Har fått PM från några som undrat hur jag monterat ljusen...
Så här kommer några snabba bilder (ursäkta taskig kvalitet på bilderna och smutsig bil, har kört 200 mil på skitiga vägar de senaste dagarna...)

Här ser man hur distansrören sticker ut och 50X50 L-profilen samt skylthållaren (en x-ljushållare från Mekonomen) som sitter fäst under extraljusens muttrar. Denna installationen blir bergstadig även på V70II! Gängstången går genom röret och är fastskruvad i balken med stora fyrkantiga brickor och muttrar på respektive sida om balken. Har gjort en så'n här installation med L-profil och distanser på tre bilar... Funkar kanon.
Dessutom materialkostnad på några tior... Jämför med t.ex. ett Qpax-fäste som ju är jättedyrt.

Försänkt M4 plastskruv till staget. Den bryts av vid lite påkänning och räddar förhoppningsvis kylaren från punktering från inträngande stag vid rådjurs eller ren-krock (eller påbackning). Bosch-stagen med "vingmutterjustering" är bra! Stadiga och lätta att justera.

Drivdonen sitter fast med dubbelhäftande kardborre på en "hålplåt" som jag skruvat fast med självgängande skruv. Säkrat med en spännrem.
Nötningsskydd av typ "robotslang" på alla matningsledningar. Allt är av avsäkrat med en "hängsäkring" per ballast. Säkringarna får plats under batterikåpan.
Styrström tjuvad bakom vänster ljusarmatur. En simpel tvåpolig sladd in i kupen och en brytare för x-ljusen sitter med kardborre till vänster om ratten på rattstångskåpan.
Det är enkelt att montera bort alltihop när det blir ljust ute. Hålen i "stötfångaren" täcks av regplåten när man monterar den på originalplatsen.
8)
mvh / Lasse Falk, Bromma.
http://www.rejsa.nu