Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Doffen
En viktig forskjell fra dieselmotor til bensinmotoren er momentet. Dieselmotoren har ett mye høyere moment og dermed vil også reimen slites mere om ikke strammeren klarer å holde reimen stram nok. Og det kan føre til havari igjen. Defor en del strammere byttes ut, da de gamle hsdde for lavt press på reimen og dermed ble reimen slitt ut mye raskere og havarerte.
av XC70kimmo
Doffen skrev:En viktig forskjell fra dieselmotor til bensinmotoren er momentet. Dieselmotoren har ett mye høyere moment og dermed vil også reimen slites mere om ikke strammeren klarer å holde reimen stram nok. Og det kan føre til havari igjen. Defor en del strammere byttes ut, da de gamle hsdde for lavt press på reimen og dermed ble reimen slitt ut mye raskere og havarerte.
det er vel ikke reim drift till drivhjulen på disse nye volvos? kan ikke riktigt kjønne hvorfor det vil bli høyre moment på reimen på diesel biler? kan du forklare mere spesifikt. Kansje kun jeg som tenker feil :(
Användarvisningsbild
av Doffen
XC70kimmo skrev:
Doffen skrev:En viktig forskjell fra dieselmotor til bensinmotoren er momentet. Dieselmotoren har ett mye høyere moment og dermed vil også reimen slites mere om ikke strammeren klarer å holde reimen stram nok. Og det kan føre til havari igjen. Defor en del strammere byttes ut, da de gamle hsdde for lavt press på reimen og dermed ble reimen slitt ut mye raskere og havarerte.
det er vel ikke reim drift till drivhjulen på disse nye volvos? kan ikke riktigt kjønne hvorfor det vil bli høyre moment på reimen på diesel biler? kan du forklare mere spesifikt. Kansje kun jeg som tenker feil :(
Helt feil tenker du ikke, men er litt vanskelig å forklare.
Men når du tenker på AC, generator og servopumpe trekker i seg selv mye kraft. Og iogmed en dieselmotor med sitt høye moment, som kommer ganske raskt når turbo kobler inn, så kan multireimen slire om den ikke er stram nok.

Dette skjedde på min 2.0D, multireimen begynte å slire ved 1700 o/min grunnet motorens moment. Jeg fikk byttet reimen og strammeren på garanti.
av XC70kimmo
Doffen skrev:
XC70kimmo skrev:
Helt feil tenker du ikke, men er litt vanskelig å forklare.
Men når du tenker på AC, generator og servopumpe trekker i seg selv mye kraft. Og iogmed en dieselmotor med sitt høye moment, som kommer ganske raskt når turbo kobler inn, så kan multireimen slire om den ikke er stram nok.

Dette skjedde på min 2.0D, multireimen begynte å slire ved 1700 o/min grunnet motorens moment. Jeg fikk byttet reimen og strammeren på garanti.
Er fortsett ikke helt med deg..

allt som henger på multireim. (ACCpumpe, Servopumpe, Dynamo ).. Disse krever ju kun en viss kraft fra reimen før o drives runt for og skape sin funksjon. Alla disse er bygget opp for og fungera redan vid tomgangs turtal? i Visse fall må turtalen opp for og beholde myk servostyring eller laga nok med strøm. Att turbon i en diesel skulle orsake att momenten blir høy i reimen kjøper jeg ikke.. Jeg synes deremot att det hade varit mye verre i nån lite effekt starkare bensin 5 sylinder motor. Då øker motorturtalet såppas mye raskere att reimen hellre slirer av dette.

Sen att någon i tidigare inlägg skriver om lager haveri i AC pump.. Detta är enklare och förstå tekniskt. AC pumpen går för trögt remmen slirar/hoppar av.. Eller kanske t.o.m det just är rem spännaren som går trögt på vissa bilar som får haveri.
Användarvisningsbild
av onkeltompa
Är det någon som har en sammanställning över åtaganden som gäller XC70 MY11. Kan man ringa Volvo och begära upplysning eller måste man uppsöka en handlare.

Varför inte skapa en tråd för detta över aktuella modeller om någon sitter på info?

Brottas själv med missljud ibland från multirem/spännare eller ac-pump. Ljudet kan framkallas vid 1100 rpm med stillastående bil.
Magnetkontakten i remskivan för ac klickar också väldigt högt vid tillslag, vilket bör indikera schimsning?

Kom själv på var ljudet kom i från när jag slog på ac. Hade varit på Bilia för felsökning. Teknikern hade slagit av ac, vilket inte jag uppmärksammat och missljudet dök naturligtvis inte upp då. :-(O)

Börjar nästan kännas som att det är ett heltidsjobb med felsökning och tillvaratagande av sina rättigheter som nybliven Volvoägare. Teknikerna som man får förtroende avverkas också i rask takt.

Om någon vänlig själ i 08-området har en pålitlig och kunnig tekniker på Volvoverkstad, vill jag gärna ha telefonnumret.

Tom
av no_brakes
Jag har också fått AC-kompressorn utbytt på GOODWILL på min 2008 så det är nog inget ovanligt.
Den började plötsligt tömma kylmedium och kompressorolja i motorrummet.
Tur för mig att inget mer hände.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har haft en femcylindrig Volvo före den här XC70:n. Den förra var en 854 Turbo. Där rasade motorn efter 18 år och 46000 mil. Kompressionen försvann i en cylinder. Den uppstod i vevhuset istället, så bilen rostskyddsbehandlade hela motorrummet. Detta var alltså i en B5234T.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC70kimmo skrev: Att turbon i en diesel skulle orsake att momenten blir høy i reimen kjøper jeg ikke.. Jeg synes deremot att det hade varit mye verre i nån lite effekt starkare bensin 5 sylinder motor. Då øker motorturtalet såppas mye raskere att reimen hellre slirer av dette.
JODÅ.....

Dieseln har högt momenet vid lågt varvtal vilket ger snabba förändrigar av varvtalet (2 ggr / motorvarv, dvs flera 1000 ggr / mimut) varje gång motorn tänder ökar varvet lite, och minskar snabbt igen. Det frestar multiremmen och spännaren hårt.

Ju högre momnent, ju färre cylindrar och ju mindre tröghetsmassa i och med lättviktsmaterial, desto värre blir "pump-effekten"

Till automatlådan och manuella lådan sitter ju momentutjämnare för att överleva detta.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12

Så det blev så till slut. Ytterligare […]

Tack för svar. Tittade på att byta lyk[…]

Nya kontaker med Volvo , men nu säger dom sig[…]

Läcker spolarvätska avstängd

Jag kanske tolkat det fel. Men tänker på[…]