Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu undrar man ju om "den där sekunden" för inkopplingen är ett typiskt ilandsproblem.

Ett annat prov man kan göra är av typen "fläckvis halka" men det är svår att hitta det underlaget sommartid, men här är ett exempel.

Om jag körde tex uppför en brant backe med släp bakom i jämn fart och det ligger rullgrus här och där i fläckar på det hårdpackade underlaget så var det omöjligt att märka av spinn med 2010:an då AWDn gick in så snabbt och korrigerade så man trodde det drev på alla 4 hela tiden. Inkopplingen var blixtsnabb.
Även om texten på Gen 4 är smått löjlig så var jag benägen att skiva under på den i alla fall...

I systemet ingår funktionen Instant Traction som med ljusets hastighet flyttar drivkraften från fram- till bakhjulen när man startar på halt eller löst underlag.

På min MY13 Gen 5 märks det klart och tydligt att hjulen hinner spinna loss momentant innan AWDn hinner reagera hoch omfördela kraften, Det syns också tydligt i spåren efter bilen i samma backe.
bjornw skrev:Det var något liknande jag testade med en MY13 XC70 automat och jag hade svårt att få den att spinna bak, det tog uppemot en sekund innan det började röra på sig bak. Bilen var enhjulsdriven besvärande länge....

När jag kör rakt upp för vår slänt, som ser väldigt lika ut som din, med 60:n MY12 manuell släpper det inget oavsett om det är blött eller om jag stannar mitt i och startar igen.
Man tappar ju rätt mycket i driv varje gång det tillåts spinna loss, och det blir ju rätt fula märken i underlaget som på gooses bild, istället för att bara åka i väg lite lungt och fint utan spinn.
Provade nyss i en gräsig uppförsbacke. Stannade i backen och klappade sedan till pedalen allt vad det gick. Med automatlåda får man ju aldrig en sån där tvär start, men efter några tiondelars betänketid morrade dieseln till och sen spann det loss i det regnvåta gräset (jo, det regnar i Småland, om nu någon missat det).

Med vilje höll jag styrningen lite snett, så inte fram- och bakhjul rullade i exakt samma spår. Man ser tydligt att fram- och bakhjul vid ena sidan har spunnit loss ungefär samtidigt, för det var ungefär samma avstånd mellan där spåren började som hjulbasen är på bilen. Vid den andra sidan har det dröjt ungefär en halv meter längre innan det bakhjulet också började spinna. Jag hörde det typiska knattret av fattigmansdiffbromsen (TRACS) när motorn fått upp flåset, så det stämmer nog rätt bra med att det var efter den halvmetern som bromsen huggit tag i vänsterhjulet tillräckligt för att högerhjulet också skulle börja slira i gräset.

Detta är alltså med generation IV, och det är väl precis som VolvoB20 menar att hans tidigare bilar uppfört sig, såvitt jag har förstått?
Citat// Jag har haft flera olika mjukvaror inkl den allra senaste i min så det borde inte diffa då det väl är samma hårdvara.

Jag tycker Gooses resultat är väldigt lika hur min bil är, det tar bortåt en sekund känns det som innan bak kopplas in, Därför blir det så stora spår av framhjulens slirande/krafsande.///

Det som hände VF med Xc60 vart följande jag kör och ställer mej i "backen" Stannar , Gasar sedan och av momentet som uppstår så vill jag mer säga att underlaget följde med däck mönstret upp alternativt så vred sig hjulet några cm innan bakhjulen agerade
Sedan så när jag försiktigt backade ner så låstes vf hjul och drog med sig lite av underlaget men jag släppte snabbt ..

Sedan vart mitt gaspådrag rätt litet från stillastående till att sakta rulla uppåt så ingen överdrivet gaspådrag
mer en situation av att kopplat släp och sakta ta sig iväg för att komma i rullning
hade man gett full patte så hade det nog vart jordfräs på alla 4 sådan är min i alla fall

Man vill ju inte skada Chefens bil den hade "bara" rullat 160 mil och han ville uttryckligen inte se några bilder (han är en asfaltskörare av stor rang) och hade säkerligen tyckt att detta inte vart sådant här man skall ha bilen till ;-//

//gooose
Senast redigerad av 1 gooose, redigerad totalt 0 gånger.
Jag kommer få en passat levererad vecka 32 med gen 5 på haldex, och jag kommer garanterat testa den ganska omgående med tanke på tt jag drar tung husvagn, båt trailer och vanligt släp. Hur redan pratat med säljaren av passaten, men dom vet inget om ngt fel och ingen har klagat, så vi får väl se. :D
Min V70 D5 -09 har så vitt jag vet gen 4 (ser även ut så om jag tittar under och jämför på Haldex hemsida). Men nog tycker jag att även denna hinner krfsa lite fram innan bakhjulen driver?
En polare har en Superb 4x4 som han hävdar har gen 5. Den upplever jag som rappare än min. Men det kanske beror på viktfördelning osv
apersson850 skrev:Jag erbjöd mig att besöka VolvoB20, men då hade han redan sänkt båten och sålt hästarna, eller hur det nu var, så det var för sent. Jag känner inte till någon med en 2013 här omkring, så jag kan bara fixa 2012:an.
Njae, båten är i sjön o hästarna på sommarbete, däremot asas det husvagn bakom bilen som omväxling.

Kom på en sak, det är ju inte riktigt rätt att jämföra min MY13 med din MY12 då jag ju har specialprogramvara i min som desperat försöker låsa ihop AWDn för att förbättra drivningen och efterlikna Gen 4. Men visst kan vi prova ändå när jag hinner med. :D

Det har ju gått så långt att att det låter riktigt illa när jag svänger i låg fart och på motorvägen tror jag att hela bilen skall skaka sönder när jag byter fil tex :evil:

Mn borde ju jämföra en standard MY13 mot en standard MY12.

Jag gillar verkligen inte denna bilen. jag blir galen. Skulle tex trixa in husvagnen långt in i skogen på en natrucamping med slaombackning mellan träden. Min 2010 lade sig alltid snällt på 750 rpm tomgång på D5an och sen var det bara att backa då den ju har brottarvrid på tomgång.

Denna MY13 har ju den totalt helidiotiska automatgasningen, bara man tittar på kopplingspedalen så automatgasar den upp till minst 1000 rpm. Det är på tok för fort för att man ska hinna styra i den farten under backningn med husvagn och man måste därför slira på kopplingen vilket sliter och riskerar bränna koppling.

Jag är villig att betala massor med pengar för att slippa denna extremt irriterand automatgasningsfeature på min MY13. Hur tänkte man när man implementerade den ?:-/
Sjösatte 1000 kg båt på rampen. Drog sedan upp den igen med bilens båda axlar på grusunderlag. Sakta uppför och kunde inte märka att något framdäck ens släppte taget. Inte jättebrant (kanske 1 meter höjdskillnad mellan bakaxel och traileraxel) men imponerad av driften. Nu är det en hederlig -08, så kanske ”bättre” generation?? Tilläggas att det funkat lika bra på tidigare bilar (-99 med visko, -03 xc70, -04 xc90). Men på alla dessa har det rivit loss lite innan bakaxeln börjar jobba. :) :)
svedan skrev:Sjösatte 1000 kg båt på rampen. Drog sedan upp den igen med bilens båda axlar på grusunderlag. Sakta uppför och kunde inte märka att något framdäck ens släppte taget. Inte jättebrant (kanske 1 meter höjdskillnad mellan bakaxel och traileraxel) men imponerad av driften. Nu är det en hederlig -08, så kanske ”bättre” generation?? Tilläggas att det funkat lika bra på tidigare bilar (-99 med visko, -03 xc70, -04 xc90). Men på alla dessa har det rivit loss lite innan bakaxeln börjar jobba. :) :)
Instant Traction med PreLoad kom redan 2006 med Gen 3, det är därför din 2008 inte släpper fram.

Min Gen 5 är tillbaka på samma nivå som de första AWD:erna och "river loss lite" innan bakaxeln kopplas in.
  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 130
230fk går snålt

Original kablage till pumpen i tanken orkar inte m[…]

Tätningsmassa ventilkåpa

Silikon mellan topphalvorna måste undvikas. […]

ABS lampan lyser, antisladdlampan, hastighetsm&aum[…]