inte är riktigt lika snål på landsvägskörning. Jag börjar faktiskt undra om XC60 redan är uppgraderad, det skulle förklara varför XC60 är mycket snålare i sverigecyklen jämfört med XC70.
VolvoB20 skrev:Nu blir det omvända roller! :mrgreen: Det låter extremt mycket för en XC70II D5 automat! Har du dragit mycket släp under testkörningen? När jag testkörde XC70II D5 Aut under en långkörning med lite stadstrafik i bägge ändar, så hamnade jag på 0,75 l/mil (laglig hastighet). En bekant som kör "småstadstrafik", ligger på 0.9-0,95 l/mil. Jag har svårt att tro att den högre förbrukningen kan förklaras med större vikt och sämre luftmotstånd, det är helt orimligt att nya XC70 skulle ha så dålig aerodynamik. Jag misstänker mer och mer att automatlådan är en riktig flopp vid aktiv körning och kanske när man drar släpvagn, jag kan inte se någon annan förklaring. Det är en anledning till att vi vill vänta på uppgraderingen innan vi väljer bort XC70/XC60.Tomas L skrev: Vi har provkört både XC60 (snitt 0,79 l/mil på lugn landsvägskörning) och XC70 (0,75 l/mil, lika lugn körning). En bekant kör en XC70II D5 (aut) med blandad körning i småstad/landsväg har ett snitt på 0,9-0,95 l/mil. Samtliga siffror ligger ca: 10% över specificerad förbrukning, vilket inte är ovanligt enligt mina erfarenheter.Så där nu har jag haft en XC70 D5 Aut ett par dagar och jag försökte köra den på samma sätt som min vanliga V70N D5 Manuell, alltså inget race utan ganska lugn körning.
Det hela slutade på 1,15 l/m, konstigt att det drar nästan det dubbla mot min vanliga bil, fattar inte om det är automatlådan eller den högre/tyngre SUV karossen som gör det. Är på G att beställa en XC70 men man blir ju lite fundersam.
Å andra sidan så kanske du ska provköra XC60 istället, den verkar vara mer ekonomisk på aktiv körning även om den inte är riktigt lika snål på landsvägskörning. Jag börjar faktiskt undra om XC60 redan är uppgraderad, det skulle förklara varför XC60 är mycket snålare i sverigecyklen jämfört med XC70.