Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av qwerty
Variosboy skrev:Anledningen torde vara att 99,99% av alla som köper en V70 skiter blankt i alla knappar, rattar, spakar och inställningar, när man startar bilen ska den gå och när man stänger av ska den stanna!

Skulle tro att rätt många aldrig rör sina inställningar mer än en gång om ens det..

Så Volvo har ju i det fallet sprarat 13,5 på helt rätt saker, varför skicka med 13,5 till 99,99% när det bara är 0,01% som vill ha det?

Själv skulle jag lätt kunna komma 100 inställningsmöjligheter till som inte finns i bilen, saker som vore enkla programvarubaserade grejer egentligen och som jag vill ha, men eftersom jag tillhör de 0,01% som vill ha det så får jag ju helt enkelt gilla läget, alternativt fixa det själv på något sätt..
Volvo borde basera sina bilars styrning vad gäller komfortinställningar på Open source alltså, kanske linux ?

Motorstyrning och annat som kan påverka bilens lagkrav vad gäller utsläpp osv kan de ju köra eget system på.
av LOTEZ
andreas_lofgren skrev:
VolvoB20 skrev:Även om man tar i och tänker så det knakar är det svårt att komma på något knasigare än hur originalströmställaren fungerar.
Till dess försvar så funkar den dock precis likadant som 99% av alla andra ljusströmställare på marknaden. Den är helt enkelt inte tänkt att användas för att köra med dimljus+park regelbundet.

Jag gillar dock att köra så (inte just nu dock eftersom jag har DRL) men undrar varför i hela friden inte Volvo har nån varning för påslaget parkeringsljus när man öppnar dörren? Det har ju vilket billig KIA som helst. När jag körde manuellt park+dimljus med Volvobilarna så glömde jag ljusen på jämt. Lite märkligt eftersom Volvo gillar att varna för precis allt annat. 8)
DRL på din 2008?
Icke orginal va?
av Lövet
Facelift har DRL. Den inre ringen lyser tillräckligt starkt.
Användarvisningsbild
av Variosboy
qwerty skrev:
Variosboy skrev:Anledningen torde vara att 99,99% av alla som köper en V70 skiter blankt i alla knappar, rattar, spakar och inställningar, när man startar bilen ska den gå och när man stänger av ska den stanna!

Skulle tro att rätt många aldrig rör sina inställningar mer än en gång om ens det..

Så Volvo har ju i det fallet sprarat 13,5 på helt rätt saker, varför skicka med 13,5 till 99,99% när det bara är 0,01% som vill ha det?

Själv skulle jag lätt kunna komma 100 inställningsmöjligheter till som inte finns i bilen, saker som vore enkla programvarubaserade grejer egentligen och som jag vill ha, men eftersom jag tillhör de 0,01% som vill ha det så får jag ju helt enkelt gilla läget, alternativt fixa det själv på något sätt..
Volvo borde basera sina bilars styrning vad gäller komfortinställningar på Open source alltså, kanske linux ?

Motorstyrning och annat som kan påverka bilens lagkrav vad gäller utsläpp osv kan de ju köra eget system på.
Varför inte, Toyota har ju tex ett mediasystem i sina nya bilar där man själv kan installera appar om man vill ha specifika funktioner.
Motorstyrningen är för övrigt redan ett eget system som ligger helt utanför dom komfortsystem som finns idag..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jo, volvoägare är nog ett speciellt släkte tydligen, speciellt som bara 0.01 % av volvoägarna har något bilintresse överhuvuttaget. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Jag tror tyvärr att det är så krasst, dom flesta som åker Volvo idag gör det inte av något genuint bilintresse...
av perhall
Är vi inte typ 0,01% av Volvo-ägarna i Sverige som är aktiva här (jag räknar inte dem som har typ 11 inlägg på 4 år...)/PH
av LOTEZ
andreas_lofgren skrev:Facelift har DRL. Den inre ringen lyser tillräckligt starkt.
My bad - du har rätt! :-)-)
(hade själv en 2004 en sväng med "gamla fronten" och blev därför lite ställd)
av oldtimersmc
Konklution.
Dimljus=dumljus som dessutom är försedd med en strömbrytare/mjukvara som gör det än hopplösare.
Jo jag har r-design försedda dimljus på min MY10 de e snyggt men totalt värdelöst funktionsmässigt, vore bättre med ett litet skitextraljus som gjorde lite nytta när man nu skall envisas med att montera dit en lampa.
Men bilköpare är ett fåfängt släkte så...
Användarvisningsbild
av akterspegel
oldtimersmc skrev:Konklution.
Dimljus=dumljus som dessutom är försedd med en strömbrytare/mjukvara som gör det än hopplösare.
Jo jag har r-design försedda dimljus på min MY10 de e snyggt men totalt värdelöst funktionsmässigt, vore bättre med ett litet skitextraljus som gjorde lite nytta när man nu skall envisas med att montera dit en lampa.
Men bilköpare är ett fåfängt släkte så...
Vad är det du saknar?

Dimljus hade man nytta av när strålkastarna hade en reflektor och en massa ströljus uppåt som blev bländande när man körde i dimma och då var det bra med ett par lågt monterade dimljus som tex på gamla 900or.

Nu när man har projicerande xenonlampor utan ströljus så finns det inte någon praktisk betydelse med dimljus men dom finns kvar pga det ser bra ut när dom är tända och då har biltillverkarna gjort helt rätt när dom begränsat räckvidden på ljuskäglan till ett minimum.

Finns det dimljus så används dom och förbudet mot dimljus/halvluskombo grundar sig antagligen i dom gamla rektangulära extraljusen som användes som dimljus och var väldigt irriterande för mötande trafik, möter du en ny V70 med dimljusen tända så bländar dom ju inte medtrafikanterna och det är ju bra.

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]