Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
XC90_Executive skrev:Säkerhet kan bevisas med tester, som är likadana helatiden. Det kan visas med fakta.
Ja, det kan man med väghållning med?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Ja, det kan man med väghållning med?
Det har för många faktorer omkring sig. Väder, temperatur, luftfuktighet, däck, däckstryck, förare, vikt osv osv.

Just körbiten är ju något man själv för bilda sig en uppfattning om. Tror inte att du krockar demobilar när du är ute och köra bara för att se hur säkra dom är.
av bilgalen
XC90_Executive skrev:Det har för många faktorer omkring sig. Väder, temperatur, luftfuktighet, däck, däckstryck, förare, vikt osv osv.
Gör man ett seriöst test kan man testa bilarna under samma förhållanden vid ett och samma tillfälle.

Finns förresten frågetecken kring krocktester också. Folksam gör ju sammaställningar varje år över verkliga olyckor. De brukar ofta visa en annan bild än krockproverna. Så att en bil gör bra ifrån sig i ett krocktest är inte samma sak som att bilen är säker i verkligheten.

Jämför tex Renault där alla modeller har 5 stjärnor i EuroNcap, men brukar inte hamna högt när verkliga olyckor rankas.
av klabban
bilgalen skrev: Finns förresten frågetecken kring krocktester också. Folksam gör ju sammaställningar varje år över verkliga olyckor. De brukar ofta visa en annan bild än krockproverna. Så att en bil gör bra ifrån sig i ett krocktest är inte samma sak som att bilen är säker i verkligheten.

Jämför tex Renault där alla modeller har 5 stjärnor i EuroNcap, men brukar inte hamna högt när verkliga olyckor rankas.
Nu verkar exempelvis nya Megane och Laguna inte finnas med ännu. I de fall där bilarna ännu inte finns med i listan kan Euroncap ge en hyffsad indikation på hur säker en bil är iaf. (Och kollar man in gamla Lagunan ligger ju faktiskt den i bästa klassen)
av Pachipachihand
Finns ju ett test med en ny renault modus på youtube som är en skitbil i mångas ögon men den gör ändå mos av en tung pansar kryssar till volvo 960 så visst går tekniken framåt.
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Jag tänkte återgå till orginaltråden med ett litet tips.

För ett antal år sedan satt jag i samma sits som trådskaparen.

Hade köpt en ny bil som tillbringade mer tid på verkstaden än hos mig.

Bärgaren och verkmästaren blev nästan mina bästa vänner. Eftersom jag hade all rätt i världen att hänvisa till konsumentköplagen och kräva hävning av köpet var jag på väg, men en god vän som själv jobbat som bilnasare i många år tyckte jag skulle vända på steken.

Orsaken till att jag köpte just den bil jag köpte var att jag gillade den och den passade alla våra behov.
Prata med säljaren sa han, kittla hans säljinstinkter, ge han en chans, börjar du bråka slår reptilhjärnan till och du får processa i månader.

Sagt och gjort, men för att stöka till det hade återförsäljaren upphört men jag tog kontakt med nya återförsäljaren som egentligen inte ägde problemet och lade fram min sak.

1. Jag har köpt en bil för x antal hundra tusen
2. den fungerar inte trots mer än 20 besök på verkstad under 8 månader
3. Jag vill ha en fungerande bil
4. Trots allt gillar jag bilen och modellen
5. Hur löser vi situationen.

Säljaren tog tag i situationen, kontaktade generalagenten räknade på sina marginaler pratade med mig och leasingbolaget.

Resultatet blev.
  • De löste min "gamla" (10 månader) bil för restskulden från leasingbolaget
    rabatterade ut en ny till mig med nästan 100.000:-.
Det jag fick ut var en lagerbil som snart skulle reas ut pga face-lift men det var en bil med bättre utrustning än den jag hade.
Det var helt ok för mig att välja en från face-liften men då hade jag fått vänta i 3 månader och han kunde inte rabattera lika mycket.
Men vadå, det var en likadan jag köpt, nu snart ett år tidigare.

Slutligen det proffsigaste i situationen, en ärlig ursäkt för de problem jag haft!

Sensmoralen är att man skall inte alltid börja med att hävda sin rätt, det kan man avsluta med när allt annat har sk---t sig.

Säljaren fick en chans att rädda situationen, Generalagenten tog sitt ansvar och det kostade mig inte en spänn i slutändan.

Ser man det ur säljarens synvinkel, framför sig har han en kund som har all rätt i världen att vara förbannad, men då debatten fördes på ett civiliserat sätt och han visste att jag i grunden var nöjd med modellen och inte ville byta bil för jag ledsnat fanns det alltså en öppning till en bra lösning för honom.

Hoppas ingen ser mitt inlägg som en patentlösning eller en massa pekpinnar för det är inte menat så, utan som ett förslag i debatten.

Hoppas det löser sig för Dig med Din bil och att Du och säljaren kan komma överens. Men om ni inte gör det så tycker jag att Du som sista alternativ innan basebollträet kör upp konsumentköplagen i ansiktet på honom och hävdar din rätt. :-D

Vad jag förstod så gick den via leasing och vissa bolag bistår sina kunder juridiskt vid sådana här lägen.

Lycka till.
av bilgalen
Mikael_0223 skrev:Sensmoralen är att man skall inte alltid börja med att hävda sin rätt, det kan man avsluta med när allt annat har sk---t sig.
Mycket bra skrivit! Många ute i samhället som behöver ta till sig av detta, inte bara gällande bilar.

Men hur gick det nu för trådskaparen. Han fick ut en ny bil? Är han nöjd med den nya så här långt? Är det samma modell och märke?
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Och vår S80 hamnade i vår ägo på samma sätt fast med en evigt krånglande xc90 istället som bytesobjekt. Nu har jag helt plötsligt en ny bil som endast har ett fel (knakande stolschassi) istället för en beg. sk premiumbil som på 11 månader reparerades 13 ggr och visades upp 5 ggr. Men tack vare en trevlig attiyd hos både mig och bilfirmans representanter så löstes min huvudvärk. Var bara sakliga i era "krav" / "önskemål".
av Petzzon
Har hela tiden haft den inställningen, verkstaden har gjort allt som står i dess makt säljaren kännar jag väl.
Bara sagt till dom att jag ej önskar uppleva 1 årsdagen i denna bil.
Nu är det inte klart att volvo tar tillbaka bilen, dock tar leasingbolaget tillbaka den och jobbar vidare på en lösning med Volvo.

Nu lutar det trots allt åt en volvo igen XC70 D5 manuell.

BMW blir helt enkelt för dyr, detta beror inte på inköpspriset utan att vi på mitt jobb har volvo på ett leasingbolag och övriga på ett annat!! Och volovos eget bolag kan helt enkelt räkna bättre, En BMW 520D touring som trots allt är bra mkt billigare i inköp än den XC 70 ja nu tar skulle kosta mig över 1500:-mer per månad.

Så volvo får en chans igen!!

//peter
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Petzzon skrev:Har BMW blir helt enkelt för dyr, detta beror inte på inköpspriset utan att vi på mitt jobb har volvo på ett leasingbolag och övriga på ett annat!! Och volovos eget bolag kan helt enkelt räkna bättre, En BMW 520D touring som trots allt är bra mkt billigare i inköp än den XC 70 ja nu tar skulle kosta mig över 1500:-mer per månad.
Så volvo får en chans igen!!
//peter
Vovlo XC70 D5 motsvarar ju ungefär 525 xd touring, då kostar volvon 359 000 och BMWn 421 000 så nog är BMW dyrare tycker jag.

Rek bytesintervall 12000 mil Vem rekommender[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]