Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jpennerb skrev:
joel80 skrev:Ny regenerering idag.. (uppdaterade första posten)

2013-11-05 vid 24570km
efter 220 körda mil.. Det pågick i ganska exakt 30km den här gången också.
Du verkar ha en optimal körmönster för att köra diesel = långa körningar. En annan hade pajat partikelfiltret efter ett tag. Våra "långturer" med bilen är 10-20min resten är korta korta körningar mellan dagis, affär och vänner. Verkligen inte optimalt med en snåldiesel för oss. Jag har flera bekanta som följt med dieselhysterin fast deras körmönster liknar vårat, många har problem med motorfel som följd! :roll:

Ja du har nog rätt.. 80-90% av mina körda mil görs på resor på mellan 16-20 mil.
Jag hade faktiskt dålig koll på hur pass stor skillnad det var med Diesel innan jag själv "gick på" hysterin.. men för mig känns det som att jag nog hade gjort det här valet även om jag innan visste vad jag visste nu.
Men till nästa byte hoppas jag på att hybriderna spridit sig lite.. och att man kanske kan få en liten VEA-bensinare i kombination med en elmotor. :)
Spammar med lite info om hur regenereringen funkar. Ditt körmönster/körsätt påverkar ganska mycket när det sker.

Efter katalysatorn sitter ett partikelfilter. Detta arbetar enligt principen väggenomströmning. Katalysator - partikelfiltersystemet finns i två utföranden; ett där det är närplacerat motorn, ccDPF ("close coupled Diesel Particulate Filter"), och ett där det är placerat under fordonets golv, UFC ("Under Floor Catalyst system"). För styrning och övervakning har systemet lambdasond samt temperatur- och differenstryckssensorer.
För att regenerera partikelfiltret krävs en avgastemperatur på ca 600 °C före filtret. Detta uppnås genom diverse motoråtgärder såsom trottling, ändrad bränsleinsprutning, aktivering av glödstift.

Regenereringen kan triggas på flera sätt:

-Förbrukad bränslemängd,
-Tid som motorn har varit igång.
-Körsträcka sedan föregående regenerering.
-Differenstryck över partikelfilter eller beräknad partikelvikt i filter.
-Start i verkstad med hjälp av diagnosverktyg.
-Av styrenhet motor (ECM) beräknad partikelnivå i filtret Vilken sotvikt som varje nivå motsvarar varierar mellan olika fordonsutföranden. Nedan anges partikelnivåer översatta i sotvikt (gram), samt vilken återverkan de har.

Motorvolym (l) / Partikelfilter / Nivå 1 / Nivå 2 / Nivå 3 / Nivå 4 / Nivå 5
2,0 / ccDPF / - / 27 g / 32 g / 36 g / 100 g
2,4 / ccDPF / 24 g / 27 g / 32 g / 36 g / 100 g
2,4 / ufcDPF / 28 g / 30 g / 40 g / 45 g / 100 g

Nivå 1:Styrenhet motor (ECM) startar vid landsvägskörning förbränning av sotpartiklar i partikelfiltret.
Nivå 2: Styrenhet motor (ECM) startar vid normal körning förbränning av sotpartiklar i partikelfiltret.
Nivå 3: Ett textmeddelande, Sotfilter fullt, skickas till kombinationsinstrument (DIM), och styrenheten sätter felkod.
Nivå 4: Styrenhet motor (ECM) kan inte längre på eget initiativ starta förbränning av sotpartiklar. Ytterligare ett textmeddelande, Motorsystem service erfordras, skickas till kombinationsinstrument (DIM), och ytterligare en felkod sätts.
Nivå 5: Mer än 100 g sot. Det går inte längre att starta förbränning av sotpartiklar med hjälp av diagnosverktyget.
Tack! Jag har letat och undrat över de olika gränserna för när partikelfiltret kör igång... kommer man upp till den högsta gränsen, d.v.s 100g där då är det bara byte av partikelfilter som gäller eller?
joel80 skrev:Tack! Jag har letat och undrat över de olika gränserna för när partikelfiltret kör igång... kommer man upp till den högsta gränsen, d.v.s 100g där då är det bara byte av partikelfilter som gäller eller?
Jo
Nu regenererade det igen...
203 mil sen senast. Pågick nu i endast 2 mil (19km) vilket nog är kortaste intervallet hittills.. jag funderar om den stoppade bara för att jag svängde av motorvägen och hade ett par km där jag typ nästan rullade och hamnade på förbrukning på 0,2 och 0,3l/mil. Det var nämligen på exakt samma sätt och ställe den tidigare regenereringen slutade efter då 30km.

Bild
från att ligga på en förbrukning som de flesta km hamnade under 5.0 till runt 7.0 eller strax under det när den regenererar.

Bild
Så här såg mina km ut när det slutade. vid 170 svängde jag av E4. Den sista höga stapeln berodde på acceleration från stillastående..

Har uppdaterat första posten så alla regenereringar blir samlade där.
2013-12-15 vid 28615km
Så var det dags för en ny regenerering.. 202 mil sen sist. Jag börjar ju kunna se ett mönster i mina regenereringar.. lite drygt 200 mil emellan dem.. och de har blivit kortare nu är tidigare. (De som var innan jag började skriva upp här pågick ofta i 4-5 mil.)
(Uppdaterat första posten så allt är samlat där.)

Som ni ser på bilderna här under så gick min snittförbrukning för en resa på 15 mil upp med 0,2l/100km.. vilket då grovt räknat visar att regenereringen drar ca 3dl extra när den pågår i ca 15km.
Bild
Vid start

Bild
Efter den slutat..
Om du vill veta exakt hur många gram sot finns det i partikelfiltret, det är bara att kolla med "Car Scanner ELM OBD2" appen, som funkar alldeles utmärkt på Volvo 2007-2016 årsmodeller och visar ganska mycket, bl.a. DPF sotmängd på 5-cylindriga Volvo motorer (dock inte på de nya VEA motorer, tyvärr).

Video: regenerering av DPF med Car Scanner ELM OBD2

Här följer några skärmar:
Bilagor
Car Scanner ELM OBD2 a.png
Car Scanner ELM OBD2 a.png (27.16 KiB) Visad 919 gånger
Car Scanner ELM OBD2 b.png
Car Scanner ELM OBD2 b.png (28.83 KiB) Visad 919 gånger
Car Scanner ELM OBD2 c.png
Car Scanner ELM OBD2 c.png (18.09 KiB) Visad 919 gånger
Car Scanner ELM OBD2 d.png
Car Scanner ELM OBD2 d.png (30.16 KiB) Visad 919 gånger
Car Scanner ELM OBD2 e.png