Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Its1more skrev:Mitt bekymmer är hur det hoppar o far mellan växlar och momentomvandlare i stadskörning vilket gör att jag upplever en ryckig färd. Jag skulle vilja att den gick 1-2-3-4 istället för 1-2-moment-3-moment-4-moment osv.
Men det är ju just det faktum att den utnyttjar momentomvandlaren som ett extra växelsteg som tar bort en hel del av ryckigheten under färden. Nu har du väl inte det läget på en D3, men annars är det bara att lägga i Sportläget, som utnyttjar lockup i högre grad, så får du känna på hur en ryckig färd känns. Jag har inte samma motor, utan D5/Geartronic, och den lådan växlar ofta så jag inte tänker på det när jag kör i samhällen. Jag gasar efter hur fort jag vill det ska gå, och så sköter lådan just det den ska sköta utan att jag reflekterar mycket över det.
Enda problemet jag hade i början var hårda nedväxlingar inför cirkulationsplatser och liknande, då lådan gick direkt från femman till trean. Men det fixade Volvo med ny programvara.
apersson850 skrev:
Its1more skrev:Mitt bekymmer är hur det hoppar o far mellan växlar och momentomvandlare i stadskörning vilket gör att jag upplever en ryckig färd. Jag skulle vilja att den gick 1-2-3-4 istället för 1-2-moment-3-moment-4-moment osv.
Men det är ju just det faktum att den utnyttjar momentomvandlaren som ett extra växelsteg som tar bort en hel del av ryckigheten under färden. Nu har du väl inte det läget på en D3, men annars är det bara att lägga i Sportläget, som utnyttjar lockup i högre grad, så får du känna på hur en ryckig färd känns. Jag har inte samma motor, utan D5/Geartronic, och den lådan växlar ofta så jag inte tänker på det när jag kör i samhällen. Jag gasar efter hur fort jag vill det ska gå, och så sköter lådan just det den ska sköta utan att jag reflekterar mycket över det.
Enda problemet jag hade i början var hårda nedväxlingar inför cirkulationsplatser och liknande, då lådan gick direkt från femman till trean. Men det fixade Volvo med ny programvara.
Eftersom D3 och D5 har olika motorkaraktärer så tror jag att den totala upplevelsen blir annorlunda. När min hoppar mellan växlar och momentomvandlare så kanske D5 klarar sig utan det eftersom den är starkare och har ett lite annorlunda register.

Jag ska försöka få tag på någon hos Bilia för att rådfråga om det finns uppdaterad mjukvara.

/Fredrik
Jo, förvisso har D5 ett bredare register, men när farten ändras exempelvis inom spannet 10 till 60 km/h, upp och ner beroende på trafiken, så växlar även en D5/Geartronic sig genom åtminstone lägena två till fem oupphörligen. Kom hit och prova min bil, så får du se vad du tycker.
s6025t skrev:En servicemjukvara har bara de viktigaste o lite mindre uppdateringarna som inte är så stora skulle en totaluppgradering göras skulle det ta alldeles för lång tid o priset på servicen bli svindyr. Ska man ha en helt ny mjukvara så laddas den först till ett usb som sedan laddas in i bilen o det kan ta flera timmar om det är flera styrenheter som ska uppdateras.
Min tekniker uppdaterade flera styrenheter innan garantitiden gick ut då ville han ha tillgång till bilen en heldag för det men man var tvungen att klaga o beskriva felen så teknikern kunde skriva en rapport till volvo o ta det som garantijobb
Ta sensus 3.0 t.ex som är ett synligt tecken då man får färdhistorik b.la det ingår inte i servicemjukvaran utan man måste uppdatera en styrenhet separat för att få den funktionen
Volvo skriver såhär om sin Service 2.0:
FRIA UPPDATERINGAR

På Volvo förbättrar vi ständigt mjukvaran i våra bilar. Därför ingår uppdateringen till den senaste mjukvaran i Volvo Service 2.0. Exempel på funktioner eller system som kan optimeras genom senaste mjukvarustatus är klimatanläggningen, motorn, växlarna och förarinformationen.*

*Uppdateringar finns för alla modeller från 1999 och framåt, förutom Volvo C70, S/V40 –04 och XC/V70 –00.
Läs mer här:
http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... fault.aspx

Då är det alltså inte Volvos påstående helt sant. Kan det verkligen vara så att man inte alltid får den senaste mjukvaran i sin fulla kraft?

/F
MartinS skrev:Alla enheter uppdateras inte vid service, tyvärr.

/Martin
Jag kollade i senaste uppdateringsprotokollet och då står det att de har uppdaterat ECU och TCU (kan vara ECM och TCM, kommer inte ihåg...) Det är bl.a. motorstyrning samt växellådan. Men då kvarstår ju frågan om det är en "stor" uppdatering, eller en "liten"?

Och hur f*n ska man få reda på det?

/Fredrik
Jag har påpekat ett antal gånger här att Volvos reklam är missledande, förmodligen så till den grad att det är åtalbart, när de skriver att man "alltid får den senaste mjukvaran", när verkligheten är att man bara får en del av den senaste mjukvaran, en del som inte är för dryg och komplicerad för dem att ladda in.
apersson850 skrev:Jag har påpekat ett antal gånger här att Volvos reklam är missledande, förmodligen så till den grad att det är åtalbart, när de skriver att man "alltid får den senaste mjukvaran", när verkligheten är att man bara får en del av den senaste mjukvaran, en del som inte är för dryg och komplicerad för dem att ladda in.
Detta är ju intressant... Jag har precis pratat med Bilia* och de påstår, vänligt men bestämt, att det finns 1 (och endast 1) version av en given mjukvara och det är den man får vid uppgradering. De säger alltså att det inte finns en "stor" och en "liten" uppgradering. Om man laddar om mjukvaran helt är det likställt med deras "vanliga" uppdatering.

Någon som kan tipsa om hur man kan gräva djupare i detta?

/F

*) Jag vet inte om man kan lita på Bilia i sammanhanget.
av AndS
Är det inte enklare att fokusera på ditt problem med ryckiga växlingar och be verkstan skicka med en tekniker ut så att ni kan provköra och få en bedömning. Även att göra en jämförelse med en annan diesel och automat hur den fungerar, kanske även då med tekniker så att man kan påvisa skillnaden.
Har vid några tillfällen gjort det där vi, tekniker och jag, sedan varit eniga om att problemet finns.
Jag hade med en tekniker ut vid tre tillfällen 2008 innan vi kunde få fram det "omtalade" problemet med vibration bakom instrumentpanelen (krävdes solsken på instrumentpanelen och över tjugo grader ute så lufkonditioneringen arbetade med kyla för att få fram vibrationen) och som då var okänt för VolvoCars men där man senare kom diverse olika åtgärder.
Du får aldrig den senaste mjukvaran ta sensus 3.0 som exempel den får man bara om man klagar på nåt den igår inte i servicemjukvaran eftersom sensus 3.0 har färdstatistik t.ex så är det en av få mjukvaror som har en synbar skillnad men det är likadant med alla andra mjukvaror oxå de tar alldeles för långtid att uppdatera fullständigt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 19
Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gäll[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]

Missljud -22 V60 T6