Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har motorn aldrig varit bortplockad lär det inte gå att skruva bort den på normalt sätt heller.
Du behöver nog åtminstone skära upp spår i skruvarna innan du kan få ut dem. Det har jag gjort på någon sådan bil som jag skruvade på.
@S65D, Såg det på att det va en Volvo åf som bytt beläggen tidigare vid service och de brukar inte dela på dessa då de har ju programmet för att backa och föra tillbaka de. Inga märken på skruvar eller annat. Men visst kunde det hänt men högst osannolikt.
Jag brukar ta bort motorerna när jag byter mellan sommar- och vinterdäck. Då har jag koll två gånger om året på att det håller tätt och är rent och fint där inne. Dessutom sitter inte skruvarna hopplöst fast nästa gång heller.
En aning fett på gummipackningen gör den lätt att få dit och tätar de små porer där fukt annars kan tränga in och förstöra dreven.
På den lokala Volvoverkstaden här byter de numera regelmässigt även parkeringsbromsmotorerna om oket behöver bytas för de kan inte få loss motorerna. Det är en följd av att metoden att backa motorn elektriskt använts, så motorerna aldrig har lossats under bilens livslängd.
S65D skrev: lör 17 aug 2024, 19:28
Micce1980 skrev: mån 07 sep 2020, 19:35 +1 på att använda ett batteri om man nu inte har vida dice hemma. Plockade bort elmotorn själv på förra bilen och det sket sig, det hade tidigare verkstad/ägare med gjort så det hade läckt in vatten och smuts så vart bara att byta ut allt. Senare en annan gång tänkte jag till och testade ett 9v batteri och det fungerade kalasbra. Nuvarande bil kröp jag under för att inspektera allt och de hade aldrig varit isärtagna heller.
Skulle göra detsamma förra helgen och idag men det ville sig inte.

Förra helgen hade jag två Energizer 9v och fick motorn att dra tillbaka men det lät som att den knappt orkade. Den höll dock på rätt länge (närmare 10 sek) och jag trodde kolven var tillbakadragen. Kunde dock inte skjuta in kolven med en mejsel genom oket, det satt stenhårt. Blev då osäker på om jag kopplade sladdarna rätt och om motorn egentligen hade gått åt fel håll. Kopplade då om sladdarna och då sattes bromsen åt. Efter lite fram och tillbaka tog batterierna slut.

Idag köpte jag två Duracell 9v (i hopp om att dom skulle fungera bättre), såg att många på Youtube använde just ett sånt. Den här gången lät bara motorn i en-två sek innan den stannade. Kopplade om sladdarna och samma sak händer. Testade flera gånger men motorn vill inte röra sig mer än så.

Försökt att googla men inte hittar nån med samma problem. Vad kan det vara?

Kommer aldrig fatta varför ni kluddar med 9 volt batterier? Det finns ju 12 volt batteri i bilen. Drog bara en kabel från batteriet.
@VolvoB20, De är behändiga när man hade både 9v batteri samt kontakt liggandes istället för att behöva skaffa längre kabel och alla känner sig nog antagligen tryggare med detta som inte är så vana att skruva sen de hade mekano :-) Till nuvarande bil har jag dice så använde den vid byte av belägg bak på i vintras

.
Unknown.jpeg
Unknown.jpeg (4.49 KiB) Visad 1848 gånger
Att öppna motorn har jag ännu dragit mig för just pga risken att förstöra något. Men när man inte har en läsare och kostnaden för krokodilskor är 30 kr, två 9v-batterier är 60 kr plus att det tar under minuten att koppla ihop känns förstavalet rätt enkelt. En bra läsare är alltid värd pengarna, men i så fall får man också använda den då och då. Att använda den en gång vartannat år eller var tredje år för att backa parkeringsbromsen räcker inte riktigt enligt mig. Sen att 9v-metoden inte funkade just för mig är en annan sak 😂

Tittade på motorn men såg inget glapp, sprickor och det såg åtminstone inte ut som nån hade varit där och skruvat. Gick även igenom alla servicepapper för säkerhets skull. Ska få tillgång till en läsare som kan backa parkeringsbromsen och tänkte ge det ett försök. Annars får jag gå vidare med det.
S65D skrev:Att öppna motorn har jag ännu dragit mig för just pga risken att förstöra något.
Risken är den omvända. Om du inte plockar av den två gånger om året och smörjer skruvarna när du sätter dit den igen så förstör skruvarna sig själva och du har ingen koll på om det kommit in fukt så den håller på att rosta sönder.
Att de använder Vida eller motsvarande på verkstäderna för att spara tid (som är dyr där) är självklart. Lika självklart är att den som hemmamekar och arbetar för sig själv enbart gör jobbet ordentligt, alltså tar bort och inspekterar motorns innandöme, istället för någon halvmesyr med batterier eller liknande. Du gör ju jobbet själv för att spara pengar. Alltså ska du då också arbeta förebyggande för att spara pengar längre fram.
Lite fett på gummipackningen när du stoppar tillbaka motorn så går den lätt dit och fettet tätar dessutom om det finns någon liten por som fukt skulle kunnat komma in i. Det enda man behöver akta sig för att att spänna ner motorn med plastöronen, men det bör vara självklart för den som är kompetent nog att ge sig på att mixtra med bromsarna på en bil.
Tack för bra tips, ska ha dom med mig. Jag gör det först och främst för att det ska bli ordentligt gjort, sedan är det kul att lära sig. Är lagd åt hållet att jag hellre försöker samla så mycket information som möjligt innan något tas sönder, istället för efter något tagits sönder.
Att det ska gå snabbt på verkstäderna förstår man, men att dom aldrig inspekterar denna motor låter ju väldigt dumt? Det borde också resultera i en del förstörda motorer. Googlade som sagt runt en hel del men har inte lyckats hitta någon med samma problem som mig. Har du några länkar som passar in på mitt problem tas de gärna emot.

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]