- mån 02 jun 2008, 23:32
#196630
Jag får hålla med om de där först tusen milen av två orsaker.
Min V70 D5 2006:a som jag kör idag gick från 0.8-0.65 de första tusen milen. Den har de senaste 13 000 milen hållt sig runt 0.6 - 0.65 bl körning.
Min kollega som hade en Saab 9-3 kände av en skillnad efter de 1000 först amilen, sen vid en uppdatering av mjukvaran i styrboxen så var bilen lite seg o törstig igen. När han lämnade in den så verifierade teknikern på saab det och såg att i mjukvaran så hade den "gränsen" återställts och bilen uppträdde som om den kom ut från fabrik utan några 1000 mil, en omprrogrammering gjordes så att det ställdes om och sedan gick bilen som den skulle igen, med mer krut och mindre förbrukning. Nu snackar jag INTE om någon trimning, utan återställning av den "flaggan" i mjukvaran om att motorn var inkörd.
Min V70 D5 2006:a som jag kör idag gick från 0.8-0.65 de första tusen milen. Den har de senaste 13 000 milen hållt sig runt 0.6 - 0.65 bl körning.
Min kollega som hade en Saab 9-3 kände av en skillnad efter de 1000 först amilen, sen vid en uppdatering av mjukvaran i styrboxen så var bilen lite seg o törstig igen. När han lämnade in den så verifierade teknikern på saab det och såg att i mjukvaran så hade den "gränsen" återställts och bilen uppträdde som om den kom ut från fabrik utan några 1000 mil, en omprrogrammering gjordes så att det ställdes om och sedan gick bilen som den skulle igen, med mer krut och mindre förbrukning. Nu snackar jag INTE om någon trimning, utan återställning av den "flaggan" i mjukvaran om att motorn var inkörd.
Nuvarande:
V60CC B4 AWD MY21 (aut):
Tidigare:
V90 D4 AWD MY18
V60 D4 AWD MY15 (aut)
XC60 D3 AWD MY12
XC70 D5 AWD MY09
V70 D5 MY06
S60 2.4T MY03
V40 2.0T MY00
V60CC B4 AWD MY21 (aut):

Tidigare:
V90 D4 AWD MY18
V60 D4 AWD MY15 (aut)
XC60 D3 AWD MY12
XC70 D5 AWD MY09
V70 D5 MY06
S60 2.4T MY03
V40 2.0T MY00