Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Normalt sett kan vevhusventilation och partikelfilter becka igen, men kanske har Volvo någon smart lösning på detta då de säljer en diesel-hybrid som antagligen sällan blir varm en svensk vinter. (D6)
av Gourmand
Ja, och med igenbeckad vevhusventilation, så är motorraset inte långt borta. Den "smarta" lösningen är naturligtvis en bränsledriven tillsatsvärmare, som hjälper motorn under körning, när så behövs. Alternativet är ju en elektrisk motorvärmare med en sladd lika lång som bilens aktionsradie, runt sisådär 100 mil eller mer. Alternativet är ju att bara använda bilen under sommarhalvåret, men då lär det inte bli många bilar sålda.
Den smarta lösningen är att inte köpa diesel om man inte kör långt eller tungt.

Den smartaste användningen av dieselvärmare är i en elbil där dieseln värmer (endast) kupén för att spara elenergin till motorn.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Att vevhusventilationen beckar igen är ju ett konstruktionsfel på motorn, det finns ju bilmotorer/modeller som har rasat på löpande band p.g.a detta, SAAB ligger ju i toppen, och det är ju i princip bara bensinare som har dött av detta och de går ju redan i grunden enormt mycket varmare än dieslarna helt av sig själva.

Modeller som har drabbats svårt är ju SAAB, Citroen, Skoda VW, Alfa och en del BMW och de var bensinare.
av Gourmand
Att Saab drabbades av detta, berodde först och främst på att de införde 3000 mils sevice-intervall. De som bytte olja och filter var 1000:e mil eller 1 ggn/år, så som man ska göra, slapp problemen. Vevhusventilationen byggdes om ett flertal gånger, innan man fick det att fungera, men löste aldrig riktigt problemen för de som trodde på SAAB:s idé om långa serviceintervall. Det var korkat då, och är precis lika korkat idag.
I övrigt är det alldeles riktigt som signaturen "Slingerbell" skriver. Man ska inte köpa en diesel om bilen huvudsakligen ska köras korta sträckor med många kallstarter. Då får du garanterat dessa problem, inte minst med vevhusventilationen, och det handlar definitivt inte om något konstruktionsfel - det är en egenskap. En diesel måste bli regelbundet varmkörd och det betyder regelbundna längre sträckor och/eller att man regelbundet drar tungt - släp, huusvagn etc. De olika motortyperna har helt enkelt olika användningområden. Så har det alltid varit och så kommer det sannolikt att förbli.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allt det du säger är ju precis tvärs emot allt jag noterat med mina bilar under all år som har gått.

Alla bensinarna jag har nu och har haft skenar i förbrukning vintertid med många kallstarter och korta körsträckor.

Dieslarna jag har och har haft är däremot nästan helt opåverkade i förbrukning trots att jag inte använder någon form av motorvärmare, det är ju för att dieslarna inte behöver köras med fetare blandning under kallstarterna. Det gör ju att dieseln inte alls drabbas av samma slitage vid kallstart som bensinarna drabbas av pga att den fetare bensinblandningen skadar oljefilmen på cylinderväggarna vid varenda kallstart.

Att man bara ska köpa en diesel om man ska köra långt och tungt beror ju på att skattesystemet är utformat för att gynna bensinare vid korta sträckor och diesel vid långa + att dieseln har högre inköpspris..
Om vi räknar bort vevhusventilationen har vi fortfarande partikelfiltret och kupévärmen kvar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nog tyckte jag att SAAB hade hade ett konstruktionsfel när man desperat skulle ha ned förbrukningen och stoppade i lågfriktionskolvar som var så otäta att förbränningsresterna for rakt förbi kolvarna och rakt ned i vevhuset. På toppen hade man en för trång vevhusventilation som dessutom placerades så att den kyldes av fartvinden så den kunde stoppa ihop totalt så förbränningsresterna inte hade någonstans att ta vägen..

Visst kan man lösa det med att byta olja titt som tätt, med visst var det en konstruktionsmiss enligt mig.
StringerBell skrev:Om vi räknar bort vevhusventilationen har vi fortfarande partikelfiltret och kupévärmen kvar.
Japp, kupevärmen är ju självklart och det är ju en komfortfunktion.

Det vore intressant att veta är om motorn genererar mera partiklar om den inte är 100% varm. Det borde ju vara så, och i så fall är det skadligt för filtret eller klaras det genom den vanliga regenereringen ?

Partikelmängden ökar ju annars dramatiskt när man gasar, om man dessutom har trimmat/optimerat motorn ökar ju partikelmängden ännu mera, gör det tex att filtret dör mycket tidigare ???
av Gourmand
Saab var ett av många märken som drabbades av oilsludge. Skälen var fler, men den vanligaste anledningen var förlängda serviceintervall. Upp till 3000 mil, trodde folk att de kunde köra utan byte av olja och filter, oavsett körcykel. Detta vansinne börjar dessbättre försvinna. Att byta olja och filter 1 ggn/år eller vid ca 1000 mil, är inte att betrakta som "ideliga oljebyten", utan ett sätt att sköta sin bil på ett seriöst sätt. Betydligt viktigare än att göra s.k. mjukvaruuppdateringar.
Att problemen började uppstå hos bensinarna, berodde på detta och att det i princip inte var någon som körde diesel, utom i yrkestrafik. Med de moderna snåldieslarna, dessutom utrustade med partikelfilter, så blev dieselbilen ett alternativ även för privatpersoner. Problemen som har börjat uppstå, beror på att många köpt diesel utan att tänka på användningsområdet. En diesel ska definitivt inte användas för kortdistanskörning mer än undantagsvis. Vi kommer att få se mängder med motorskador och svindyra reparationer, utöver partikelfiltret, nu när dessa bilar funnits i trafik några år.
Personligen skulle jag aldrig komma på tanken att köpa en bensindriven bil igen, men det beror på att mina bilar regelbundet blir varmkörda och att jag undviker kortare körningar med tillhörande ständiga kallstarter.
Om jag däremot hade haft ett annat körmönster, med mestadels korta körningar, stadstrafik och många kallstarter, så är en modern bensinbil ett avsevärt bättre val. Alltså, ditt körmönster måste avgöra vilken motortyp du ska välja och detta handlar inte ett dugg om några konstruktionsfel, det handlar om olika egenskaper för olika användningsområden.
En arbtskamrat har en väldigt nedsliten SAAB 9-5 från 1999, alltså ca 5 år innan man byggt om vevhusventilationen för 8:e gången. Den bilen har nu rullat närmare 45.000 mil och motorn går fortfarande utmärkt. Anledningen är att bilen har regelbundet årligen fått olje och filterbyte gjort vid senast 1000 mil. Första ägare var hans pappa, som regelmässigt bytte olja/filter och hans son (min arbetskamrat), som nu kört bilen i ca 5 år gör likadant. Detta är motorer som håller bra, om man från början skött dom som en motor ska skötas. Observera, att bilen aldrig någonsin har lämnats till en auktoriserad märkesverkstad - och det är väl antagligen det som gjort att den fortfarande är maskunellt i utmärkt skick.
Senast redigerad av 1 Gourmand, redigerad totalt 0 gånger.
av Nibbe
Nu är vi väl ändå väldigt offtopic?
Från att eftermontera en värmare till att diskutera konstruktionsfel på SAAB?

Stort tack för snabbt svar Micce1980.... gjor[…]

Ja dina prylar håller gott skick. Hoppas du […]

Hej har löst problemet de va bla den bussning[…]

Har du en extra nyckel skulle jag testa med den f&[…]