Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
3781 postningar av Vojje på forumet. Imponerande mängd.
Han borde väl ha en Volvo (eller haft) med tanke på mängden postningar.
Vojje: har du en Volvo och om ja vilken Volvo?

/Bo
Klart jag har en Volvo. En hederlig S80. :-)-)

"2012 kom det in 11 531 ärenden till ARN, det är 23 procent fler än förra året. Konsumenten fick rätt i 38 % av fallen."

Precis som jag misstänkte finns det allt för många lycksökare och rättshaverister i detta land som passar på att ta en rövare när det ändå inte kostar ngt och man inte riskerar ngt.
Användarvisningsbild
av bem
Vojje,
Man behöver ju inte vara en rättshaverist eller lycksökare för att "förlora" i Allmänna reklamationsnämden.
Om man kollar på vad ARN's uppgift är så förstår man varför.
http://www.arn.se/Om-ARN/Vad-gor-namnden/
Presenterar man inte ett vettigt underlag så minskar förstås chansen att få rätt. Kan ju även vara så at man försöker hävda sin rätt mot bättre vetande (mot gällande lagstiftning t ex) och stupa på det. Men liten man gör så gott han kan, inget fel i det.
För många kanske ARN är sista halmstrået att få rätt/upprättelse i ett konsumentköp. Alla har inte råd att dra en säljare (eller köpare) inför domstol.
Jag har aldrig behövt vända mig till ARN (och hoppas jag slipper) men jag tycker absolut att det är jättebra att de finns.
Man anmäler väl ett (sitt) fall till ARN för att man anser sig ha blivit felaktigt behandlad i nåt konsumentköp och försöker sen visa efter bästa förmåga att man har rätt. Inget konstigt med det. Skulle man "förlora" so what, life goes on. Men man är inte nödvändigtvis rättshaverist eller lycksökare bara för att man inte får rätt.

En liten undran: Vojje, har du varit inblandad i nåt ARN ärende?

Åter till hål i bränslepumpen.

/Bo
av Tim
Alla privatkunder som har ägt sin bil sen den var ny och som har något fel på bilen efter 2år fakturerar jag volvo. Alla fel som inträffar inom 3år räknas som fabrikationsfel. Om inte den personliga serviceteknikern känner till det så upplys han!
Tim skrev:Alla privatkunder som har ägt sin bil sen den var ny och som har något fel på bilen efter 2år fakturerar jag volvo. Alla fel som inträffar inom 3år räknas som fabrikationsfel. Om inte den personliga serviceteknikern känner till det så upplys han!
Men i detta fall, så kan det kanske vara så att han inte är den "Första" ägaren av bilen.
Venturatuning T8 2024

Hur ser vridmoment ut vid dessa olika mappar? L&[…]

Sista månaderna också nu med "[…]

@apersson850 , Ja bara man ser till att elmotorn […]

dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]