Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

d5summum skrev:Dimljus och rövgrillen i baksätet.
Rövgrillen i framsätet är också rätt meningslös. Sätet är ju inte varmt när man sätter sig, och när skinkorna värmt upp ytan efter 15 sekunder har man ju inget behov av extravärme.
apersson850 skrev:Så fungerar det inte på min. Bakrutetorkaren går enbart om regnsensorn tycker det är dags att torka framtill.
Kanske de har gjort funktionen slugare med åren, då. På V70 från 2004 går bakrutetorkaren om torkaren fram är till, men där finns ingen regnsensor.
Precis som det skrevs innan så är det på min så att den går igång om jag lägger i backen, fast utan att det regnar - alltså även om bara regnsensorn är aktiverad fast utan att torkarna går...vilket kan bli lite störande om man aktiverat dom pga regn tidigt i färden men att det sedan slutat regna/inte skvätt upp nått och baktorkaren går igång när man lägger i backen för att parkera - då kan det skrapa till lite gött om det finns skit på bakrutan och det är torrt!

Men nu snackar vi ju mycket i-landsproblem i denna tråden, det förstör ju inte hela dagen direkt 8)
Detta var en riktigt rolig tråd! :-)-)
Jag har ögnat igenom samtliga 22 sidor och fascineras över hur olika man kan se på saker och ting.
Mitt/min mest "onyttiga tillbehör/funktion är utan tvekan AM-bandet på radion.
Jag menar, det finns ju inte ens på långa vägar tillstymmelse till behov för detta!?

För övrigt så vill jag inte frångå kutymen att gå off topic i tråden, så här kommer mina positiva "funktioner":
- Polestaroptimering  Det "extra" oumpf'et var värt varenda krona!
- Adaptiv farthållare  Underbar när man vänjt sig. Har resulterat i att jag kör lugnare(enl. frugan..hmm)
- Vinge V70  Tycker personligen att vingen kompletterar formen såväl från sidan som bakifrån. Funktionell? Knappast..
- Regnsensor  Underbar! Speciellt när nederbörden varierar och man slipper sitta och justera manuellt.
- AC  Ja men, kom igen nu! Klockren såväl sommartid som vintertid!
- USB-uttaget  Har testat bluetooth innan, men pga att jag kör med Spotify+Waze konstant igång,
  så gillar jag känslan bättre att komma fram med ett fulladdat mob.batteri än rejält urladdat...
- Eluppvärmda spolarmunstycken  Denna är lite tricky! Har jag "använt/haft nytta av" funktionen? Mjae?.eller?
  Jag har ju aldrig varit med om att det har frusit, men om detta primärt är tack vare denna funktion har jag svårt att säga.

Måste tillägga att jag alltid kör med funktionen med infällbara backspeglar.
Främst pga att det, där jag normalt parkerar, finns en massa illvilliga hundägare som när de lallar jämte bilen
gärna dyngar i speglarna om de är utfällda. Nu har jag allt uträknat, in i minsta detalj.. Jag parkerar med
exakt ett sådant avstånd till trottoarkanten, att de inte kan gå mellan bilen och trottoaren(i mitt fall gatsten+gräs)
och avståndet är ändå såpass stort att de skall till jäkligt mycket för att de skall komma åt och gå på bilen när de går på trottoaren.
Sedan är ovan nämnda funktion bra om man, efter att ha lämnat sin parkerade bil, får hjärnsläpp och blir osäker på om man låste eller ej.
Jag har förvisso en "i-knapp" på nyckeln, men den har en bra jäkla irriterande fördröjning innan man får reda på läget.
Det blinkar runt som värsta tivolit!

//Familyman
StringerBell skrev:Rövgrillen i framsätet är också rätt meningslös. Sätet är ju inte varmt när man sätter sig, och när skinkorna värmt upp ytan efter 15 sekunder har man ju inget behov av extravärme.
-Du har inte skinnklädsel? totalt värdelöst egentligen, iskallt vinter, stekhet i solen.., där får du inte värme efter 15sek i minusgrader vill jag lova!! Som att sätta sig på en isbit... tacka för rövgrillen!
Familyman skrev: Mitt/min mest "onyttiga tillbehör/funktion är utan tvekan AM-bandet på radion.
Jag menar, det finns ju inte ens på långa vägar tillstymmelse till behov för detta!?

Måste tillägga att jag alltid kör med funktionen med infällbara backspeglar.
Främst pga att det, där jag normalt parkerar, finns en massa illvilliga hundägare som när de lallar jämte bilen
AM bandet kanske inte är speciellt använt i Sverige, men kanske i andra länder.
Varför utpeka hundägare som speciellt illvilliga? :roll:
P210 skrev:
StringerBell skrev:Rövgrillen i framsätet är också rätt meningslös. Sätet är ju inte varmt när man sätter sig, och när skinkorna värmt upp ytan efter 15 sekunder har man ju inget behov av extravärme.
-Du har inte skinnklädsel? totalt värdelöst egentligen, iskallt vinter, stekhet i solen.., där får du inte värme efter 15sek i minusgrader vill jag lova!! Som att sätta sig på en isbit... tacka för rövgrillen!
Jo, jag har mörk-grått skinn. Stör mig inte alls på att det är kallt säte när jag sätter mig. I alla händelser, kallchocken slipper man inte. Sparar batteriet till bränslevärmaren istället - DET är värme som gör skillnad!
P210 skrev: -Du har inte skinnklädsel? totalt värdelöst egentligen,..
Inte är skinnklädsel värdelöst? Den största anledningen till att jag bytte till denna bil, var just att jag saknade skinnklädsel. Efter mina taxiägarår, med huvudsakligt skinnklädsel, hade jag först en Renault med tyg som jag inte trivdes med stolarna i. Då köpte jag en V50 med tyg, för jag trodde att jag saknade Volvostolarna, vilket jag givetvis delvis gjorde. Men inte heller den var perfekt. Men nu är allt till belåtenhet med klädseln. :-)-)
SvenB skrev:Inte är skinnklädsel värdelöst?
- Absolut inte, på annat sätt än att det inte är rumpvänligt nu på vintern.. Snyggt, lätt att hålla rent, slitstarkt som du säger. men termosegenskaperna hade jag gärna bytt bort, har dessutom två cabbar, och hotrodden med skinnklädsel i parkerar man inte i solen med trasan nere.... Peugeoten med plyschklädsel är faktiskt behagligare mot bar hud sommartid!
P210 skrev:
SvenB skrev:Inte är skinnklädsel värdelöst?
- Absolut inte, på annat sätt än att det inte är rumpvänligt nu på vintern.. Snyggt, lätt att hålla rent, slitstarkt som du säger. men termosegenskaperna hade jag gärna bytt bort, har dessutom två cabbar, och hotrodden med skinnklädsel i parkerar man inte i solen med trasan nere.... Peugeoten med plyschklädsel är faktiskt behagligare mot bar hud sommartid!
Självklart har du rätt. Jag har en frottéhandduk att sitta på de första minuterna nu på vintern. Efter c:a 2-3 min drar jag bort den. :D
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 40
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]