Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rosefors
apersson850 skrev: ons 29 nov 2023, 21:21 I den diesel som jag har nu har jag bytt en insprutare. Den fungerade, men gav en felkod, så för att undvika potentiella problem bytte jag i alla fall.
Något annat av de fel som räknats upp av rosefors som vanliga har jag inte råkat ut för.
En anledning till att dieslar ofta går längre än bensinarna är att de gör betydligt färre varv.
Jag misstror inte hur väl din bil har fungerat, men ingen kan neka till att det är fel som enbart drabbar dieselbilar och att det är vanligt förekommande fel. När något händer på en diesel, då kostar det och är svårare att felsöka.

En liten personlig notering dock, har sett förut att du skrivit hur befriad från fel du varit med din bil, för att i andra inlägg läsa att du haft hur mycket som helst som bytts ut och som du underhållit. Nu är det såklart inget fel med att underhålla sin bil, men vi kan ju ändå vara överens om att vi som har möjlighet utför underhåll i förebyggande syfte för att undvika haverier? För eller hur hade du bytt exempelvis frihjulet?

Dessutom är det inte är varvtalet som tar kål på grejerna, utan vridmomentet.
av klacken
Volvos diesel femma är ju en av dom slitstarkaste motorer som gjorts och där finns vridmoment så det räcker
av rosefors
Min V70 Bensin jag kört längst med har haft godkända besiktningar utan en enda anmärkning 10 år i rad. Den har gått 44k mil och under perioden 14k mil.

Betyder inte att den inte har behövt underhållas. Hade man inte gjort nånting hade den såklart blivit ståendes vid vägrenen vid nått tillfälle. Inget har dock krävt ett ingrepp för mer än nån tusenlapp för en enskild komponent. Det mest enskilt krävande är byte AC-koppling och byte vevhusvent, inget i nörheten varken kostnadsmässigt eller prismässigt jämfört med vanliga dieselåkommor.
av rosefors
Finns förresten en annan tråd från idag med en stackare som sitter och knackar tänder för att hans tillsatsvärmare i hans V70 D5 2010 lagt av.
av William85
Jag har haft tillsatsvärmaren avstängd i 6 år, inte ens i -30 tycker jag motorn har problem att leverera värme utan hjälp. Förra veckan behövde jag kallstarta vid -17 och det behövs inte så lång körning för att få värme och drifttemperstur. Men för det mesta brukar jag såklart förvärma en stund före avfärd för komforten. Bilen i andra tråden måste ha nåt fel på termostaten.
av rosefors
Kan inte uttala mig om vad för fel bilen i den andra tråden har, men klart det blir varmt även i en diesel när man är ute och "kör". Har man däremot ingen last på motorn, exempelvis som i stadstrafik, då blir det ingen värme från en diesel utan tillsatsvärmare eftersom, som det konstaterades ovan, den har mindre "spillvärme" pga "högre verkningsgrad".
Användarvisningsbild
av apersson850
rosefors skrev:Dessutom är det inte är varvtalet som tar kål på grejerna, utan vridmomentet.
Antalet varv motorn gjort ger också slitage. Dieslar ligger ofta på runt 2/3 så högt varvtal, så på samma körsträcka har de inte snurrat runt lika många gånger.
Den ryckiga gånger ger mer påfrestningar, det är helt klart. Det är ju därför som det där frihjulet sitter där, exempelvis.

Visst har jag bytt en del grejor, men jag tycker ändå inte att det varit speciellt mycket med tanke på att bilen nu rullat 40000 mil. Jag har haft bensinare från Volvo som har behövt fixa fler saker. Den förra jag köpte ny fyllde bokföringen av fixade problem en hel A4 redan vid 8000 mil.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av Malmstroem
Jag bryr mig väldigt lite om vad som driver min bil. Jag har haft bensin, diesel och nu elbil. Alla har sina fördelar och nackdelar. Jag kan gott tänka mig vilket som helst av alternativen även i framtiden.

När det gäller XC70 av denna generationen (08-16) har det sålts i särklass mest diesel. Vissa år mer än 95%. Det gör det rätt svårt att hitta en bensinare, även om de finns. Jag hade t.ex. en morbror som hade en XC70 T6 ett tag.

Volvos dieselfemma har visat sig hålla rätt bra. Den har problem med multirem som orsakar haveri på kamrem -- men det är inte jättevanligt. Tyvärr brukar det leda till totalt motorhaveri om det händer. När det gäller EGR så är det lite problem, även på Euro 6 bilarna. Var glad att du inte har VEA (eller valfri annan fyrcylindrig Euro 6 diesel från annan tillverkare). Där kan du prata om EGR problem...

Har du otur så kan du få byta spridare, högtryckspump etc. Det är dyrt. Sedan är det inte ovanligt att någon sensor ger sig. De brukar vara billiga att byta, men felsökningen kan vara besvärlig.

Jag ser tillsatsvärmare / extravärmare / parkeringsvärmare eller vad du nu vill kalla det som rätt viktigt på en bil. Jag köper helst inte en utan den funktionaliteten. På XC70 diesel så har de flesta jag sett den installerad. Visst är det en sak till som kan gå sönder -- men när den fungerar är den för mig ett synnerligen praktiskt tillbehör. Om/när den går sönder kommer den att repareras.
Användarvisningsbild
av apersson850
Malmstroem skrev:Vissa år mer än 95%.
Sista året fanns bara diesel, såvida det inte stod någon bensinare kvar i något hörn.
När jag köpte min var enda alternativet T6.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 14

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]

Vilken bränslebox passar?

Hej har en 740 turbo 1990 med AC Sitter en box i […]

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardäck[…]

Jag passerade precis 1000 mil med min så jag[…]