Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev:Dina erfarenheter i kombination med Wolfyswes inlägg tidigare i tråden här tycker jag tyder på att det finns ett konstruktionsfel som gör att bilen helt enkelt inte klarar den specifika körsituation (motorvägspåfart med snäv kurva) som här är aktuell, i alla fall inte om man hanterar situationen på det sätt du normalt gör.

När det gäller din tidigare felkodsrapport här pekar de båda ECM-koderna på problem med hastighetssignalen, närmare bestämt att informationen om hastighet från bromssystemet (mätning via ABS-givarna på framhjulen) inte stämmer med informationen om hastighet från växellådan, vilket förstås inte är så konstigt när lådan inte driver som den skall. De båda TCM-koderna pekar på problem med solenoidfunktionen i växellådan som bland annat kan bero på för låg oljenivå.

En tänkbar förklaring till vad som hänt är att oljenivån i växellådan felaktigt mäts som alltför låg eller faktiskt blir alltför låg i en del av lådan på grund av de sidokrafter som uppstår i kurvan på motorvägspåfarten vilket leder till felkoder och felaktig funktion på växellådan (TCM) som i sin tur utlöser felkoderna på motorstyrsystemet (ECM). En annan tänkbar förklaring är att felkoderna på ECM sätts först därför att kurvan på motorvägspåfarten av ett eller annat skäl orsakar diskrepans mellan bromssystemets och växellådans hastighetsmätning och att växellådan då inte vet hur den skall växla. Men det enda felsymptom VIDA anger för de båda ECM-koderna är problem med tomgången. Dessutom förutsätter denna förklaring att TCM-felkoderna bara pekar på något problem långt tillbaka i tiden och inte har något med den nuvarande situationen att göra.

Ska sägas att jag i de situationer jag har känt att det skulle kunna hända har jag varit mycket försiktig, men det har inte spelat någon roll på vilket sätt jag kör tyvärr.

Jag har nästan uteslutit problem med själva lådan då den gamla är byt mot en utbyteslåda.
Alltså var felkoderna jag nämnt tidigare satta på den gamla växellådan. På den nya utgår jag ifrån att det ej var några felkoder när den kom ifrån verkstaden. Dessutom borde ju oljenivå vara korrekt efter ett lådbyte.

Om man nu ska utesluta problem med själva lådan, vad kan det då vara?
Det nämns någon givare som mäter oljenivå, men den sitter väl inuti lådan och borde därmed vara bytt i samband med lådbyte.
Och om det är någon hastighetsgivare vid framdäcken borde det visa felkod på detta också, inte bara på växellådan.

Och att det skulle vara exakt samma fel på 2 st växellådor håller jag för osannolikt.

Nu ska jag försöka häva köpet. Det här går inte längre.
Hur går jag lättast tillväga med detta?

/jonas
av least
En sak som kan vara värd att prova är att be verkstaden logga händelser i realtid när du provocerar fram felet i din "dödskurva". Då bör man kunna se om det är någon sensor som ger abnorma värden.

Jag tror att felet är ett sensorvärde som är utanför givna extremer/gränser, men det underliga med detta är att felet borde inte leda till att bilen slutar driva. Bilen borde dock om något gå ner i ett felsäkert läge av typen limp-home.
av rid54
Ett verkligt långskott är väl möjligen någon form av glapp i växelväljaren/spaken (antar att det är delvis elektriskt). Sidokrafter påverkar nån kontakt/anslutning... avbrott gör att lådan tror att du valt "N"... men det är ju närmast hopplöst att felsöka. Att bägge lådorna har identiska problem verkar långsökt.
av Cox
Lådan skulle mycket väl kunna vara kass, har en polare som fick byta ut lådan 3 ggn innan det lirade som det skulle. Det är nackdelen med att få beggade delar på försäkringen tredje gången vart det nylåda, försäkringsbolaget tröttnade väl antar jag

Skickat från min iPhone med Tapatalk
rid54 skrev:Ett verkligt långskott är väl möjligen någon form av glapp i växelväljaren/spaken (antar att det är delvis elektriskt). Sidokrafter påverkar nån kontakt/anslutning... avbrott gör att lådan tror att du valt "N"... men det är ju närmast hopplöst att felsöka. Att bägge lådorna har identiska problem verkar långsökt.
Ja fast om det bara vore att lådan trodde att man lagt i "N" istället för "D" borde det inte ha blivit något felmeddelande om nedsatt funktion på lådan.
Ja det är MPS6 vi talar om. Se här rörande användningen på modeller/årsmodeller.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Powe ... ansmission

Så vitt jag vet har Volvo använt denna låda tillsammans med de fyrcylindriga motorer från Ford och PSA som man fram till nyligen haft i sina lite motorsvagare modellvarianter. Däremot har man inte kombinerat den med sina egna femmor och sexor och inte heller med de nya fyrcylindriga VEA-motorerna.
Det är en getrag 6dct450 vilken också är vridmomentet den är specificerad till. Återfinns i många bilar med små och stora modifieringar som bland annat 6dct470.
Skön låda, men dubbelkoppling kräver minutiös service och de 9000 specade milen mellan service är satta av nån som inte tycker om dom.
[quote="volvovesjuttio"]Tänkte uppdatera er lite. Efter att bilen varit iväg hos bilmånsson så fick jag alltså hem den. Efter 1 vecka var det dags igen, samma sak hände, men nu kunde jag stänga av och starta om för att få den att gå som "vanligt".
Ringde återigen till bilförsäljaren som ville ha ner bilen till dom igen.
Sagt och gjort. Bilen fraktades ner och efter ett par veckor kontaktar dom mig och säger att dom tänker byta växellåda till en beg låda.
Bra tänkte jag och kände nu att allt kunde få ett slut, om än ett kostsamt slut då jag var tvungen att betala en inte allt för liten del.
Hämtade bilen igår( läs lördag) och allt flöt på bra hem(26 mil)
Dagen efter (läs söndag) åkte jag till doktorn för ett ömmande öra och på hemvägen tänkte göra eldprovet med den nya lådan.
Eldprovet är det ställe där det hände första gången, en väldigt skarp högersväng på motorvägspåfart.
Och till min stora förvåning så hände det igen. Meddelande " växellåda nedsatt funktion" kom upp och bilen drev inte utan bara varvade.

Och detta hände alltså med NY VÄXELLÅDA!! Jag har själv sett kvittot på bytet samt pratat med den verkstad som utfört det. Allt är i sin ordning.
Vad fan är det som händer?!

Ringde återigen till bilförsäljaren och berättade vad som hänt och sa att nu får det vara nog. Sa att dom nu får ta tillbaka bilen. Dom har efter 2 försök inte lyckats laga bilen. Skandal!!

Nu väntar jag ett samtal från dom imorgon för att dom skulle ge mig ett förslag.
Hoppas verkligen det är att ta bilen tillbaka. I annat fall kommer jag driva detta så långt det går.

Sen vi köpte bilen 20/8 har vi kunnat nyttja den sammanlagt 2 veckor.

Fortsättning följer...[/

Nu kommer en inte helt väntad vändning i den här soppan till historia.
Efter mycket om och men har försäljaren gått med på att häva köpet och ge mig alla pengar tillbaka.
Detta känns oerhört skönt då jag har krigat mot företaget sen i augusti.

Det som nu känns surt är om jag förlorar de pengar jag har lagt ut på den nya växellådan, ska göra allt för att få tillbaka dom också.
Ska ha koll på denna bilen och genast meddela nästa ägare om bilens historia, känns inte schysst om någon köper den helt ovetandes om vilka problem som varit.

Är mycket tveksam till att den nya bilen som ska inhandlas kommer vara en Volvo, har blivit rejält skeptisk till kvalitén på framförallt deras växellådor.
Dom två alternativen jag sneglar på nu är Audi A6 avant från 2012 och framåt, och BMW 5serie touring från 2012 och framåt.

Ska också försöka ta reda på vad som egentligen är fel på denna bilen och meddela svaret här.
Är uppenbarligen ett ovanligt fel då det gång på gång slunkit igenom Volvos egna felsökningar.

Med vänlig hälsning,
volvovesjuttio skrev:Är mycket tveksam till att den nya bilen som ska inhandlas kommer vara en Volvo, har blivit rejält skeptisk till kvalitén på framförallt deras växellådor. Dom två alternativen jag sneglar på nu är Audi A6 avant från 2012 och framåt, och BMW 5serie touring från 2012 och framåt.
Kan ju förstå att du är besviken. Men en mer rationell reaktion om du i övrigt varit nöjd med bilen är väl att kika på en Volvo med annan växellåda (de vanliga momentomvandlarlådorna har inga särskilda problem i den här generationen vad jag vet) och välja något annat ställe att köpa den på.
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]