Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
joel80 skrev:

Har jag förstått det rätt om de nya motorerna alltså kommer att komma under MY14-året? Eller är det först till MY15 dom kommer gå att beställa?
Ja, dom kommer under MY14.
av perhall
Camels observation om varför etanol inte promotas av myndigheter är nog riktig - och hur bra det är att använda etanol beror ju på om det är spannmålsöverskott (bra) eller importerad brasiliansk (mindre bra).

Sen finns det ju alltid ett utvecklingsmoment. Politiker får kanske oförtjänt mycket skit för att de inte kan hantera miljöbilsdefinitioner etc. Men det är inte lätt när läget är så oklart som det är. Jobbade man 2010 med VAG så var ju dieseln det som skulle lösa alla problem, 100 000 rasade dieselmotorer och en WTO-rapport senare står man fast vid det, men självklart är det inte...

Det är helt klart redan så att dieslar har ökat i USA, finns ju en hel del att välja på mot i stort sett ingenting för 15 år sen...
PH
Användarvisningsbild
av joel80
perhall skrev:Camels observation om varför etanol inte promotas av myndigheter är nog riktig - och hur bra det är att använda etanol beror ju på om det är spannmålsöverskott (bra) eller importerad brasiliansk (mindre bra).
Ok.. då kunde jag inte hålla mig trots att jag sa det.. men det gäller ju som Camel säger ändå nya motorer.. :)

Importerat Brasilianskt är inte så dålig, så länge det är sockerrör. Det är importerat från USA som ofta är "fuletanol". Vi importerar inget sånt till EU över huvud taget..

"Fuletanol är till exempel den amerikanska majsetanolen som under sin livscykel drar stora mängder fossilt bränsle i form av konstgödsel, jordbruksmaskiner, transporter och fabriksprocesser.

Finetanol är framför allt den tropisk sockerrörsetanolen men också svensk veteetanol och cellulosaetanol."

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... e69807.ece
Användarvisningsbild
av Camel
Etanol ger oftast en reducering av CO2 jämfört med rena fossilbränslen. Hur mycket beror på hur den framställs. Detta påstår t.o.m. myndigheterna själva. Men viktigt att komma ihåg är att även etanol släpper ut CO2 om än mindre mängd netto än rena fossilbränslen. LIka viktigt att komma ihåg är att etanol aldrig kan bli en global lösning utan endast ett CO2-reducerande alternativ i mängden. Men det är ju inte fy skam det heller. Men så kom politikerna (med dess lobbyister) på andra tankar...

För mig är etanol helt odramatiskt. Etanol är bara en energibärare bland många, inget annat. Olika energibärare påverkar miljön och klimatet olika mycket. Det är ganska utrett numera att etanolens klimategenskaper är något bättre än fossilbränslen. Etanol som fordonsbränsle är ett ämne som väcker förvånansvärt mycket känslor. Det brukar inte bli så mycket fakta. I den mån frågan hanteras av politiker finns ofta en dold agenda som framtsälls av lobbyister. Som med allt annat. Inget konstigt eller speciellt bara för etanolfrågan.

För att inte tråden ska spåra ut kanske vi ska lämna etanolen och hålla oss till själva motorerna. Jag är övertygad av skäl i mitt tidiagre inlägg om att bensinmotorn kommer att få en betydande position i framtiden jämfört med dieselmotorn. Gärna som flexifuelvariant för att möjliggöra drift även på E85 för de som önskar. Det viktigaste just nu är att VEA blir så energieffektiva som möjligt tills annan teknik kommer. Oavsett om de ska köras på diesel, bensin, E85 eller kompletteras med elmotor.
Användarvisningsbild
av joel80
Camel skrev:Etanol ger oftast en reducering av CO2 jämfört med rena fossilbränslen. Hur mycket beror på hur den framställs. Detta påstår t.o.m. myndigheterna själva. Men viktigt att komma ihåg är att även etanol släpper ut CO2 om än mindre mängd netto än rena fossilbränslen. LIka viktigt att komma ihåg är att etanol aldrig kan bli en global lösning utan endast ett CO2-reducerande alternativ i mängden. Men det är ju inte fy skam det heller. Men så kom politikerna (med dess lobbyister) på andra tankar...
Men byter man ut även den el-enelrgi som går åt för att tillverka etanol blir den klimatneutral.. den mängd koldioxid den då släpper ut är samma mängd som det som odlats för att skapa den tagit upp ur luften.. så en framtida etanolproduktion kan vara helt klimatneutral, om även de energislag som används för att tillverka den är det. :)
av mattish
I frågan om vilket drivmedel så tycker jag det borde lobbas mer för detta:

http://korturl.com/yaf391

http://korturl.com/zek378

I övrigt så verkar de nya motorerna bli bra. Att såga hållbarhet och "premium" redan innan provkörningar är löjligt. Turbo och kompressor har VW kört med ett bra tag och visst har de motorerna sina svagheter, men jag vad jag har förstått så är det inte kombinationen turbo och kompressor utan snarare kamkedja som strular till det.
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Men byter man ut även den el-enelrgi som går åt för att tillverka etanol blir den klimatneutral.. den mängd koldioxid den då släpper ut är samma mängd som det som odlats för att skapa den tagit upp ur luften.. så en framtida etanolproduktion kan vara helt klimatneutral, om även de energislag som används för att tillverka den är det. :)
Mig veterligen finns inga klimatneutrala energislag i dagsläget. Tror att det blir ytterst svårt även i framtiden om man vågar räkna ärligt. Dock framstår vissa av dem redan idag som klimatneutrala. Men det är bara en illusion, man utesluter viktiga delar i beräkningen och kommer fram till det resultat man vill ha. Det värsta exemplet på detta just nu är laddhybriderna och elbilarna. Vissa påstår (fortfarande) att det är 0 g CO2 per km från en elbil. Det faller ju på sin egen orimlighet. Precis som man räknar utsläpp från bl.a. energiåtgång, konstgödsel, mekaniserat jordbruk och arealåtgång för etanolframställning så måste man ju räkna med CO2-utsläpp för mineralbrytning, materialframställning och tillverkning för t.ex. batteriet, växelriktare samt kraftkablaget i elbilar samt laddhybrider. Samt givetvis även CO2-utsläpp för elenergin som åtgår för framdrivningen av fordonet. Men man väljer att blunda. Det är inte politiskt korrekt idag att tala om hela sanningen om elbilar och laddhybrider.

Ett exempel: Enligt tre olika undersökningar*) är CO2-belastningen för att framställa ett Li-ion batteri ca 12,5 kg CO2 per kg batterivikt i snitt. Volvo anger 150 kg batterivikt för sin V60 D6. Det blir en CO2-belastning på 1,875 ton för batteriet innan man ens har börjat köra bilen. Om man antar en livslängd på batteriet på 15.000 mil blir det en CO2-belastning på 12,5 g/km bara för batteriet. Håller det kortare sträcka blir belastningen högre per km och omvänt om det håller längre. Sedan tillkommer materialberedning och tillverkning av elmotor, växelriktare samt kraftkablage som tillsammans också väger 150 kg ovanpå det. Dessa innehåller många sällsynta metaller samt stora mängder koppar som också medför avsevärda CO2-utsläpp att ta fram.

Men beräkningarna är mycket osäkra. Det jag hänvisar till ovan är de lägsta siffrorna som jag hittat. Jag har sett beräkningar på den tredubbla CO2-belastningen för framställning av batteriet. Med ovanstående exempel skulle CO2 utsläppen då bli runt 40 g/km bara för batteriet innan man ens börjat köra bilen. Sedan tillkommer utsläpp från elproduktionen som är mycket olika beroende på energislag och land. Ett kolkraftverk ligger på 800-900 g/kWh exklusive byggande av kraftverket. Vattenkraft ner mot 10 g/kWh. En laddhybrid i V60 D6 storlek borde väl klara sig på runt 2 kWh per 10 km. Det innebär CO2-utsläpp på allt mellan 2 g/km till 180 g/km bara för elen exklusive nätöverföringsförluster och laddningsförluster. Sedan tillkommer batteriet (med i värsta fall 40 g/km) och övrig utrustning. Och eventuell dieselförbrukning... Sedan tillkommer det faktum att i biltester har hybrider (ViB Opel Ampera) visat sig dra uppemot 3,5 kWh/mil elenergi under verkliga förhållanden på vintern... Hur stora blir CO2-utsläppen då? Ja de ökar naturligtvis till helt orimliga nivåer jämfört med dagens fossildrivna bilar som anses vara ett problem.

Hur mycket utsläppen totalt egentligen blir netto från elbilar och laddhybrider kommer att diskuteras mycket ingående när det går upp ett ljus för politiker, lobbyister och debattörer hur det egentligen förhåller sig. Ännu så länge är beräkningarna som finns mycket osäkra och källorna är i många fall färgade av olika intressen. Detta kommer att bli mer klarlagt i framtiden efterhand som förhållandena blir svårare och svårare att dölja.

*)http://www.transportation.anl.gov/pdfs/B/644.PDF
av boston00
Camel lite orättvist men intressant, jag har inte läst rapporten än. För att det skall vara intressant så vill jag se hur mycket CO2 som behövs för att utvinna bensin/diesel, för visst är det så att en bils utsläpp nu bara är den påverkan den gör själv och inte produktionen.
Användarvisningsbild
av Camel
Ta mina siffror med en nypa salt, jag är ingen expert. Men en sak är säker: mina siffror är oändligt mycket mer korrekta än de som påstår att det inte blir utsläpp från en elbil. Man måste se till helheten. Sedan återstår bara att kartlägga hur helheten ser ut... :mrgreen:

Jämförelsen med batteritillverkning ska egentlligen ställas mot tillverkning av en bränsletank och framställning av bränsle (diesel, bensin, etanol) ska ställas mot elproduktionen.

Hur mycket olika energislag/energibärare belastar med CO2 utsläpp finns att läsa i många olika sk. "WELL-to-WHEEL" rapporter på nätet. Bara att googla och förkovra sig. Men man måste som alltid på nätet läsa många olika rapporter från olika källor/intressen för att kunna bilda sig en rimlig uppfattning själv.
Användarvisningsbild
av joel80
Men ska du börja jämföra dina siffror för den "verkliga" förbrukningen för elbilar och hybrider måste du ju också som du skriver i senaste inlägget räkna med allt som krävs för att bygga och raffinera bensin/diesel. Att dra upp de siffrorna du gör och slå ihop o sen typ jämföra med uppgivna förbrukningssiffror på t.ex en diesel är ju inte riktigt rättvist.

Då måste vi också börja räkna på vad det går åt för energi för att borra efter olja, frakta oljan.. o.s.v. Då visar det sig nog rätt snart att det ändå skiljer rätt mycket, även om dom siffror som nu nämns (både för el och oljebaserade motorer) inte är i närheten.

Att elbilar blis smutsiga med ful-el från kolkraftverk kan nog t.o.m vår miljöminister räkna ut.. (kanske).. Men går man hela vägen ut vad gäller energiomställning och förnybara energikällor växer ju de problemen bort i takt med att man bygger bort kolen.
Att först efter att man fasat ut alla kolkraftverk börja tillverka elbilar bara för att kol-elen var smutsig känns som en rätt kortsiktig planering. Ut med så många el och hybrider det bara går idag. Då blir också effekten rent samhällsmässigt (miljömässigt) större när man fasar ut och det kanske blir mer lönsamt (läs intressant) att driva på den utvecklingen.

Hjälp mig gärna med nån länk om det du skriver om ovan.. jag är intresserad men vet inte riktigt vad jag letar efter. :)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däck […]

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare