Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rejsbo
Det har gått bra hittills. Har inte kört på något. Jag kör aldrig så långt fram så det piper konstant.
Användarvisningsbild
av Falk
Har fått PM från några som undrat hur jag monterat ljusen...
Så här kommer några snabba bilder (ursäkta taskig kvalitet på bilderna och smutsig bil, har kört 200 mil på skitiga vägar de senaste dagarna...)

Bild
Här ser man hur distansrören sticker ut och 50X50 L-profilen samt skylthållaren (en x-ljushållare från Mekonomen) som sitter fäst under extraljusens muttrar. Denna installationen blir bergstadig även på V70II! Gängstången går genom röret och är fastskruvad i balken med stora fyrkantiga brickor och muttrar på respektive sida om balken. Har gjort en så'n här installation med L-profil och distanser på tre bilar... Funkar kanon.
Dessutom materialkostnad på några tior... Jämför med t.ex. ett Qpax-fäste som ju är jättedyrt.

Bild
Försänkt M4 plastskruv till staget. Den bryts av vid lite påkänning och räddar förhoppningsvis kylaren från punktering från inträngande stag vid rådjurs eller ren-krock (eller påbackning). Bosch-stagen med "vingmutterjustering" är bra! Stadiga och lätta att justera.

Bild
Drivdonen sitter fast med dubbelhäftande kardborre på en "hålplåt" som jag skruvat fast med självgängande skruv. Säkrat med en spännrem.

Nötningsskydd av typ "robotslang" på alla matningsledningar. Allt är av avsäkrat med en "hängsäkring" per ballast. Säkringarna får plats under batterikåpan.
Styrström tjuvad bakom vänster ljusarmatur. En simpel tvåpolig sladd in i kupen och en brytare för x-ljusen sitter med kardborre till vänster om ratten på rattstångskåpan.

Det är enkelt att montera bort alltihop när det blir ljust ute. Hålen i "stötfångaren" täcks av regplåten när man monterar den på originalplatsen.

8)
av Peanuts
Så här ser min inkoppling ut av ballasterna för mina Xenonkit. Inkopplingen av extraljusen är gjort på verkstad med Volvos original kabelhärva.

Bild
av Cunningham
Någon tog upp detta med både radar och p-sensor i samband med extraljus. Det går faktiskt att få till. Använd en Q-pax båge (den enkla typen) monterad med sänkningssats. Sedan använder man xenon-ljus med maxdiameter 175mm. Då far man ner paketet precis under "radarlooben". Bilen är en V70II MY10.

Det var ett krav från min sida när jag köpte bilen att kunna kombinera extraljus med radar och p-sensor, så både säljaren och en av deras tekniker på verkstaden tog fram denna lösning. All heder åt en sådan återförsäljare som verkligen lyssnar på kunden, till skillnad från pappskallarna på Volvo centralt.

Volvos monumentala oförmåga att bemöta detta för Sverige rimliga krav att kunna montera extraljus är ganska kränkande. Att folk i storstaden eller nere i Europa inte behöver extraljus är väl en sak, men i stället för att ta fram vettiga monteringssatser tvingar man folk att utveckla mer eller mindre lyckade lösningar själva.
Användarvisningsbild
av rejsbo
Sorry.
Att jag inte har hört av mig tidigare.
Men satan vilket ljus det blev.
Jag kör ganska mycket långtradare, och i de flesta fall spöar jag skiten
ur de långtradare jag kört.
Kör ett par tradare som har ljus som lyser längre, det blir fem prickar
bortåt en å en halv kilometer framför.
Då tycker jag mina lampor har en bättre ljusbild, bredare, men inte så långt, kanske 800 meter.
Helnöjd.
55 watt 6000K och Hella 3003 rally.
av Peanuts
Härligt att du är nöjd. På min så har jag breddljus på de yttersta ljusen och pencilbeam på det i mitten. Det ger en smal ljuskägla som når långt medan de två andra ger bra bredd, tycker det blev en bra kombination.
Hella 3003 och 55w 4300 från VVME.com
Användarvisningsbild
av paso
Lite OT men ändå. Farsan har en MY11 V60 med alla sensorer som Volvo har att erbjuda. Han fick ett erbjudande från sin lokale verkstad att konvertera helljuset till xenon för ca 3000 kr och hela paketet skulle vara framtaget av Volvo just för att komma runt problemet med montering av extraljus tillsammans med parkeringssensorer och City Safety etc.
Har någon mer hört talas om detta som isåfall även borde finnas till V70 också nu från MY12?
Användarvisningsbild
av hollan
finns inga xenonkonverterings satser på volvo så där ljög din lokala verkstad
men är du minsta händig själv så konverterar du helljuset för 1000lappen själv inget avanserat alls

Okej så Polestar engineered är inte s[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]

Jag vet inte vilken EQS du suttot i, men den &aum[…]