Jag tänkte återgå till orginaltråden med ett litet tips.
För ett antal år sedan satt jag i samma sits som trådskaparen.
Hade köpt en ny bil som tillbringade mer tid på verkstaden än hos mig.
Bärgaren och verkmästaren blev nästan mina bästa vänner. Eftersom jag hade all rätt i världen att hänvisa till konsumentköplagen och kräva hävning av köpet var jag på väg, men en god vän som själv jobbat som bilnasare i många år tyckte jag skulle vända på steken.
Orsaken till att jag köpte just den bil jag köpte var att jag gillade den och den passade alla våra behov.
Prata med säljaren sa han, kittla hans säljinstinkter, ge han en chans, börjar du bråka slår reptilhjärnan till och du får processa i månader.
Sagt och gjort, men för att stöka till det hade återförsäljaren upphört men jag tog kontakt med nya återförsäljaren som egentligen inte ägde problemet och lade fram min sak.
1. Jag har köpt en bil för x antal hundra tusen
2. den fungerar inte trots mer än 20 besök på verkstad under 8 månader
3. Jag vill ha en fungerande bil
4. Trots allt gillar jag bilen och modellen
5. Hur löser vi situationen.
Säljaren tog tag i situationen, kontaktade generalagenten räknade på sina marginaler pratade med mig och leasingbolaget.
Resultatet blev.
- De löste min "gamla" (10 månader) bil för restskulden från leasingbolaget
rabatterade ut en ny till mig med nästan 100.000:-.
Det jag fick ut var en lagerbil som snart skulle reas ut pga face-lift men det var en bil med bättre utrustning än den jag hade.
Det var helt ok för mig att välja en från face-liften men då hade jag fått vänta i 3 månader och han kunde inte rabattera lika mycket.
Men vadå, det var en likadan jag köpt, nu snart ett år tidigare.
Slutligen det proffsigaste i situationen, en ärlig ursäkt för de problem jag haft!
Sensmoralen är att man skall inte alltid börja med att hävda sin rätt, det kan man avsluta med när allt annat har sk---t sig.
Säljaren fick en chans att rädda situationen, Generalagenten tog sitt ansvar och det kostade mig inte en spänn i slutändan.
Ser man det ur säljarens synvinkel, framför sig har han en kund som har all rätt i världen att vara förbannad, men då debatten fördes på ett civiliserat sätt och han visste att jag i grunden var nöjd med modellen och inte ville byta bil för jag ledsnat fanns det alltså en öppning till en bra lösning för honom.
Hoppas ingen ser mitt inlägg som en patentlösning eller en massa pekpinnar för det är inte menat så, utan som ett förslag i debatten.
Hoppas det löser sig för Dig med Din bil och att Du och säljaren kan komma överens. Men om ni inte gör det så tycker jag att Du som sista alternativ innan basebollträet kör upp konsumentköplagen i ansiktet på honom och hävdar din rätt.
Vad jag förstod så gick den via leasing och vissa bolag bistår sina kunder juridiskt vid sådana här lägen.
Lycka till.